Waarom altijd reserve rotorbladen ?

Iemand een idee waarom bij micro heli's altijd spare-rotorblades geleverd worden ?
Ik heb een NE 260 en 328 en het enige dat nog nooit stuk gegaan is zijn juist de rotorbladen. Flybars daarentegen knappen bij de vleet af maar die levert men niet als extra's. Mixers gaan stuk, staarten breken af, links gaan kapot, motoren verslijten maar rotorbladen ? Onverwoestbaar mijns inziens. Iemand met andere ervaringen ?
Greetz
:confused:K2

Dat is nou marketing.

Als aspirant-koper denk je "dat is mooi, er zitten reservebladen bij, als die kapot gaan heb ik alvast reserve-exemplaren" en je koopt de helicopter. Vervolgens gaan die bladen nooit kapot en de fabrikant verkoopt volop andere reserveonderdelen.

De reservebladen zijn een argument om het product te kopen.

Na intensief gebruik kunnen er aardig wat butsen en bramen aan die bladen zitten hoor:D
Maar ze kunnen beter landingsgestelletjes bijleveren!

J.G

Het is raar, maar schade is vaak een beetje persoonlijk..
Zeker bij dit soort modelletjes

De een vliegt continu zijn bladen aan gort (tegen stoelpoten vliegen oid)
De ander laat hem vallen of crasht continu op zijn skids, waardoor dit breekt
De volgende presteert het hem regelmatig ondersteboven ergens in te prakken, dan gaan de assen scheef

En weer de volgende gooit op tijd het gas dicht, krijgt hem voor de grond nog wat afgeremd en vliegt bijna nooit schade...

Bv de mcpx
een zeer zwak punt schijnt de ophanging van de kap te zijn, die breekt schijnbaar vaak af.
ik heb er nog nooit last van gehad, en ik crash hem ook regelmatig.
Of de balls van de swash, die breken ook regelmatig af. Ook die heb ik nog nooit gehad.

Andere dingen dan weer wel..
ook van de week mijn eerste set bladen echt gebroken. Was wel een parkeerterrein en een volgas inverted crash voor nodig :mrgreen:

Het ligt er net aan hoe lang je je heli hebt op een gegeven moment gaat alles wel een keer kapot.
Onderdelen waarvan je denkt dit gaat niet stuk en het is heel flexibel, breken toch.

J.G

@ NPS : " Dat is nou marketing." - tja, voor mij was de aanwezigheid van die reservebladen helemaal geen argument maar ik snap hem wel. Ze rekenen zonder twijfel de bijgeleverde extra rotorbladen door in de prijs en je moet al veel loslopende stoelpoten hebben wil je ze ooit nodig hebben terwijl je idd verplicht bent de dingen die wel makkelijker stuk gaan bij te kopen.

@ JG :" ze kunnen beter landingsgestelletjes bijleveren" - die houden het ondanks uiterst zware beproevingen in mijn geval nog altijd goed uit. Lijken bij de Solo Pro goed berekend te zijn.
"op een gegeven moment gaat alles wel een keer kapot" - Ha, dat is tenminste hoopgevend.

@ Student : " schade is vaak een beetje persoonlijk.." - zeer logisch. Ieder beginner doet zijn eigen stommiteiten en slechte gewoontes zijn moeilijk af te leren. Wat doe ik dan fout om altijd weer die flybars aan diggelen te vliegen ?

Laatst bewerkt:
je crasht...

Niet lullig bedoelt, maar een heli is op zijn sterkst in de lucht.
de combinatie van snel draaiend materiaal, zwaartekracht en harde dingen gaan gewoon niet samen.
Soms heb je geluk met een crash, soms ook niet..
het is nu eenmaal geen rc auto, die 99 van de 100 keren wegrijd na een aanvaring met een stukje hardgeworden zacht.

Afgelopen weekend een raptor .50 gezien die net na opstijgen ALLE controle verloor. Niet 1 servo deed nog iets.
Heli dreef wat af, landingsgestel boorde zich de grond in en zo bleef hij 8 minuten staan tot de motor afsloeg.
Schade: landingsgestel.
Dit had een potentiele total loss kunnen zijn, de chicken dance (zoek daar maar s op op youtube..)

Waarom je flybar breekt?
Geen idee.
Waarschijnlijk valt ie vaak met nog een tik gas op zijn bovenkantje of zijkantje?

Waarschijnlijk probeer je nu meteen rondjes te vliegen en hard te gaan zonder eerst netjes te hebben leren hooveren alle kanten op.
dan raak je tijdens een rondje snel de controle kwijt

Met een kleine indoor heli vlieg je gewoon niet voorzichtig omdat het niet schokkend genoeg is als er een onderdeel kapot is...
Af en toe wil je wel eens gek doen en dan crasht zelfs de beste heli-vlieger zij heli wel eens.;)

J.G

of [URL="
[/URL]

En ik crash mn mcpx bijna 3 keer per vliegdag..
De grote heli's heb ik nog maar 1 crash in 4 jaar gehad

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij grote heli's met veel headspeed zijn de bladen snel de klos bij een crash. Bij deze lichte heli's is het vaak wat anders. Als ik op vakantie de heli meeneem, zorg ik voor een extra staartrotor, en mixer-armen. Flybar is bij de Solo Pro V wel vrij stevig. Veel is ook een kwestie van geluk, en bijtijds het gas eraf als je merkt dat een crash niet meer is te voorkomen. Vaak loopt het dan beter af dan wanneer je tot de laatste seconde de heli probeert te redden...

of [URL="
[/URL]

En ik crash mn mcpx bijna 3 keer per vliegdag..
De grote heli's heb ik nog maar 1 crash in 4 jaar gehad

Ik crash de mijn bijna drie keer per batterij, meestal vlieg ik zo'n zes batterijen per dag... 'tornado' oid aan 't oefenen....

Ik vrees de dag dat ik met m'n 500 aan de slag ga...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zit zo te denken : het zou misschien nuttig zijn als alle newbies zoals ik eens mooi oplijsten wat we allemaal stukgevlogen hebben met onze Solo Pro's, dan krijgen we - mits voldoende antwoorden - misschien een duidelijk beeld van wat nu juist de zwakste punten zijn aan dat modelletje en kan dat ook meteen dienen als leidraad voor de samenstelling van de statistisch meest noodzakelijke reserveonderdelen. 't Is anders altijd zo vervelend om grounded te zijn tot dit of dat stukje door de postbode afgeleverd zal worden of bij de dealer aanspoelt. Voorlopig heb ik het opgelost door gewoon twee complete Solo Pro V2's bij te kopen (giftboxes- mijn local dealer deed een promo van -30%) zodat ik, wat er ook stuk gaat, steeds meteen verder kan vliegen.

.... Ik vrees de dag dat ik met m'n 500 aan de slag ga...
Heb hetzelfde gevoel wat mijn NE SP 228A betreft. Ik denk dat die ook nog niet direct van grond gaat komen. Uit de doos haal ik hem wel maar ermee vliegen ? Niet voor ik de 328 volledig onder de knie zal hebben en die staat er momenteel ook maar bij voor spek en bonen omdat ik een "stom schroefke" mis. Gelukkig kan ik ondertussen verder oefenen met de 260's. Bij onze slotcars kan ik geen shelfqueens verdragen, al wat we hebben moet de baan op, voor de helis ga ik toch maar een uitzondering maken en de grote een tijdlang alleen maar bekijken ....:cool:

Wat het meeste kapot gaat bij de Solo Pro V zijn de skids, rotorkop, staartmotor en flybar. Bij de SP 270 valt de rotorkop af, die heeft een metalen feathering shaft gekregen, en die breekt of buigt niet zomaar.

Nu weet ik waarom ze er rotors bijdoen ... omdat ik ze uiteindelijk toch kapotvlieg!
Ik kan niet meer tellen hoeveel uren ik met de SP260 er op zitten heb en ook niet hoe vaak die de eerste maanden crashte maar, dat koste me dus nog nooit een rotorblad.
Ik ben inmiddels voorzichtig aan de slag gegaan met de SP 228A en, wonder boven wonder, die heli vliegt gewoon zonder te crashen. Weken na mekaar tot nu. Deze week, op drie dagen tijd, twee rotorbladen aan diggelen. Eén keer heli buiten de grond in geboord (plotse harde windstoot) en één keer in de garagehall keihard tegen een metalen garagepoort gegaan bij het uitkomen van een rechtse bocht, onvoldoende banking en de heli schoof de bocht uit. Gelukkig, géén andere schade.
Dus, nu op zoek naar vervangstukken ...

Back