Waarom gebeurt dit?

Wel raar, zoveel zou een brushed motortje niet mogen vragen, zeker de standaard silvercan niet lijkt mij?

Als de accu's van dezelfde capaciteit zijn zal de ene accu slechter zijn/worden.
Hoe oud is de accu?
Altijd gebalanceerd geladen, en niet te ver ontladen?

Beide accu's heb ik miden januari gekocht.

Ik heb ze allebei voor het eerst opgeladen, en eentje half leeggereden, de andere is heel de tijd vol gebleven. # maanden later werkt mijn auto weer, maar dan ik de accu die ik vol heb gelaten ineens veel sneller leeg...

Beide accu's heb ik miden januari gekocht.

Ik heb ze allebei voor het eerst opgeladen, en eentje half leeggereden, de andere is heel de tijd vol gebleven. # maanden later werkt mijn auto weer, maar dan ik de accu die ik vol heb gelaten ineens veel sneller leeg...

Bedankt. Ik weet best wat over de omgang met Lipo's, m waarschijnlijk omdat er dus minder weerstand in de motor was en dat daardoor het voltage minder zakte. dat denk ik, in ieder geval. Wat ik wel opvallend vind aan die accu is dat hij veel sneller leegraakte dan mijn andere accu. Waardoor zou dit kunnen komen?

tsja , als je weet hoe je met lipo's om moet gaan , had je de lipo's op juiste manier moeten bewaren ,
en lees een goed de gegeven commentaren op jouw vraag , en niet telkens met hetzelfde terug komen .........
lees eens goed de sticky hoe je moet omgaan met lipo's .

Begin eens met de aanschaf van een wat betere lader zodat je ook je accu's kan terug brengen in spanning naar 50-70% zodat je ze veilig kan opslaan als je ze voor langere tijd niet gebruik
en er zijn handige apparaatjes waarmee je de spanning in je lipo kan meten zelfs per cell en de interne weerstand van de cellen

Verwacht niet dat als je 2 accu's koopt ze ook beide hetzelfde zijn, Inderdaad kan er 1 in de tussentijd wat slechter geworden zijn.

Verwacht niet dat als je 2 accu's koopt ze ook beide hetzelfde zijn, Inderdaad kan er 1 in de tussentijd wat slechter geworden zijn.
dit is ook al tegen de TS verteld , net zoals evt. andere oorzaken van zijn probleem, echter is dit voor de TS een beetje moeilijk te bevatten , lees ook maar eens de eerdere reactie's van ieder ....

Kijk eerst is voor een goede lader, zoals al gezegd werd; als je veel van Lipo's weet weet je hoe je ze moet laden. Dus met een goede lader en als je ze lang weg legt laad je ze op 'storage mode';)

Een 'turnigy accucel-6' bijvoorbeeld, alleen een voeding en draadje kopen en je hebt een hele goede lader voor een drol en drie knikkers

Ik zou met alle liefde een betere accu kopen, alleen heb ik op dit moment het geld er niet echt voor. Ik heb geen baantje of zoiets :(

Ik verwacht ook niet dat de beide accu's identiek zijn maar dat de een half zo lang meegaat als de ander moet toch wel komen doordat ik hem zolang vol geladen heb laten staan.

Ehmm... Is dat me al verteld? niet nadat ik vertelde hoe ik mijn accu's heb gebruikt volgensmij. Ik heb uw post die daarop volgde pas doorgekregen dat ik ze niet te lang opgeladen moet laten liggen. "Dit is voor de TS een beetje moeilijk te bevatten" Sorry hoor, ergens iets gemist? Wat doe ik hier verkeerd???

Ik heb gelezen over de Imax B6, kost ook geen zak en mensen zijn er erg tevreden mee zo te horen(zolang je een echte hebt). Aanrader?

De B6 is inderdaad een prima lader, met alle funtie's die je nodig hebt.
De accucel 6 is zo'n beetje dezelfde lader in een ander jasje, net als bijna alle andere 4 knops laders.

In de Hobbyking EU warehouse is de Accucel iets goedkoper dus neem ik die wel.

Begrepen dat een van mijn accu's in goede staat is en de andere... Nou niet zozeer, maar hij rijdt nog wel goed. Alleen iets sneller leeg. Bedankt!

Ik heb ooit gelezen dat een volle lipo per week ongeveer 1-2 procent verliest van zijn volledige capaciteit.Deze blijft wel vol maar zal daarna nooit even vol geladen kunnen worden.Of dit waar is weet ik niet maar mijn lipo's gaan altijd de (metalen) doos in op 3,7-3,8v per cel.Nooit problemen gehad zo en lipo's lang kunnen gebruiken.Ik heb nu na 4 jaar rc auto's rijden 2 lipo's die dezelfde kuren geven als de jouwe.Vol geladen en gelijk na 1 minuut knallen in onderspanningsbeveiliging of een biepende buzzer.Dit komt gewoon omdat ze op geraken,veel gebruikt en geladen,1 cel of meer wordt minder...Dan krijg je dit.Beste is om er gewoon mee te leren leven en een nieuwe te kopen met een goede lader zoals al eerder geschreven.De meeste lipo's kan je een jaar gebruiken ongeveer,dan is het beste eraf.Een half jaar vol weg leggen is vragen om problemen.

dat is dus niet zo.
voltage is wat anders dan lading.
stel, je zou zo'n oude/brakke lipo in een minder vermogende auto zetten, zal hij het nog best uithouden.
of rustiger rijden ;-)
zo heb ik ook meerdere accu's die de heli niet meer omhoog kunnen brengen, maar in een klein vliegtuig nog goed hun best doen.

bijvoorbeeld: een 2cel 1000 mah lipo, 30C.
is deze accu nieuw, is hij intern nog helemaal in orde.
dan haalt hij die 30C ook best, en zal dus (30x1000) 30.000 ma of 30 ampere kunnen leveren.
Zo'n accu werkt intern door de chemische eigenschappen van materialen, en die kan vrij vlot verstoort worden.
te hard ontladen, te snel opladen, onder zijn voltage leegtrekken of opladen tot boven zijn voltage.
en dan heb je nog de maandag accu's, waarbij 1 cel het gewoon vrij vlot opgeeft.

Ook een accu slijt.
hier zijn meerdere manieren voor om het uit te leggen, ik leg het meestal uit als zijnde dat de C waarde zakt.
de capaciteit is er wel, alleen mag je de accu door de tijd heen steeds wat minder zwaar belasten.
daarom is het ook beter om een toestel wat 30 ampere verbruikt, altijd uit te rusten met een accu die stevig meer kan leveren.
anders is de pret bij de eerste slijtage al over.

Normaal hoort een accu gebalanceert opgeladen te worden.
doe je dat niet, kan 1 cel overladen, en 1 cel niet helemaal geladen worden.
gevolg: 1 cel met een te hoog voltage, schade.

Bij ontladen (rijden) horen de cellen onderling hetzelfde voltage te houden.
stop je met rijden, zul je zien dat het voltage weer een stuk stijgt.
is 1 cel slecht, kan die ene cel het niet bijbenen, waardoor het voltage in elkaar zakt. en als je hem nameet, ben je weer een paar tellen verder, is de accu al weer "bij gekomen".
zonder belasting op de accu, is dat bijna niet te zien.
jouw lipo alarm op de balanceerpoort "ziet" dat wel, en gaat af als die ene cel onder het voltage komt

met een knappe lader kun je het vaak weer wel zien.
een cel die heel snel in voltage stijgt tijdens laden, of juist snel zakt bij ontladen.
meestal merk je dit het eerste als je er mee bezig bent, dus tijdens rijden/vliegen/varen.

het verhaal van TS is een standaard kapotte accu verhaal.
als hij een TT 01 al niet meer trekt, is er iets met de motor mis of de accu is overleden.

Ik heb het probleem ook al opgelost. Bedankt hiervoor.

Ik had er ook niet over nagedacht om de accu te dischargen(maar aan de andere kant kon ik dat ook niet, mijn lader heeft die functie niet(ik ga ook dus een nieuwe kopen) en ik had destijds geen werkende electronica waarmee ik hem half leeg kon rijden. Het is ook mijn schuld...:( ach. Weet ik het ook voor de volgende keer.

Volgende keer gewoon met een betere lader storage voltage laden(zo heet dat toch?) en dan helemaal opladen als ik ga rijden. Toch?

Les geleerd, badankt allemaal :)

Inderdaad op storage mode laden, en als u wil gaan rijden ze vol laden.

Let wel op dat de accucel 6 volgens mij nog een voeding nodig heeft?
Een 50 watt of meer laptop voeding, of een oude computer/server voeding ombouwen is goed te doen en relatief goedkoop.

En heb je geen storage kan je een leeg gereden accu ook op LiFe stand laden wat bijna hetzelfde resultaat geeft als een LiPo storage

Dus dat is wel gewoon veilig? Als in er gebeurt niks verkeerds in de accu's tooch? Want mijn lader kan dan wel niet storage laden maar wel LiFe laden.

De accucel 6 kan toch wel storage laden?
Kan zijn dat het onder een andere menu zit, even in de handleiding zoeken?
Of bedoelt u met de oude lader?

Ja, ruud, ik bedoelde hiermee eigenlijk de oude lader. Ik heb inderdaad gezien dat de Accucel nog een voeding nodig heeft, dus dan neem ik waarschijnlijk gewoon een iMAX.

3.8,3.9 volt? dat zal het verschil niet maken denk ik.

Back