waarom een ontvangersaccu i.p.v. gewone oplaadbare batterije

• Topicstarter Topicstarter Stormer
  • Startdatum Startdatum
S

Stormer

Guest
Ik heb een vraag: in mijn Stormracer zitten gewone oplaadbare batterijen in zo'n houdertje niet direct aan elkaar dus, nu lees ik dat veel mensen een accu hiervoor en een accu daarvoor hebben, maar waarom? wat is het verschil?
Alvast bedankt.

Waarom? Vooral omdat het betrouwbaarder is: de veertjes van zo'n batterijblokje worden snel 'gaar', een ontvangstaccu is aan elkaar gesoldeerd, en zit dus, mits je geen hele gekke dingen doet, zo ongeveer voor het leven vast. Dus de kans dat je op volgas de spanning op je ontvanger verliest is kleiner, en dat is heel mooi.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. :?
Oplaadbare batterijen = accu. Of bedoel je dat je een houder met oplaadbare batterijen hebt?
In dat geval is dit inderdaad niet aan te raden en is het beter gebruik te maken van (gesoldeerde) accupacks. Het probleem is namelijk dat zo'n houder qua verbinding (die veertjes) een bepaald risico met zich meebrengt. Het zou namelijk kunnen gebeuren dat de cellen onderling geen goed contact meer maken en dan is het einde oefening...

Yep, door vuil en trillingen is zo'n houder niet echt betrouwbaar. Uiteraard kan je gewoon de oplaadbare batterijen aan elkaar solderen en lijmen tot een pakket. Even een net krimpkousje overheen en klaar.

oke ja ik heb het even veranderd want het was niet zo heel duidelijk :wink: . Oke, dus ik kan ze zelf aan elkaar solderen? en hoeveel batterijen dan? en oja hoe moet ik ze dan opladen?

Heb je ervaring met solderen en heb je een goede (60+ Watt) soldeerbout? Zo ja, dan kan je ze zelf solderen ja. Als je geen ervaring hebt met solderen (en specifiek het solderen van accu cellen) dan zou ik gewoon een kant en klare ontvangeraccu kopen. Of iemand vragen je even te helpen natuurlijk. ;)

Voor wat betreft het laden: laadduur = 1.4 * (capaciteit/laadstroom) waarbij de laadstroom ong. 0.1C (1/10 v.d. capaciteit) is. Ga je snelladen, dan gaat deze formule niet op en is het raadzaam een lader met deltapeak te gebruiken aangezien hiermee exact kan worden vastgesteld wanneer de cellen vol zijn en je dus ook niet het risico loopt de cellen te overladen en dus te beschadigen. ;)

Hoi,

Als je een beetje goed overweg kan met een soldeerbout dan kan je het proberen alhoewel je tegenwoordig voor ingeveer 10 to 15 euro een kant en klaar gepuntlaste accu hebt wat nog net iets beter vastzit als solderen. Als je besluit zelf te gaan solderen:
Ik gebruik meest soldeerlits (dat brede gevlochten platte koperdraad) als verbinding tussen de cellen. Dit moet je natuurlijk wel eerst even vertinnen want anders zuigt het de tin van de accucel af als je probeert het te solderen.

enne ... geen s39 ;)

Mark

ik denk dat ik voor nu maar een kant en klare accu koop, maar als ik er later zelf een ga maken wil ik toch weten hoe ik hem moet opladen. moet ik dan alle cellen weer opladen en daarna weer vastsolderen?

Kan als een paket gewoon.

Zelfde als je gewone accus (in electro wagens , en andere toepassingen) alleen even opletten met je laadstroom.

ja oke dat zal ik doen. Dat is een goed idee daar ga ik altijd heen.

Back