waarmee meten jullie je snelheid ??

Waarmee meet je je snelheid van je model ??

• Drukmeting met lucht (vliegen)

Votes: 0 0,0%
  • Drukmeting met waterdruk (varen)

• Transponder tellus in t circuit (rijden)

• Dataloggers/ Variometers

• Overigen (toelichten aub)

• geen snelheidsmeting (niet interressant)

• Total voters
    119

Powerpete

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Misschien interressant om te weten hoe jullie de snelheid van je model meten, Varen vliegen of rijden maakt niet uit, er zijn allerlei apparaten in de handel om dit te meten.
Laat ons een een lekkere discussie starten over de zin of onzin van het meten van je snelheid.
..............................Peet..............................8)

Laat ik dan maar aftrappen, aangezien ik al een geruime tijd niet meer vlieg maar vaar was het verbeteren van het model een van de leuke dingen, vooral lekker met props en verhoudingen en afstellingen expirimenteren, maar werkte het nou ??, dit kon ik pas merken na de aanschaf van Mijn Garmin Etrex hand GPS, deze houdt de max snelheid vast en zo konden we de verbeteringen al was het maar een halve Km vaststellen.....
Het lijkt me dat zeker de pylonjongens hier ook hun voordeel mee kunnen halen, de nieuwe GPS Geko bijv zijn niet groter als een klein mobiel telefoontje, en wegen niet heel erg veel meer... toch lekker als je 15 Km per uur meer kunt halen door alleen een beetje met de prop te rommelen...
Meet suggesties ?? ik hoor t wel..............Peet................8)

Ik gebruik al een tijdje het welkbekende dopplereffect waarbij een op je afkomend voorwerp (dat geluid produceert) tonaal hoger klinkt dan wanneer het van je af beweegt.

Wanneer je de "komende" en "gaande" frequentie weet kan je met een eenvoudig rekensommetje de snelheid bepalen. Bovendien kan je ook nog eens het toerental bepalen door het gemiddelde van de frequenties te nemen.

De frequenties haal ik uit het geluidsbestand met "spectrogram". Met een search in google vind je hem waarschijnlijk wel.

Paul

Over een veld vliegen (rijden varen enz) waarvan je de exacte lengte weet. Tel hoeveel seconden je er over doet (terug rekenen naar meter per 1 seconde) met behulp van een horloge OID en vermenigvuldig dit met 3.6? :D

(Verwacht niet hele precieze snelheden te meten)

momenteel heb 'k alleen 'meting' van een transponder, natuurlijk is dat niet de max-snelheid van 't model waarmee 'k rij, hoewel 'n 1:24 ook niet zo hard gaat :)

met m'n 1:10 heb 'k nog nooit gekeken hoe hard het ging, 'k denk dat als ik dit zou doen 'k het zou doen met een afstandsmeting, afstandje afzetten, meten hoe lang 't duurt om er door heen te komen en dan omrekenen... voor 't rijden is dat 't makkelijkste denk ik...

'k vind de GPS oplossing wel erg mooi, ik vraag me alleen af hoe exact dit nou echt is?

Ik gebruik de methode als Cyclops :)

Werkt lekker makkelijk

ik heb al een differentiële druksensor liggen.
Nu nog: versterker ontwerpen/bouwen, pitotbuis maken en dan wat microcontroller code schrijven.
Wat het resultaat gaat zijn weet ik nog niet...

Zijn er ook goedkope manieren?
Ikheb ze ook wel eens met een soort pistool op hun model zien richten.
Dat was op een filmpje op internet.
Wat zijn dat voor dingen?
Die zijn zeker duur?

Bertus zei:
Zijn er ook goedkope manieren?
Ikheb ze ook wel eens met een soort pistool op hun model zien richten.
Dat was op een filmpje op internet.
Wat zijn dat voor dingen?
Die zijn zeker duur?

die 'dynamic slopers' doen het op die manier...
ze gebruiken hetzelfde als de politie gebruikt om je te klokken: radar met doppler... en ja, ik denk wel dat het duur is

ze gaan meer snelheid meten van het jaar in het verkeer kunnen we er misschien 1 "lenen" :wink:

het nadeel van een radarpistool is dat je slecht op een klein model kan mikken, we hebben dit met de boten wel eens gedaan, maar is eigenlijk te onbetrouwbaar, laser gaat beter is alleen onbetaalbaar....
Handgps in een auto is heel goed te doen, je moet alleen 2 seconden voluit gaan om een meting te hebben, de gps meet elke 0,2 seconden maar heeft 10 metingen nodig om een goede snelheid uit te rekenen...
Meting is zeer betrouwbaar, we hebben een keer 5 gp´sen in een boot gelegd en ze gaven allemaal dezelfde snelheid aan.........

Hier wat info
geko201pic.jpg

http://www.2brothersrc.com/main.php...ription&subject=botenaccesoires&articleid=290

Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering ooit eens een Robbe telemetrie set gekocht, peperduur... Heeft een heuse pitotbuis, weliswaar wat lomp uitgevoerd.
Daarnaast een module voor de hoogte en eentje voor de klim/daalsnelheid/
Heb hem in een zwever gehad, geinig.
Eerst uitgeprobeerd op een windstille avond met de auto, op een plank uit de zijruit gestoken :D
Werkte perfect. Geen hoogte verlies of thermiek :D en een acurate snelheid.

Voordeel is dat je in tegenstelling tot gps en radar, de IAS ofwel luchtsnelheid meet, dat is eigenlijk het enige wat belangrijk is voor een vliegtuig, want dat is de snelheid waarmee hij door de materie(lucht) voortbeweegt. En dat is uiteindelijk bepalend hoe het vliegtuig vliegt.
Ten opzichte van de grond, zoals GPS of de RADAR meet, heb je minder aan. GPS meet zelfs puur de horizontale verplaatsing, in een verticale duik zal hij "0"aangeven!

Tot nu toe ben ik nog nooit bezig geweest met snelheidsmeting, wil dat binnenkort wel eens proberen. Omdat ik alleen aan huis vaar met boten, zat ik te denken aan een lichtsluis. Twee lichtsluisen op een vaste afstand op de walbeschoeiing monteren en dan de tijd opnemen. Conrad heeft enkele lichtsluisen in hun assortiment, zal daar binnenkort eens mee gaan experimenteren. Ze hebben zelfs een lichtsluisprint met tijdmeting (moet je er los nog een sluisje bijkopen). Ik wil dan de zender en ontvanger aan de wal hebben en een reflector aan de overkant van de vaart. Weet alleen niet af de afstand (heen en terug circa 30m) een probleem. Mocht dat zo zijn dan is ook een laser te gebruiken. Tijdsmeting kan denk ik met een simpele stopwatch of misschien een PC waarmee de snelheid dan direkt kan worden berekend.

Kijk anders eens op:

http://home.concepts.nl/~mbylsma/modelbouw/snelheid.htm

Meine

Deze al gezien ?
http://www.yourmicro.com/forums/showthread.php?s=&threadid=11270
Naar mijn weten gaat dit op basis van G-krachten waarbij 0km/u zijn refferentiepunt is.

Een leuke meetmethode is een digitale fotocamera. Merk 2 punten op een bep afstand, zet je camera op opnemen (15 of 30 fps) en anayseer het filmpje hoeveel frames er nodig is om tussen de 2 punten op te nemen, eventuele intrepetatie op beginframe en eindframe is makkelijk in te stellen.
Aan de hand van de framerate weet je de tijd en kan je de snelheid berekenen.

Roelof zei:
Naar mijn weten gaat dit op basis van G-krachten waarbij 0km/u zijn refferentiepunt is.
0 km/u z'n referentiepunt? lijkt mij nogal logisch ja, ik wil niet weten hoeveel harder dan 2km/u ik ga ;)

een G-Kracht is een versnelling.. kan je dus niet vergelijken met snelheid.
Versnelling is wel gebaseerd op verschil in snelheden (Δv) in dit geval in een zo klein mogelijke tijdseenheid.
In theorie is het volgens mij mogelijk... maar vraag me af of de snelheid bij bovenstaand apparaat echt met G-krachten bepaald wordt. Een erg nauwkeurig meting is dan namelijk noodzakelijk. 1 onjuist gegeven in de meetreeks en de uiteindelijk gemeten snelheid klopt niet meer.... bovendien moet er ook rekening gehouden worden met de 'negative' G-krachten (afremming)

Onkel polizei kwam laatst langs op het veld. Maar toen we over hun lasergun begonnen waren ze snel vertrokken. Geen metingen dus helaas :(

Joost.
In de verkeersvliegerij worden apparaten die gebaseerd zijn op dit principe, al ruim 40 jaar gebruikt voor de navigatie. Ik meen ook in onderzeeërs, maar weet dat niet zeker.
Door het meten van een versnelling krijg je na integratie de snelheid en daarna afgelegde weg. Door het ding vooraf te vertellen waar je start houdt hij dus zijn positie bij, het werkt ongelofelijk nauwkeurig. De resterende onnauwkeurigheid (accumulatief met de tijd) wordt gecorrigeerd aan de hand van navigatie-bakens en tegenwoordig GPS.
Door de resulterende snelheids en richtingswaarden te vergelijken met de data die door het vliegtuig zélf gemeten wordt zoals voorwaartse (lucht) snelheid kun je zelfs een zeer accurate windsnelheid (op die hoogte) berekenen.

Wat je nodig hebt is een stabiel platform wat erg scherp horizontaal gehouden moet worden (met gyro's) en daarop staan de versnellingsmeters.
Gebeurde dat vroeger met klassieke gyro's, tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van Laser(ring)gyro's
Voor de nieuwsgieringen onder ons:
http://digilander.libero.it/andreatheone/irs.htm
Of een groep die iets aan het knutselen is voor een amateurraket: http://psas.pdx.edu/psas/Current_project/INS/INS_Home.html
En deze is ook leuk: http://www.electronic-engineering.ch/study/ins/ins.html#phys_math_bg

Of koekel zelf met Inertial Reference system of inertial Navigation system.

Om dat het systeem voor het autootje niet beschreven staat, ga ik er van uit dat er alléén accelerometers in zitten. Door gehobbel etc zal het echter snel fouten gaan vertonen, die je dan (vandaar die mededeling)moet wegwerken door hem regelmatig te resetten naar "0".
Maar voor korte metingen met een niet al te grote nauwkeurigheid kan het best wel werken in zo'n autootje.

Het verschil tussen vliegende modellen en bvb auto's en boten (in een meertje) ís en blijft het verschil in "medium".
De vliegtuigen vliegen in een "medium", ofwel de lucht, die zelden stil staat ten opzichte van de aarde en dan krijg je twee verschillende snelheden. Het model is eigenlijk zélf alleen "geïnteresseerd" in de snelheid door die lucht heen, terwijl de bestuurder meer bezig is met de verplaatsing ten opzichte van de grond. Wat hij waarneemt is de SOM van beide snelheden, door onbegrip van dit principe worden er in de modelvliegerij doorlopend inschattings en beoordelingsfouten gemaakt.
Maar daar hebben we al ooit een felle duscussie over gehad....

Gewoon een keer volgas langs een flitspaal in de buurt vliegen of rijden, ik denk dat je de plaatslijke krant wel haaldt :-) met foto en snelheid genoteerd? dan hebben die jongens van de politie ook nog wat te lachen.

Gr GJB

Back