waarmee piepschuim lijmen?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Danny Mulders, 29 dec 2006.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    de vraag is waarmee kan ik piepschuim ( geen elapor) en triplex verlijmen?

    ik heb het al op een proefstukje gedaan met bison kit, maar daar kan piepschuim ook niet goed tegen.... secondelijm heb ik vroeger al eens geprobeerd en daarom weet ik dat dat ook niet werkt, wat blijft er dan nog over? houtlijm lukt denk ik wel maar is niet echt stevig....

    kunnen jullie me helpen?

    P.S. is oracover ook op het schuim te strijken zonder dat het helemaal gaat bobbelen? ( het schuim is dan al in helemaal in vorm gesneden en geschuurd...) of moet ik dan nog iets van plamuur erop zetten?
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    PU lijm ofwel schuimlijm.
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hmm, laat ik dat nou net niet hebben liggen hier...
    wacht eens even, mijn vader heeft een tijdje terug een lijmpistool gekocht, zou dat misschien lukken?
     
  4. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Met epoxy of met uhu por of met constructie lijm, ik prefereer epoxy.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Neem PU Leim zoals Theo zegt, er is niks beteres en lichteres.

    Leimpistool gaat niet, smelt het styro.

    Styro kan je met oracover bespannen.
    Niet warmer als 100° anders smelt je styro.

    Mvg Johan
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ja, maar dan moet ik die PU lijm ook wer gaan kopen, heb ik ook geen zin in... ik neem denk ik epoxy.

    maar toch bedankt :D .

    oké, dan kan ik in ieder geval mijn drijvers afmaken nu, de punt aan de neus word van piepschuim met een triplex "ruggengraat" er doorheen. de rest is gewoon een triplex sklet, triplex onderplaten, en 1,5mm balsa als bekleding, dan alleen nog een beetje plamuren en oracover er overheen :D
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Epoxy kan ook, maar dan moet je die iets opwarmen zodat die dun wordt en op die manier dieper in het piepschuim dringt. PU lijm doet dat vanzelf doordat dit in alle kleine kiertjes schuimt en op die manier een betere hechting geeft.
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Danny

    Het hout van de drivers wel eerst watervast maken voor dat je er Oracover op doet.

    Anders heb je er niet lang plezier van op water of sneeuw.

    Mvg Johan
     
  9. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    Vanzelfsprekend even een proefstukje maken maar over het algemeen kun je piepschuim ook prima verlijmen met gewone witte houtlijm, als je een zelfkant of een met smeltdraad gesneden oppervlak hebt wel eerst even het piepschuim schuren om de porien open te maken, daarna het piepschuim niet al te zuinig insmeren met een stugge kortharige kwast of de lijm verdelen met een fijne lijmkam, vervolgens het piepschuim en triplex met geschikt en voldoende klemgereedschap en/of gewicht samenvoegen en afhankelijk van de lijm (niet alle witte houtlijmen hebben dezelfde droogtijd), vochtigheidsgraad en temperatuur laten drogen, bij delen die onder spanning gelijmd zijn de droogtijd minimaal verdubbelen.


    Groeten, André.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    En dan kom je tot de ontdekking dat in het midden de witte houtlijm helemaal niet is uitgehard omdat er geen lucht of vocht meer bij komt. En ja dit is mij al vaker overkomen met witte houtlijm en diverse soorten schuim. De randen harden uit en in het midden dan niet meer en kun je het zo wer van elkaar afhalen.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Bison-tix en textiellijm zijn ook bruikbaar.
     
  12. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    Theo dan heb je helaas waarschijnlijk niet de goede houtlijm gehad, de betere soorten harden juist uit omdat het vocht (water) verdampt ofwel wordt opgenomen door het hout/triplex, dat de lijmlaag een gesloten geheel vormd is dan ook geen enkele belemmering voor het uithardingsproces.

    Groeten, André.
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wel omdat er geen vocht uit kan omdat de randen als eerste vastzitten en verdampen.
     
  14. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    @ Theo, Gerard,

    Omdat dit fenomeen met niet drogende witte houtlijm nieuw is voor mij en opzich best interessante materie hoop ik dat het een klein tikkie offtopic mag.


    Als dat inderdaad zo zou zijn zoals jullie zeggen, dat witte houtlijm alleen aan de randen uithard en vervolgens in het midden niet meer omdat dit gebied dan omsloten is door een uitgeharde lijmlaag,,,, dan zou dat dus betekenen dat er een grens ofwel er een maximum oppervlakte is waarboven je geen witte houtlijm meer kunt gebruiken, Waar zou die grens dan liggen denken jullie?


    Groeten, André.
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat is dus inderdaad zo.
    In de 80ér jaare bleef een vleugel (balsa/styro) gewoon een week onder de pers.(en was niet altijd uitgehard)
    Triplex/balsa werd met Ponal Express gelijmt (is een harder mee drin)

    Nu plak ik alles met PU-Lijm (heb geen witte houtlijm meer in de hobbykamer)

    Houtleim moet de vochtigkeit afgeven kunnen. ( alleen dus bei zachte houtsoorten goed )
    PU-lijm moet vocht hebben om te kunnen reageren en uitharden.
    Bij hout verbindingen is er genug vocht in het hout.
    Bij Balsa/Styro verbindingen komt der lijm op het balsa (heeeel dun) enword het styro met een plantensproeier dun besproeit.
    (wel persen met gewichten omdat anders het balsa hoog komt)

    Mvg Johan
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Probeer maar een een depron Pibros in elkaar te lijmen met normale witte houtlijm. Deze hard dan idd langs de randen uit en de rest dus niet. Het model heb ik nooit kunnen gebruiken. Ik kwam erachter toen ik na een week de servo's wilde gaan monteren en terwijl ik de gaten hiervoor maakte kwam de zachte houtlijm me tegemoet.
     
  17. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    Dat een Depron/Depron verbinding met witte houtlijm niet werkt kan ik me goed voorstellen, Depron neemt geen vocht op en dus zal de lijm niet volledig uitharden omdat deze zijn vocht niet kwijt kan, een Depron/Hout verbinding met witte houtlijm zal daarom ook om diezelfde reden waarschijnlijk geen goed resultaat opleveren, Depron heeft voor zover ik het kan bekijken een gesloten celstructuur , uiteindelijk ging het in dit draadje om een Hout/Piepschuim verbinding en die zou afgaande op mijn ervaring met witte houtlijm prima moeten gaan, Hout neemt in ieder geval vocht op en het open oppervlak van Piepschuim een klein beetje, voorwaarde is wel dat de porien van het Piepschuim open zijn, zéker als er een smeltdraad is gebruikt is het oppervlak dichtgesmolten, na het in vorm snijden met een smeltdraad of de indien men een zelfkant van piepschuim gebruikt (dit wordt immers in de fabriek ook uit grote blokken gesneden met een smeltdraad) altijd even schuren en goed schoonzuigen met een stofzuiger of afblazen met perslucht ( van dit laatste lijken overigens de meeste echtgenoten/partners om de tot op heden voor mij volslagen onduidelijke reden niet heel erg van gecharmeerd te zijn :roll: )

    Maar goed,, tot zover mijn eigen ervaring met dat witte wonderspul, uiteraard sta ik open voor ervaringen van anderen want daar is dit mooie forum voor bedoeld, en wordt je volgens mij niet dommer van luisteren naar anderen, wat zou volgens jullie de maximum afmeting zijn voor een succesvolle Hout/Piepschuim verbinding met witte houtlijm???, of zeggen jullie dat gaat ongeacht de afmeting gewoon helemaal niet lukken???

    Groeten, André.
     
  18. jeppe

    jeppe Guest

    hobby lijm lukt ook makkelijk op beide kanten smeren evn 3 minuten laten staan dan is het lekkr plakkerig en dan stevig tegen elkaar aan drukkken voila het zit gelijk al een beetje vast!
     

Deel Deze Pagina