Waarmee beginnen als beginner

• Topicstarter Topicstarter Bimmer
  • Startdatum Startdatum
B

Bimmer

Guest
Hey,

Na 2 jaar met nitro auto's gespeeld te hebben wordt het nu eens tijd om wat anders te gaan doen.

Ik heb al vele site's en topics door zitten lezen over het zelfbouwen van een speedboot. Ben nu zover dat ik het zelf ook eens moet gaan proberen.
Ik heb verschillende types voorbij zien gaan, maar welke moet het worden? Ik heb wel wat ideeen en voorkeuren:

Ik zal voornamelijk op rustig water varen. Soms op het Haringvliet/strand bij rustig weer (lichte golven). Het liefst een nitro aangezien ik daar al in bekend ben. Snelheid ook niet onbelangrijk; maar het moet wel leuk blijven.
Gaat dus om zelfbouw, wat is makkelijk te bouwen? En wie kan mij dan van tekeningen voorzien? Ikzelf zat te denken aan een catamaran of een wildthing. De hydromite lijkt me te laag om daar een nitro motor in te hangen. Wil het liefst de motor binnen de boot houden.

Nog een paar vragen:

Welke lengte is gangbaar? Zat zelf aan zo'n 70cm te denken. Hoeveel cc motor is dan minimaal vereist?
Materialen: Ik heb diverse varianten voorbij zien komen. Balsa met epoxy, balsa met triplex. Maar wat is een goede en makkelijke combi voor een beginner?
Aandrijving: jetstream? lijkt we eens wat anders dan een schroef....

Alvast bedankt!

Gr.

Ronald

hallo,

Gaat dus om zelfbouw, wat is makkelijk te bouwen? En wie kan mij dan van tekeningen voorzien? Ikzelf zat te denken aan een catamaran of een wildthing. De hydromite lijkt me te laag om daar een nitro motor in te hangen. Wil het liefst de motor binnen de boot houden.

sja, hoe handig ben je? als je een beetje inzicht hebt kom je een heel eind.. Een hydromite is makkelijk te bouwen en er zijn goede tekeningen van te krijgen. De motor zal erin passen, zolang je de kap aanpast. Bij de standaard kap zal het inderdaad niet passen

Persoonlijk vind ik catamarans het lekkerste varen, ik heb tekeningen van mijn vorige model wel voor je, mocht er intresse zijn. Deze is ook wel goed te bouwen maar heeft niet de beplating op tekening zoals de hydromite
Deze cat is wel meer voor wat ruiger water overigens

De wildthing is ook goed te doen, en ze varen ook erg leuk. Als je ongeveer 70cm bouwd (of iets groter, a 80cm) kom je terrecht in de 3,5cc motoren

Voor het bouwen zou ik niet voor balsa gaan als je een nitro motor wil gebruiken, maar gewoon triplex in combinatie met epoxyhars. De ribben kan je van 2mm maken en de beplating van 1mm of 0,8mm. Op plaatsen waar krachten komen even met een glasmatje verstevigen

Jet aandrijving valt al af als je een cat wilt bouwen, bij een mono kan het, maar een schroef werkt effectiever

Hoop dat je er iets aan hebt, als er nog vragen zijn horen we het wel

succes!

Hey Jurriaan,

Heb geen 2 linker handen, maar ik ben ook geen tovenaar ;)

Een cat kan voor ruiger water goed gebruikt worden maar neem aan dat het op rustig water ook goed gaat. Is de wildthing ook op ruiger water goed te gebruiken?

Welke lijm te gebruiken? Gewoon houtlijm of bruislijm/constructie lijm?

Voor de tank, zijn daar nog goede tips voor. Want met de tank zal je het zwaartepunt moeten gaan bepalen van de boot. Bepaal je het zwaartepunt met een volle tank of half volle tank?

Nog meer tips zijn altijd welkom.

Gr.

Ronald

dan komt het wel goed :wink:

op minder ruig water of vlak water lukt het uiteraard ook wel, maar zal ze iets langzamer gaan omdat de romp dan wat meer 'plakt' op het water. Ik vaarde zelf ook vaker ermee op rustig water dan ruig, maar op ruig ging het net wat mooier. De wildthing is een mono en die kan zeker op ruiger water varen

Ik gebruik zelf gewoon witte houtlijm van Bison (D3 watervast), andere gebruiken epoxy

Het zwaartepunt kan je het beste met een halfvolle tank meten, dan zit je er wat tussenin altijd

Voor de rest, werk netjes, dat scheelt een hoop 8)

Ik heb een Wildthing gebouwd en dat is niet moeilijk. (was dan ook niet mijn eerste boot)
hij is rond de 80-90 cm
heb er een 3.5 cc os-max in liggen en gaat erg snel voor een boot van dit formaat met een 3.5 cc

heb hem van 3 mm hobbytriplex van de gamma gemaakt vaarklaar een 2100 gram
hier een foto

Untitled-1.jpg

Groeten Gerjan

Ik ben als eerste zelfbouw boot begonnen met de hydromite (nog altijd bezig),
en die valt wel mee.
Maar ik denk dat het een bootje is enkel voor vlak water.

waar ik nu ben:

Ik ben eruit, het gaat de wildthing worden. Lengte +/- 70 - 80 cm. Dus als iemand mij de tekeningen kan leveren, heel graag.

Nog even een vraag: Als de romp met epoxy is afgewerkt. Welke verf is het beste te gebruiken? Gewoon auto lak, motip bv?

Als de bouw is begonnen zal ik er een draadje mee starten.

Grtz,

Ronald

Tekeningen heb ik wel voor je :)

Zal ze zo ff uploaden

Edit: nevermind, heb nog geen ftp software op mijn PC... post het wel ff...

Ik ben deze versie aan het bouwen:

http://www.zippkits.com/build/mono.htm

Dit is de Chilly variant met ronde neus, de DXF die er onderstaat is ook zonder ronding te bouwen.
Ik heb de 46" versie met AB Viewer op 4x A3 geprint en kom hiermee uit op ongeveer 77cm.
De tekening op A1 printen was voor mij even geen optie. De locale copyshop rekende daar gewoon teveel voor.

Tis even freubelen, voor de spanten enzo maar het is te doen. Heb alle bodem spanten door midden geknipt en gespiegeld.
Ze zijn inmiddels met pritt op 3mm vliegtuig triplex geplakt. Heb voor de rest 0,8mm gekocht.

Lakken, ik ga motip mirage in firefly halen bij de halfords. Kost iets van 40 euro.
Meer info http://www.motip.com/index.php?page=23&id=520

Voor de bodem word geroepen dat "aflakken" met epoxy aan de buitenkant en eventueel glasmat aan de binnenkant genoeg moet zijn.
Meer recente info hier http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=11078

Allen,

Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Ook voor de tekeningen!

Voor de romp heb ik voor het volgende gekozen:

Spanten: 3 mm. hobby triplex
Dek, bodem etc.: 0.8 - 1.0 mm hobby triplex
Versteviging aan de binnenkant (motor etc.): glasvezel 100 - 150 gr./m2 met epoxy

Buitenkant:
Dek: alleen epoxy
Bodem: glasvezel 50 - 100 gr./ms met epoxy
Afwerken: 2 componenten lak, afgewerkt met een UV bestendige blanke lak.

Zowel de epoxy, glasvezelmatten als de lak haal ik bij een plezierjacht shop via een vriend. Dus die kwaliteit is in orde.

Voor de hardware nog zoekende naar de perfecte combi.

Gr.

Ronald

mooi stukje werk heb je daar neergezet tazzy :)

zal best een hoop tijd in gaan zitten , ik kom net kijken en ga over een tijdje men eerste boot aanschaffen

Heb van het weekend zitten zagen, tijdens het passen kreeg ik het idee dat de lipjes van de 2 kleine schotjes voor het electronica bakje wel wat groter hadden gekunt. Ze vallen bij mij een beetje binnen het achterste spant.

Ik heb er trouwens voor gekozen om het aller achterste spant voor de afwerking straks uit 0.8mm te zagen. Doe er dan wel een lapje glasvezel over aan de binnenkant als ik het niet vertrouw :D

Gister de 2 lange stuken aan 3 spanten gelijmd. Best nog een rot klus om het netjes te passen en recht :)

Zit er aan te denken om de 2 spanten van de radiobox opnieuw te doen. Dit in verband met mijn battery pack & omdat ie met het herstellen van de lijmlipjes alleen maar kleiner word. Denk dat ik de radiobox gelijk een fractie langer (een CM of 2) ga maken.

Zo staat het er nu bij:

Gister bij Hopf een roer met pick en een verstelbare flexas besteld, als ik die binnen heb ga ik de rest lijmen

Hey Tazzy,

Leuk om te zien dat je bezig bent met de bouw van de Wildthing. Ben benieuwd omtrend je vorderingen.

Ik heb nu zelf de tekening uitvergroot. Ik kom daarbij op een lengte van rond de 75 cm., lengte van het dek. Ben nu alles aan het knippen en plakken zodat ik straks ook kan beginnen aan dit project. De spanten worden van 3.6 mm triplex. Is precies dik genoeg voor de verbindingen tussen de spanten.

Wat voor motor komt er bij jouw in?

@ Iedereen: Ik ben nog verder gaan zoeken voor het spuiten/lakken van de wildthing. Ik heb verschillende verhalen gelezen. Sommige gebruiken motip op epoxy. Andere werken het af met 2 componenten lak i.c.m. met UV bestendige blanke lak. Dit om het geel worden tegen te gaan van de epoxy. Wie heeft hier een duidelijk antwoord op?

Weet iemand waar je roof-mate kan kopen? Ik wil dit gebruiken om een afdekkap/cockpit te maken. En iemand nog suggesties voor het drijvend houden van de wildthing? Bij een crash wil ik niet dat ie meteen naar de kelder gaat ;)

Thnx.

Ronald

voor drijfvermogen een poolnoodle gebruiken, dat is zo´n schuimen staaf voor in het zwembad

is goed te bewerken en passend te maken

Kan je bij Toy's r us kopen :D

Ow en als je gaat lijmen volgens de op een plankje methode, doe er dan ff huishoud folie over. Mijn werkstuk zit inmiddels aan de plak vast :)

Ik heb trouwens een OS MAX .18 CV-RMX (3cc) voor het bootje

Tip nummer 2:

Schuur die schuine kanten voor de lengte spanten er even aan voor je de gaten maakt... ik breek net een reeds gelijmde spant aan 10en...

Inmiddels gelijmd en zie morgen wel of ie kan blijven of er uit gaat

Hey,

Dat zijn nog eens handige tips. Bedankt!

Momenteel heb ik niet zo veel tijd, dus mij wildthing zal niet zo heel snel vorderen. Ben nu bezig om alle delen uit te knippen.

Als je nog meer bruikbare tips heb hoor ik ze graag.

Gr.

Ronald

Back