Waardoor "pitten" op de zuiger/verbrandingskamer?

• Topicstarter Topicstarter Ron4you
  • Startdatum Startdatum
R

Ron4you

Guest
Hey

Vanmiddag stopte mijn JP er ineens mee, na een tijd proberen te starten en een nieuwe plug voelde ik ineens een "dood" punt op het vliegwiel.
Ik dacht eerst aan de drijfstang of bigend maar na demonteren zag ik dat de bovenrand van de zuiger bijna "gekarteld" was... 8O

Ook de bovenkant van de zuiger was behoorlijk gehavend, het verbrandingskamertje had ook kraters en pitten.
Na navragen over wat hiervan de oorzaak is kreeg ik verschillende uitleg, de een zegt dat ie te arm heeft gestaan en de ander dat hij te rijk heeft gelopen?? Het blokje stopte er uiteindelijk mee omdat er denk ik iets in de cylinder is gekomen wat er niet hoort, de zijkant van de zuiger had veel diepe groeven waarvan sommige wel 1mm diep (gegokt). :(

Wie kan me de oorzaak vertellen en eventueel uitleggen hoe je de verbrandingskamer weer netjes glad krijgt?
Zijn er meer mensen met specifieke problemen met de tuned versie van de JP FX? Ik ken er wel een paar die problemen hebben, de mensen die ik ken die de stock versie rijden hebben na 20 liter nooit problemen gehad, wel netjes de drijfstangen vervangen na zo'n 5 ltr.

Alvast bedankt!

Greets, Ron

Bij de 3.5cc is bekend dat de krukassen wel eens willen breken maar andere voorkomende klachten zijn ook een gespleten kogel van het hoofdlager, het los springen van een clipje van de zuigerpen of gewoon het afbreken van een stukje zuiger aan de onderrand.

Als daaraan niets te ontdekken is zal het de gloeidraad wel geweest zijn....

De verbrandingskamer kan je met fijn schuurpapier opschuren en eventueel daarna met de dremel en een polijstborstel polijsten.

motortje demonteren, krukas eruit, en vinger in de lager steken, al drukkend draaien met de lager, en dat zou heeel vloeiend moeten lopen.
Indien niet, kan je beschadiging hieraan te wijten zijn.
Te arm kan ook, maar dan moet je toch extreem arm rijden, gedurende langere tijd, en dat zou je ongetwijfeld merken aan de temperatuur en jengelende motor.
voorontsteking (detonatie) kan ook, heb je met kopspeling liggen knoeien? Of een te warme plug.
Of rotzooi van brandstof....

Ik gebruik met dit blokje runnertime brandstof
Heb het nieuwe setje dat ik aan het inlopen ben ook even gedemonteerd en na goed voelen en kijken vond ik idd een kapot hoofdlager, 1 van de stalen kogels is van zijn plaats en het lager draait dus niet soepel..

Op het nieuwe zuiger/cylinder setje zitten nu ook al een paar krasjes en wat pitjes op de bovenkant van de zuiger, ik heb het motortje 100% zeker goed afgesteld, ietsjes neigend naar de rijke kant. Dit is nu al het 2'de hoofdlager, 1 maandje terug zijn voorlager en hoofdlager al eens vervangen....

Een oorzaak van het kapot gaan van het hoofdlager?? Wat kan je behalve regelmatig spoelen en reinigen van het blokje nog meer doen om de boel heel te houden? Ik gebruik dus al goede brandstof, doe onderhoud, rij nooit te arm..

Greets, Ron

hehe Bart, ik ga het lekker niet zeggen....
R.....ME is best goed spul hoor. :-) er zijn er ergere...
we hebben in ons team ook zo een koppige jp lopen die alles aan gort draait.
die gaat nu terug naar JP.
na 2 hoofdlagers vermoeden we dat de krukas toch niet echt koosjer is...
maar hoe je dat ziet????
of een slechte batch lagers? dat is ook niet de eerste keer.

nog even vergeten, Ron, maar de manier waarop je de nieuwe lager erin steekt (ramt) kan ook nefast zijn natuurlijk...
doe je dat zo een beetje volgens de regels van de kunst?

Mensen even iets heel anders,
Gasten die hier komen, die nieuw zijn, zouden graag willen weten wat de lagers zijn van je motor...

ik zelf, weet het namelijk ook niet precies, ik weet wel ongeveer hoe een blokje er van de binnenkant uit ziet en hoe hij funktioneert, maar een paar foto's en een uitleg zou wonderen doen.. :wink:

mvg

Diezel

Een normale motor heeft 2 kogellagers en die zijn er alleen voor de krukas. 1 zit aan de voorkant van de motor welke niet veel schade kan aanrichten en de andere wat ze ook het hoofdlager noemen zit aan de binnenkant, zichtbaar als je de achterdeksel los haalt.

Dat hoofdlager krijgt direct de krachten vanuit de drijfstang te verwerken en gebeurt het wel eens dat er een slijtage optreedt. Bij alleen slijtage krijg je speling en kan de motor een ruisend geluid ontwikkelen maar de zuiger kan ook hoger komen waardoor de compressie omhoog schiet en zo pitjes op de zuiger kunnen ontstaan of zelfs de plug kapot gaat.
Ander bijkomende eigenschap is dat het deel van de krukas tussen de lagers het carter kan raken en slijpsel veroorzaakt.

En ja, in een uiterste geval kan het hoofdlager scheuren of een kogel splijten met alle gevolgen van dien.....

wat voor soort drijfstangen worden er gebruikt bij RC?
met een H profiel? of gewoon zonder profiel?.

H profiel kan namelijk veel meer kracht overbrengen dan gewoon zonder profiel omdat er een versterkende vervorming inzit.

We wijken af... misschien beter om en apparte topic motortechniek en constructie te openen...

Maar drijfstangen zijn gewoon massieve staafjes met bronzen glij-lagers. Om gewicht te sparen zijn bij de snellere motoren wel wat oppervlakkige sleuven in de drijfstang gefreesd die ook als olie-kanaal fungeren.

Tevens is de flex wel degelijk belangrijk, een te stijf materiaal kan de drijfstang snel doen breken vanwege metaalmoeheid.

Ron4you zei:
Ik gebruik met dit blokje runnertime brandstof
Heb het nieuwe setje dat ik aan het inlopen ben ook even gedemonteerd en na goed voelen en kijken vond ik idd een kapot hoofdlager, 1 van de stalen kogels is van zijn plaats en het lager draait dus niet soepel..

Op het nieuwe zuiger/cylinder setje zitten nu ook al een paar krasjes en wat pitjes op de bovenkant van de zuiger, ik heb het motortje 100% zeker goed afgesteld, ietsjes neigend naar de rijke kant. Dit is nu al het 2'de hoofdlager, 1 maandje terug zijn voorlager en hoofdlager al eens vervangen....

Een oorzaak van het kapot gaan van het hoofdlager?? Wat kan je behalve regelmatig spoelen en reinigen van het blokje nog meer doen om de boel heel te houden? Ik gebruik dus al goede brandstof, doe onderhoud, rij nooit te arm..

Greets, Ron

Ron,

Wij rijden al enige tijd met JP, het is ons "huismerk". Hierdoor hebben we goede contacten met JP in geval van problemen en we weten hoe een JP onderhouden moet worden.

Even een paar vragen / opmerkingen.

- Hoe is het nieuwe hoofdlager / voorlager er in gezet? Heeft Modelsport dit gedaan?

- Soms gaat een metalen hoofdlager kapot door vuil in de motor, mijn ervaring is dat ceramische lagers hier wat minder last van hebben.

Mijn ervaring is in het algemeen dat aanslag op de zuiger en verbrandingskamer een gevolg is van een te arme setting, ik heb het zelf ook wel eens gehad. Een gevolg hiervan is dat (door aluminium residu) het hoofdlager beschadigd raakt, hierdoor breken er delen af en beschadigen opnieuw je cilinder / zuiger ...

Onze JP's gaan na elke race uit elkaar ter controle en voor service, elke 2,5 liter komt er een nieuwe drijfstang in. Het volledig servicen van een motor is zeer secuur werk en kost even tijd. Ik heb wel eens op het punt gestaan om hier wat over te posten, echter heb dit niet gedaan omdat mensen meestal niet de nodige ervaring hebben.

Welk type motor heb je?

Nismo zei:
Onze JP's gaan na elke race uit elkaar ter controle en voor service, elke 2,5 liter komt er een nieuwe drijfstang in. Het volledig servicen van een motor is zeer secuur werk en kost even tijd. Ik heb wel eens op het punt gestaan om hier wat over te posten, echter heb dit niet gedaan omdat mensen meestal niet de nodige ervaring hebben.
Even offtopic, maar zo krijgen mensen die ervaring natuurlijk nooit. Ik zou dus zeggen, schrijf er toch eens wat over. Het staat vast leuk tussen de collectie stickies die er al staat...

Ik had niet goed gelezen, je hebt dus een JP 12FX ...

Als ik je verhaal goed lees wordt dit een aardige klus, de verbrandingskamer even polishen is niet zo eenvoudig qua werk en uitkomst.

Meestal betekend deze situatie het volgende ...

- Nieuwe verbrandingskamer
- Nieuwe zuiger / cilinderset
- Nieuwe lagers
- Nieuwe drijfstang

Aardig klusje dus...

Qlone zei:
Nismo zei:
Even offtopic, maar zo krijgen mensen die ervaring natuurlijk nooit. Ik zou dus zeggen, schrijf er toch eens wat over. Het staat vast leuk tussen de collectie stickies die er al staat...

Heb je helemaal gelijk in, ik ben echter van mening dat deze ervaring bij een service-center hoort ivm garantie etc etc ...

De stukjes text waarbij door enkelen waarschijnlijk overheen gelezen is:

Ron4you zei:
maar na demonteren zag ik dat de bovenrand van de zuiger bijna "gekarteld" was... 8O

Het blokje stopte er uiteindelijk mee omdat er denk ik iets in de cylinder is gekomen wat er niet hoort, de zijkant van de zuiger had veel diepe groeven waarvan sommige wel 1mm diep (gegokt). :(

Kortom, de putjes komen niet door een te arme afstelling maar er is iets door de motor gegaan gezien de schade, wat betekent dat gewoon alles uit elkaar moet om te zien waar de schade vandaan komt.

Uiteindelijk is de vraag als er nog garantie te claimen is en zo niet als het nog zin heeft dit te reviseren gezien bijna alles vervangen moet worden.

Roelof zei:
De stukjes text waarbij door enkelen waarschijnlijk overheen gelezen is:

Ron4you zei:
maar na demonteren zag ik dat de bovenrand van de zuiger bijna "gekarteld" was... 8O

Het blokje stopte er uiteindelijk mee omdat er denk ik iets in de cylinder is gekomen wat er niet hoort, de zijkant van de zuiger had veel diepe groeven waarvan sommige wel 1mm diep (gegokt). :(

Kortom, de putjes komen niet door een te arme afstelling maar er is iets door de motor gegaan gezien de schade, wat betekent dat gewoon alles uit elkaar moet om te zien waar de schade vandaan komt.

Uiteindelijk is de vraag als er nog garantie te claimen is en zo niet als het nog zin heeft dit te reviseren gezien bijna alles vervangen moet worden.

Ik had het gelezen :wink: Het blijft altijd een discussie op welke volgorde e.e.a. ontstaan is. Let wel dat aangekoekte aluminium (damp) een teken is van te hoge temperaturen. Ik heb wel eens een tussenschot uit mijn uitlaat-poort gehad en ook wel eens een lager aan gort, dit had echter geen van keer dit gevolg. Wel kom je dan enige krassen tegen op je zuiger van inderdaad +/- 1 mm diep...
De enigste keren dat we dit hadden was bij een te arme setup.

Hoi

De vorige keer waren zowel voorlager als hoofdlager door Modelsport vernieuwd. Ik heb inmiddels wel al zelf wat lagers enzo vervangen in de NSR3, secuur een schoon werken is een must. De lagers tik je er vrij makkelijk uit na het verwarmen van het carterhuis met de verfstripper, even kloppen en het lager plopt er zo uit.

Ik weet zeker dat ik niet te arm heb gereden, ondertussen kan ik al behoorlijk een motortje afstellen. De passing op het big-end is nog perfect en de krukas wijkt nergens af dus dit blokje kan nog wel een nieuw setje hebben. Ik ga toch eens naar modelsport terug met het lager verhaal, dit kan geen toeval meer zijn. Ik ken zat mensen die rijden met de stock uitvoering en een paar hebben al 20 ltr brandstof verbruikt zonder probleem met beide lagers, gewoon op tijd de drijfstang vervangen zou genoeg moeten zijn naast het gebruikelijke onderhoud en schoonmaken van de lagers/carter/krukas..etc.
Ik post verdere ontwikkelingen.

Greets, Ron

Ron4you zei:
Hoi

Ik heb inmiddels wel al zelf wat lagers enzo vervangen in de NSR3, secuur een schoon werken is een must. De lagers tik je er vrij makkelijk uit na het verwarmen van het carterhuis met de verfstripper, even kloppen en het lager plopt er zo uit.

Greets, Ron

Tja, een vriend van me deed het ook zo het gevolg was dat hij om de haverklap zijn hoofdlager moest vervangen. Één ding heb ik geleerd bij hoofdlagers, de installatie gaat alleen maar goed met het juiste gereedschap http://www.jpracing.com/zoom.php?ti...cessoires_jp/outils/outil_remonte_rlts_gd.jpg

Als je dit niet doet is een foute setting van 1/100 graad al funest...

Succes er mee.

Back