waarom FBL

Hoi,

Aansluitend aan de enquete hierboven ben ik erg benieuwd wat nou de voordelen ijn van fbl vliegen ten opzichte van met flybar.

Ik vloog eerst zelf met 450 heli's en heb nu bijna een trex 600 (met flybar), op de 3d masters zag ik dat iedereen ook zonder flybar vliegt maar waarom?

Efficienter. grotere uitslagen, meer power(niet meer, maar meer gericht op puur de bladen)

gewicht en frictie, en de luchtweerstand ben je kwijt..

Hoe lichter de paddle hoe wendbaarder, maar ook instabieler.
Hoe zwaarder hoe stabieler, en logger.

Met FBL heb je beiden. Stabiliteit en wendbaarheid.
Plus je houdt meer vermogen over omdat de paddles niet meer "tegen" werken.
Mijn persoonlijke mening is dat het voor gewoon rondvliegen niet genoeg uit maakt. Het maakt pas uit als je het uiterste van je heli vraagt.

Dat zijn de gasten van Team BeastX en van Team Mikado met je eens. Zij gaven ook aan dat ik, als beginner, niet eens na hoef te denken over het FBL gebeuren. "Leer eerst maar eens vliegen en zodra je een beetje thuis bent in de moeilijker 3D-figuren, dan heeft het meerwaarde. Eerder heb je de extra power niet nodig." aldus Mikado.

Wat volgens BeastX echter wel een voordeel is, is de strakkere staart. Omdat hij niet hoeft te reageren, maar al pro-actief kan werken is het mogelijk om de staart strakker te houden. Dit schijnt echter maar een klein verschil te zijn tov een goede gyro (401, 601, spartan).

Wat is het verschil dan dus aldus BeastX, lijkt me namelijk sterk dat een FBL systeem beter is als 1 losse staartgyro...?? een gyro is een gyro... hoe goed is die hangt af van de kwaliteit.. niet of die proactief is of niet(overigens nog nooit van gehoord) weet niet of je zelf wel eens een quark gyro heb gevlogen, maar veel strakker als dat lijkt me haast onmogelijk.;)

offtopic@Walter, het kappie met die mooie krabbel erop ziet er nu ineens anders uit..:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/stuffed/crashwalter1.jpg

Hahaha

Een stabilisatiesysteem zoals BeastX en V-Stabi "weet" welke veranderingen je op de kop gaat doorvoeren en dus welke torsie er op je heli zal gaan werken. Het kan dit torsieverschil dus op opvangen vóór het daadwerkelijk invloed heeft op je staart, door het bijsturen van de bladhoek van de staartrotor. Dit zou het "klappen" van je staart moeten voorkomen.
Zo begreep ik het tenminste van BeastX en tijdens de workshop van PitchPlay (Roel) twee weken terug.

Dat zeg ik, jij heb nog nooit een Quark gevlogen;)

klinkt inderdaad wel leuk, maar het is nog een externe factor dan... zal altijd wat vertraging in blijven zitten..

Alleen leuk voor 3d?
Ook voor schaalhelies ziet zon padle er eechnie uit!

Dat zeg ik, jij heb nog nooit een Quark gevlogen;)

klinkt inderdaad wel leuk, maar het is nog een externe factor dan... zal altijd wat vertraging in blijven zitten..

Feit is dat wanneer jij plotseling positieve pitch geeft de quark dit pas merkt wanneer de staart wegdraait. Maar idd de quark (heb zelf Spartan DS760) is een goede gyro en je zal hier dus weinig effect van merken.

Maar een feit is ook dat met een BeastX het pitch signaal eerst binnenkomt en hij hierop met de staart direct kan anticiperen en dus een strakkere staart kan hebben. Dit heet feedforward terwijl een standaard gyro alleen met feedback werkt.

Helemaal gelijk Niek. Daarbij wil je voor schaalvliegen natuurlijk ook zo lang mogelijke vliegtijden hebben.

Dus niet alleen performance maar ook smoel zeg maar ;)

Ach, ook voor een normale trex ziet het er gewoon beter uit zonder zo'n extra apparaat op de kop...

En het is weer een extra reden om aan de heli te sleutelen :rolleyes:

Haha duidelijk, nou ik lees al dat dit voor mij nog niet van toepassing is aangezien ik net rondjes kan vliegen met de trex 450...thnx voor de info iig....;)

Helemaal gelijk Niek. Daarbij wil je voor schaalvliegen natuurlijk ook zo lang mogelijke vliegtijden hebben.

Dus niet alleen performance maar ook smoel zeg maar ;)

En wat ik er van gezien heb kun je voor een schaalheli ook t toerental laten zakken met FBL zonder dat ie stuurloos wordt.

of een fbl systeem alleen voordeel heeft voor de ervaren 3d vlieger weet ik niet
gisterren voor het eerst gevlogen met de 3g en vond hem ook al een stuk stabieler hooveren als deze goed afgesteld staat kan je je knuppels zeker een paar sec los laten zonder dat die weg drijft (niet met windkracht 6 he)
ook dat je je paddels kwijt bent zal wat schelen in je vliegtijd weet nog niet hoeveel maar zal alicht wat schelen
het grote verschil merk ik toch als je vanuit hover vol pitch geef dan merk je dat je veel meer power hebt en de weerstand van je padels kwijt bent

gr.john

Wat ik een groot voordeel vind van flybarless is dat de heli veel beter spoort.
Ik kan nu inverted over het gehele veld vliegen zonder roll input.
Met de paddles erop kreeg ik dit niet voor elkaar met name door het voortdurend bij moeten sturen.
Ben

De verlaagde windgevoeligheid is een voordeel voor de beginner : je kan vaker vliegen.
Dat zou ik zeker een voordeel vinden, ook het vind ik het wel mooier om te zien, maar is te zeggen hoeveel zou het verschillen qua windgevoeligheid? en wat voor (beginners)setje moet je dan aan denken op een 450 heli?

Ik overweeg wel eens een 500 of 600 heli, voornamelijk omdat ik zou verwachten dat die nog minder last hebben van wind, hoewel 600 me wel wat lomp lijkt om mee te nemen; bijna 2x de lengte van een 450 toch, past misschien net op de achterbank haha
Echter in realflight ervaar ik het verschil in 'windbestendigheid' als niet erg groot. Ook met die 5/600heli's is een windkracht 4-5 niet echt leuk vliegen in de sim en zou ik wat dat betreft net zo goed bij de (hk)450 kunnen blijven.

Feit is dat wanneer jij plotseling positieve pitch geeft de quark dit pas merkt wanneer de staart wegdraait. Maar idd de quark (heb zelf Spartan DS760) is een goede gyro en je zal hier dus weinig effect van merken.

Maar een feit is ook dat met een BeastX het pitch signaal eerst binnenkomt en hij hierop met de staart direct kan anticiperen en dus een strakkere staart kan hebben. Dit heet feedforward terwijl een standaard gyro alleen met feedback werkt.

Appart van de feedforward idd zou het verschil dan minimaal.. kan handig zijn, maarik denk dat dat voor veel mensen het verschil niet te merken is..;)

Dat zou ik zeker een voordeel vinden, ook het vind ik het wel mooier om te zien, maar is te zeggen hoeveel zou het verschillen qua windgevoeligheid? en wat voor (beginners)setje moet je dan aan denken op een 450 heli?

Een stabilisatie stuurt op bewegingen van de heli, dus bij een beetje roll, stuurt de computer met roll de heli weer recht.
Stel, de heli blijft recht hangen, en wordt rechtstandig opzij geblazen, zal de computer dit niet opmerken, en dus niet tegensturen.

In de praktijk zal een afdrijvende heli wat sneller roll of nick krijgen, wat de computer wel ziet en dus tegen kan sturen.

Je kan wat meer wind hebben met een stabilisatie, maar verwacht geen wonderen. Windkracht 6 bv met een 450 blijft veel, ook met stabilisatie.

En een beginnersetje op de 450 kun je de 3g pakken van align.
Doodsimpel in te stellen, en vliegt best strak als de gains eenmaal goed staan.

Ik heb enkel ervaring met de V-Stabi, waar ik erg fan van ben...en ik heb nu ook een BeastX, en dat leek veelbelovend. Heb 'm maar een 20-tal vluchtjes gevlogen op een Beam E4 en het verschil met de flybarred versie (Quark) is toch wel beduidend.

Ik heb ook eens een Align 3G gekocht maar die gelijk doorverkocht. Ik lees er teveel klachten over. Wil je een goedkoop instapmodel, dan zou ik voor de Microbeast gaan. Ook supergemakkelijk in te stellen en goed.

Back