Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    Nee hoor,

    Speedboten is wel de 'core-business', maar ik vaar en bouw ook (semi) schaalmodellen, ik heb een schuimpje om te vliegen en rc-zeilen doe ik eigenlijk het hele jaar door, zolang het water vloeibaar is.

    Groeten, Jan.
     
  2. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Met mijn Coast Guard 2 en ja......... er is dus ook een Coast Guard 1!
    Er stond hier een beetje te veel wind voor het mooie.
    Bijtijds gestopt voor er wateroverlast optrad.
    Groetjes, Bertus.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is die van Billing Boats, toch? En ik heb vandaag maar afgezien om nog een laatste keer op het meertje bij het vakantiepark te varen met de Moewe. Het had anders inderdaad echt wel eens "de laatste keer" kunnen zijn, met de harde wind van vandaag.

    Ik had trouwens nog een filmpje beloofd van het varen de afgelopen dagen, dat is deze geworden. De golven waren toen nog wel net te doen voor dit kleine bootje. Toen ik op de camera beeld voor beeld afkeek, schrok ik wel van hoe dicht het water soms bij de dekrand kwam, paar mm hoger en de boeg had in de golven gedoken, zo leek het. Het leverde wel leuke beelden op:

    MoeweInGolfjesCP.mpg downloaden
     
  4. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Inderdaad van Billing Boats: Coast Guard 1 in houtbouw, nr. 2 met kunststof romp.
    Voelt iemand de behoefte om mij in een simpel stappenplannetje, b.v. zoals bij Marktplaats, te leren om een foto bij het bericht te plaatsen?
    Ik zie op het forum van alles, prachtige foto's, maar ook heel veel kruisjes waar je op moet klikken waarna er niets gebeurt.
    Ook het invoegen a la Word lukte mij niet.
    Jammer, ik maak heel veel foto's. Willen jullie vast graag zien?
    Het verkleinen is trouwens geen probleem.
    HELP! :confused:
    Bertus.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    fotos-uploaden-voor-bouwverslagen

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Foto bijplaatsen

    :rolleyes:[​IMG] Eerste poging?!?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik zie een bootje, dus het is gelukt. Ziet er mooi uit. Ik heb wel eens gedacht om deze te nemen, aangezien ik een zwak heb voor reddingsboten, maar de rechthoekige hoge opbouw vond/vind ik iets minder mooi, en als ik dit type schip zag varen op shows, dan schommelde hij meestal nogal, leek me wat instabiel. Is dat bij de jouwe ook zo?
     
  8. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Deze vindt ik zelf behoorlijk stabiel. Mijn andere Coast Guard is inderdaad wat instabieler. Dat ligt denk ik aan de spantenbouw, waardoor het zwaartepunt wat hoger is komen te liggen.
    Maar ik heb er niet voor niets twee(mijn zoon gaat er deze winter ook nog een bouwen). Ik vindt het een heerlijk varend schip wat een hanteerbaar formaat en gewicht heeft.
    Groetjes..............Bertus.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dan ben ik wel benieuwd naar bewegende beelden daarvan. ;)

    Edit: En vandaag weer even het water in Amersfoort Noord (bij de stapstenen) onveilig gemaakt. De golven waren nog net te doen voor de Moewe, ik moest wel de snelheid erin houden om een beetje vooruit te komen. Maar leverde wel mooie beelden op. En wederom geen drupje water in de romp. Mocht iemand nog twijfelen aan de afdichtwerking van Kruidvat uierzalf, nergens voor nodig. Ik vaar er nu een paar maanden mee, en nog via het nog geen 10 cm lange 2 mm doorsnede schroefasje, als via de ook korte en dunne hennegatskoker komt geen druppel naar binnen.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2011
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag was het water in Amersfoort rustiger, met de minimale wind van vanmiddag. Nu merkte ik beter dat de Moewe erg nerveus op het roer is. Dat komt omdat ik een tijdje terug de enorme speling op de roerstick heb verholpen, alleen iets te goed. Als je nu maar naar de stick wijst, beweegt het roer al iets. Vanavond maar eens even naar kijken. Met wat golfslag merk je hier weinig van, maar op spiegelglad water wel.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik had gisteren willen zeilen, maar familieverplichtingen (klussen bij mijn schoonmoeder en op de kleine passen) kwamen er tussen. Maar vandaag, na werk, toch maar even de Micro Magic in de auto gezet. De wind leek niet al te sterk, maar bij mijn favoriete watertje in Emmeloord stond er toch een licht briesje. Na een paar tellen op het water begon de zender alleen rood te branden, en omdat ik niet weet hoe lang je dan nog kan zenden, maar gelijk naar de kant, en een paar niet oplaadbare (die had ik voor dit soort "noodgevallen" in de auto liggen) erin.

    Daarna lekker gezeild, ondanks dat er, afgaande op het wateroppervlak, niet veel wind stond. Ook een paar foto's en fimpjes gemaakt, van die laatste moet ik nog even kijken of die een beetje gelukt zijn. Maar foto's heb ik al:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik sta elke keer weer verbaasd hoe goed zo'n klein bootje kan zeilen. :D


    En een filmpje: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-Q6WHLL34NVHU.mpg
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2011
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mijn motto zou wel eens kunnen zijn "een dag niet (RC)gevaren, is een dag niet geleefd". ;)

    Vandaag weer de Moewe "uitgelaten", op mijn favo stekje, het water in Amersfoort bij de stapstenen. Wat slalom gedaan om die stapstenen, en verder getest of de boot nu beter in het water ligt, na de accu een fractie te hebben verschoven. "Niets meer aan veranderen" was de conclusie.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2011
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hmm, het is rustig hier...


    Dan is het maar goed dat ik vandaag nog wel gevaren heb, dit keer met de "Roze Paula III". Gewichtsverdeling na het opnieuw vastzetten van de accu (1 klein stukje klitteband voor een 6V 3000 mAh loodaccu bleek toch niet bepaald ideaal, maar de vorige eigenaar had er maar 1 keer mee gevaren, en dat waarschijnlijk niet opgemerkt) bleek prima. Boot komt makkelijk in plané, en gaat mooi over het water. Op een paar klikjes trim tuft hij ook rustig door het water, met een mooie snelheid voor als onze dochter achter de knuppels plaatsneemt.

    Alleen de verlichting werkte niet zoals gedacht. Althans, hij deed het wel, maar pakte blijkbaar net genoeg spanning om de voeding van de BEC van de regelaar in gevaar te brengen. Met lampjes aan was de reikwijdte ineens 3 meter maximaal, zonder lampjes groter dan het watertje. Dat wordt dus een extra accuutje inbouwen, of voor de lampjes, of voor de ontvanger.
     
  14. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    nog 7 dagen, en dan kan ik weer, als het niet regent
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ga voor je duimen dat het dan droog blijft. ;)

    Al enig idee welke boot het gaat worden, of neem je er meer mee naar de waterkant?
     
  16. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    jazeker, gewoon de twee banken, (zie showcase) lekker samen met de zoon eventjes een uurtje varen.
    meestal naar het zuiderpark, als dat nog mag.
    het schijnt dat de vissen gestrest worden van het schroefwater.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Iets zegt ne dat je de Banckert een leuke boot vindt. ;)

    En terecht, het is een mooi handzaam slepertje.
     
  18. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    ben er verknocht aan, heb ook wel een 1:50 was Zwarte wordt Witte zee, maar best een gedoe om 1 1/2 mtr boot te water te laten.
    bij die kleine slepers is het schakelaar aan, plons en varen.
    soms een sleepbak erbij en we hebben allebij lol
    maar ik denk dat ik mijn Tiberon eens van stal haal, een graupner collie.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Precies, groot is ook mooi, zeker, met vaak meer ruimte voor details en extra functies, maar klein is handiger. Alles waar ik de laatste tijd mee vaar is onder de meter, en ik vaar het vaakst met de Moewe, die met zijn 25 cm in een gereedschapskoffer past, en zo elke dag mee in de auto gaat. Heb ik al veel plezier mee gehad, ook zo mee te nemen op vakantie, ladertje past ook in de koffer.


    En vandaag toch nog gevaren, althans, "een poging tot" gedaan. Ik wilde de nieuwe accu van de Micro Magic testen, en overdag stond er flink wat wind, ik vroeg me zelfs af of het niet teveel zou zijn. Maar toen ik eind van de middag bij de waterkant kwam, was dat flink anders. Ik voelde nog wel nog wat wind, maar tijdens het varen zakte dat rap in. Ik heb de boot wel weer aan de kant gekregen, en ook nog aan dezelfde kant als waar ik hem in het water had gezet, maar het ging niet rap. Volgende keer beter, zullen we maar zeggen...
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2011
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Teveel wind voor een MM is meer dan windkracht 4...
     

Deel Deze Pagina