Waarmee laden

Beste forum leden.
Ik ben sinds kort in het bezit van een spektrum dx6 zender. Nu heb ik bij de aankoop van de zender, ook gelijk een passende accu gekocht. Alleen lukt het mij niet om de accu te laden met de lipo lader. Ik heb de lader ingesteld op lithium ion, zoals op het accu pakket staat. (zie foto) Echter na 23sec stopt hij met laden. Ik heb mijn oude titan 333 lader gepakt en deze laad de boel dus wel op erg vreemd.

http://www.brchobbies.co.uk/catalog/images/405959 DX6 TX pack.jpg

Verstuurd van mijn GT-I9300

Met hoeveel C probeer je hem te laden?

Staat maximum 500 mA.

Mijn lipo van mijn zender, alhoewel 2700 mAh, kan ik met maximum 2 A laden. Bij meer slaat de lader gewoon af......

Stevo

Die Titan uit de buurt van Li-accu's houden! Dat gaat geheid mis.

Li-accu's mag je uitsluitend met een Li-acculader opladen.

Ik weet niet wat je lader zegt over Li-Ion en LiPo, maar deze accu is een 7,4 Volt type, dus moet-ie op het LiPo programma worden geladen. Als regel is het Li-Ion programma van een lader bestemd voor accu's met een nominale spanning van 3,6 Volt per cel.

2S Li-Ion accu's bestaan er in 7,2 V en in 7,4 V uitvoering. 2S LiPo's, waarvan de volledige naam Lithium-Ion-Polymer is, zijn er alleen in 7,4 V uitvoering.

Een Titan lader is bedoeld voor het langzaam laden van Ni-** cellen en volkomen ongeschikt voor het laden van litium accu's. Door de verkeerde laadmethode kan de accu zefs ontbranden. Niet doen dus!!!

Dat je Li-Po lader niet laadt, kan verschillende oorzaken hebben. De lader verkeerd ingesteld of aangesloten, maar de accu kan ook vol zijn. Dan slaat de lader ook af.

De meeste laders hebben een display waar ook de accuspanning op wordt weergegeven. Welke spanning heeft de accu?

p40,

Ga nu niet een accu open priemelen zonder reden (ander dan dat je lader niet geschikt is )..............

Komen mogelijks vodden van als je niet weet waar je mee bezig bent.

Neem het van de mensen die weten waarover ze praten aan (en daar bedoel ik mezelf niet mee) dat je op zoek moet achter een andere lader om je batterij te laden.

Stevo

Je kan de accu ook als set kopen incl. lader. Maar dit is volgens mij echt geen lipo lader.
dx6%20lithiumion%20combo.jpg

Het zou kunnen dat het printje wat in die behuizing zit (ook) de lader voor de LiPo bevat. De adapter die op de laatste foto van van je staat is dan ook niets meer dan een adapter die de lader via dat ronde stekkertje van spanning voorziet. Als je een LiPo lader op die ronde connector aansluit zal dat niet werken want je wilt dan een lader met een lader laden. 8O Een lastige zin maar het zal niet kunnen werken. ;);)

Het kan ook zijn dat dit printje alleen maar de step down schakeling bevat om de zender te voeden. In dat geval zit de lader niet op dat printje en wel in die "adapter". Je zal dan wel een goede LiPo lader moeten gebruiken. Maar die moet je aansluiten op de ronde connector midden onder in de behuizing. Als je de lader aansluit op de draad die uit de behuizing komt zal hij de accu niet kunnen "zien" en dus na een paar seconden afslaan.

Gebruik je die ronde connector al om te laden dan kan je proberen de LiPo uit de behuizing te nemen en hem zo aan de lader hangen. Gaat het dan wel goed dan is dat printje waarschijnlijk de oorzaak. Misschien is er wel een printspoor defect of zo iets. Ga er dan even mee naar de winkel of vraag iemand bij je op de club die verstand heeft van de elektronica om er even naar te kijken.

Via de link in mijn vorige bericht is over de accu het volgende te lezen:

Integrated charging circuit with DC input socket
* Easily installed
* May be charged in situ
* Integrated charge protection circuit
* Integrated cell balancer circuit

Via de link in mijn vorige bericht is over de accu het volgende te lezen:

Integrated charging circuit with DC input socket
* Easily installed
* May be charged in situ
* Integrated charge protection circuit
* Integrated cell balancer circuit

Op de foto's kan ik nu niet echt een 3 aderige aansluiting van de accu ontdekken.

Ik las het net N.P.S. maar ik was aan het typen toen jij je reactie plaatste.
Voor mij is het duidelijk, de lader is ingebouwd en dan met een externe lader gaan laden gaat niet lukken. Dus gewoon een 12V adapter op de ronde connector aansluiten en de ingebouwde lader zal de accu laden.
Let wel op dat je de + en de - juist aansluit. Vergis je je daar in dan komt de magische rook uit de onderdelen en als die uit de onderdelen ontsnapt is zullen ze nooit meer werken. Elektronica werkt inwendig op magische rook. Zolang die in de onderdelen blijft kunnen ze werken. Ontsnapt die rook dan is het einde onderdelen. ;);)

Of er daadwerkelijk een balancer in zit betwijfel ik een beetje. Ik kan de aansluitingen daarvoor op de accu niet zien of de aansluiting op het printje bevat 3 contacten. Dan moet de connector van de accu ook 3 contacten hebben. Helaas kan ik dat niet goed zien.

Dit zullen accu's zijn met dezelfde elektronica, die je bij andere merken ook tegenkomt. Het balanceercircuit zit ingebouwd in de accu, samen met een over-en onderspanningsbeveiliging.

De veiligste manier om deze te laden is met de bijbehorende adapterlader. Deze levert 500mA/8,4 Volt. Met een LiPo lader gaat het ook, vooropgesteld dat je de laadstroom niet hoger kiest dan 500 mA.

Natuurlijk, net als bij de meeste laptop computers. Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. :oops:
Dan moet je de laatste waarschuwing van Jan echt niet in de wind slaan. Als je een externe lader gebruikt niet meer dan 500mA laadstroom instellen!
Eigenlijk is het gewoon veel veiliger om de daarvoor gemaakte adapter te gebruiken.

Mannen bedankt voor de reacties en de moeite die jullie hebben genomen.
Ik ben nog even aan het app-en geweest binnen onze modelvliegclub.
En daar is iemand in het bezit van een DX9 zender en daar zit dus de zelfde accu in.
Alleen zit de accu niet in een bakje zoals die van mij.
Maar hij laad dus zijn zender, met deze voeding en de rest zit dus blijkbaar in zijn zender en ik zal dat dan in de accubak hebben.

https://www.dropbox.com/s/0wa56e6qr9bxtcm/IMG-20141207-WA0012.jpg?dl=0

Back