Waarom draaien we linksom bij rondvlucht?

Heeft volgens mij niet met de Engelsen te maken.

Maar eerder omdat de meesten rechtshandig zijn, probeer maar eens andersom te vliegen met je rechterhand, voor een linkshandige is dit geen probleem omdat je arm dan je lichaam volgt, bij rechtshandigheid komt eerst je arm en dan pas je lichaam, lijkt gewoon niet te lukken.
Lijkt dom natuurlijk, maar iemand die linkshandig is past zich beter aan aan rechtshandige handelingen dan een rechtshandige aan linkshandige handelingen.
Zelf ben ik linkshandig en mijn Marvin vloog destijds rechtsom als ik alleen op het terrein was, anders vloog ik met mijn gewone Marvin als we met meerderen waren.

Enfin, links of rechts, we bleven toch zolang tot alles stuk was en er niets meer te vliegen viel omdat noodreparaties niet meer hielpen.
Vertrokken op de fiets met toestellen op de rug gebonden en t'huis komen met toestellen in een fietstas was in de 60ér jaren heel gewoon.

Heb soms nog wel eens zin om een rondvluchtertje te maken.
Was een prettige tijd.
En om in te pikken op een draadje hier:
Staalkabeltjes zijn inderdaad beter dan nylonkabeltjes in luchtweerstand.

Johan.

probeer maar eens andersom te vliegen met je rechterhand, voor een linkshandige is dit geen probleem omdat je arm dan je lichaam volgt, bij rechtshandigheid komt eerst je arm en dan pas je lichaam, lijkt gewoon niet te lukken.
Hoe zo 'lijkt gewoon niet te lukken'?
Ik zie het probleem niet....
Linksom:
full

Rechtsom:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Had ik destijds toch meer moeten oefenen?

Na wat stukvliegen zeg je algauw, het lukt niet.
Eventjes op de rug verkeerd omdraaien lukte wel voor een tweetal rondjes, maar daar bleef het dan bij.
Maar ik heb toch nog een vraagje?
Het was 1962 en er werden toen al pogingen gedaan om het toerental van methanol motortjes te regelen via een derde kabeltje, hiervoor was er een trekveertje aan de carburator bevestigd, een tweede driehoekje was in de vleugel gebouwd en de bediening ervan verliet de vleugel tussen beide stuurdraden, aan het handvaatje was een trekker gemonteerd zoals bij een revolver, door deze te bedienen kon je meer of minder snel vliegen.
Is hier nog wat van terecht gekomen bij rondvlucht, of is dit gewoon in de vergeethoek geraakt omdat het misschien onhandig was.

Johan.

Had ik destijds toch meer moeten oefenen?

Na wat stukvliegen zeg je algauw, het lukt niet.
Eventjes op de rug verkeerd omdraaien lukte wel voor een tweetal rondjes, maar daar bleef het dan bij.
Maar ik heb toch nog een vraagje?
Het was 1962 en er werden toen al pogingen gedaan om het toerental van methanol motortjes te regelen via een derde kabeltje, hiervoor was er een trekveertje aan de carburator bevestigd, een tweede driehoekje was in de vleugel gebouwd en de bediening ervan verliet de vleugel tussen beide stuurdraden, aan het handvaatje was een trekker gemonteerd zoals bij een revolver, door deze te bedienen kon je meer of minder snel vliegen.
Is hier nog wat van terecht gekomen bij rondvlucht, of is dit gewoon in de vergeethoek geraakt omdat het misschien onhandig was.

Johan.

Heb je volgens mij nog steeds bij CL carrier discipline...

Toen lijnbesturing in de VS ontstond en eind jaren '40 opkwam, vloog aanvankelijke een flink deel van de vliegers rechtsom. Bijvoorbeeld George Aldrich, de ontwerper van de onsterfelijke Nobler, vloog ook rechtsom. Het eerste gepubliceerde ontwerp van Nobler (ik geloof in 1952 in de Model Airplane News) toonde de leadouts dan ook door de rechtervleugel. Dat zal bij niet oplettende linksomvliegende bouwers denk ik wel eens een probleem hebben opgeleverd...

Het was denk ik grotendeels de gewoonte, hoe men had leren vliegen, maar de voorstanders (waaronder George Aldrich) gaven ook aan dat dit in verband met de draairichting van de motor voor meer lijntrek zorgde, zodat men langzamer kon vliegen zonder lijntrek te verliezen. Hoewel George de neiging had te overdrijven, mag dat wel blijken uit het feit dat hij stelde vaak rondjes van 6 seconden te vliegen met de Nobler aan 18 meter lijnen (tegenwoordig vinden we voor een dergelijk 6cc model alles boven de 5,2 seconden erg langzaam).

Bij vrijwel alle modelmotoren draait de propeller (gezien in de bewegingsrichting, dus "vanuit de cockpit") rechtsom. Dat veroorzaakt een momentkracht linksom die een linksomvliegend LB model het model de cirkel in, naar binnen dus, wil laten rollen. Door rechtsom te vliegen zorgt het voor een rolmoment naar buiten toe, dus voor extra lijntrek. Om die reden heeft naar ik begreep een van de buitenlandse gebruikers van de MB-stuntmotor van Rob Metkemeijer de draairichting omgedraaid, waardoor de propeller daarvan nu andersom draait, zodat hij van het bedoelde moment gebruik kan maken terwijl hij (net als iedereen tegenwoordig) linksom vliegt.

Nog steeds zijn er echter Amerikanen die rechtsom vliegen en tot in de jaren 90 deden zelfs deelnemers aan kampioenschappen dat wel eens, maar volgens mij zie je het tegenwoordig niet meer. Ik denk dat iedereen bang is dat afwijken van de norm hen punten van de jury kost. Overigens zou je bij Stunt nu natuurlijk altijd nog rechtsom kunnen vliegen. Ook bij Speed lijkt het mij geen probleem en bij Combat kun je nauwelijks van een vaste orientatie spreken, maar bij Teamrace moeten natuurlijk alle modellen dezelfde kant op vliegen ...

Back