Waarmee kan ik dit lipootje laden?

Hallo,

20251225_134147.jpg

Waarmee kan ik bovenstaande kleine lipo VEILIG laden? Mijn laders gaan niet lager als 100mAh. Deze zit in een kleine electro-auto die voor mijn kleinzoon is en ik wil wel dat het veilig kan.

Erik.

er is ook een management printje, maar of die ook tegen overladen beschermt, is me onbekend. zou ook beschermen. mss tegen iets buitensporigs.

Die "management printjes" zijn meestal alleen bedoeld om de cel tegen te ver ontladen en te hoge ontlaadstromen te beschermen.
Met de juiste (LiPo) lader die op tijd stopt en met niet te veel stroom laad zal je geen problemen hebben. Laden met 100mA is geen enkel probleem maar het duurt wel even. Je moet denken aan zeker 1,5 uur als de accu helemaal leeg is.

Hallo,

Bekijk bijlage 639363

Waarmee kan ik bovenstaande kleine lipo VEILIG laden? Mijn laders gaan niet lager als 100mAh. Deze zit in een kleine electro-auto die voor mijn kleinzoon is en ik wil wel dat het veilig kan.

Erik.

Uiteraard moet je lader een LiPo stand kennen, met een NiMh lader kan je brand verwachten. Als 100mA het laagste is is dus 1C met 150mA haalbaar en inweze zal 200mA ook geen probleem zijn.

moet gaan idd. heb ik zelf, met x-twin vliegtuigen gedaan (laad anders standaard met de zender, uit de penlites)

En nog steeds lukt het niet deze kleine lipo te laden omdat de laders die ik heb, vragen om een balans kabeltje als ik via lipo wil laden. Op nimh laadt de lader wel maar dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn? En inderdaad laden via de zender met 4 penlites is de bedoeling maar om de één of andere reden werkt dat niet meer.
(het is voor een Q32 autootje van HPI voor mijn kleinzoon) Dus veilig laden is wel heel belangrijk.

Erik.

Dit is maar één cel en dan heb je geen balancer nodig. "Herkent" jouw lader dat niet? Volgens mij zou een lader niet om de balancer moeten vragen als je hem instelt op 1 cel.
Doet hij dat niet dan moet je lader instellen dat hij de de balancer niet gebruikt. Kijk eens in de gebruiksaanwijzing hoe je dat moet instellen.

Ik heb een ISDT P30 lader. Geweldig ding, twee uitgangen, veel vermogen, tot 8 cellen lipo. Kan zelfs via bluetooth op mijn telefoon het laden monitoren. Herkent ook aantal lipo cellen, 2S, 3S enz. Slim ding denk je dan. Mwah,.. ga je een 1S lipo laden. Vraagt hij of je ongebalanceerd wil laden ???? Wat denk je zelf P30?

Maar een lader die 1S ongebalanceerd niet gaat laden is nog wel een tikkie erger. Tja!

Erik

Meet gewoon even de spanning van de cel, als deze lager dan zeg maar 2.5v is zullen veel laders een error geven.

Ik ga het nogmaals proberen. Ik heb een Power Peak D7 van Multiplex en voor op het veld een Corally 2100 duo. En ik heb ook nog een ISDT T8 omdat die als ingang 24 volt aankan, rechtstreeks vanaaf zonnepanelen. Deze heb ik nog niet geprobeerd. Jullie horen van mij.
Toch wel leuk deze discussie mbt. een enkel klein lipocelletje.

Erik.

ik deed/doe dat met een Graupner Ultramat 14. ja inderdaad, de veiligheid is waarom ik heel terughoudend ben met helpen van dit soort dingen
waarbij het erg mis kan gaan als het binnen is e.d.
bij mij ging het totaal goed iig.

Ik kan nou even niets proberen omdat we vanwege het vuurwerk de stad ontvlucht zijn en in een B&B zitten in Drente. Maar hier dus heel veel carbid schieten. Onze hond vind dat kennelijk best want hij reageert daar helemaal niet op. Uitstekend dus.

Erik.

Er zijn diverse 1S LiPo ladertjes op het net te vinden.
Ik heb er in de jaren 2000 - 2015 vele gebouwd en verkocht voor kleine indoor RC en voor VV modellen.
Mogelijk heb ik nog een 1S, 100mA ladertje liggen. Kan er volgende week eentje voor weinig opsturen.
Bij interesse stuur maar een PB.

Ik ben erachter waarom deze kleine lipo niet laadde. Het printje waarop hij gesoldeerd zit is kapot. Helaas alle moeite dus voor niets.
Bedankt voor de adviezen.

Erik.

Verwijder dat printje en laad het LiPotje op met een goede LiPo lader. Op die manier kan je de accu blijven gebruiken, mits de accu nog goed is natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Back