dat is dus niet zo.
voltage is wat anders dan lading.
stel, je zou zo'n oude/brakke lipo in een minder vermogende auto zetten, zal hij het nog best uithouden.
of rustiger rijden ;-)
zo heb ik ook meerdere accu's die de heli niet meer omhoog kunnen brengen, maar in een klein vliegtuig nog goed hun best doen.
bijvoorbeeld: een 2cel 1000 mah lipo, 30C.
is deze accu nieuw, is hij intern nog helemaal in orde.
dan haalt hij die 30C ook best, en zal dus (30x1000) 30.000 ma of 30 ampere kunnen leveren.
Zo'n accu werkt intern door de chemische eigenschappen van materialen, en die kan vrij vlot verstoort worden.
te hard ontladen, te snel opladen, onder zijn voltage leegtrekken of opladen tot boven zijn voltage.
en dan heb je nog de maandag accu's, waarbij 1 cel het gewoon vrij vlot opgeeft.
Ook een accu slijt.
hier zijn meerdere manieren voor om het uit te leggen, ik leg het meestal uit als zijnde dat de C waarde zakt.
de capaciteit is er wel, alleen mag je de accu door de tijd heen steeds wat minder zwaar belasten.
daarom is het ook beter om een toestel wat 30 ampere verbruikt, altijd uit te rusten met een accu die stevig meer kan leveren.
anders is de pret bij de eerste slijtage al over.
Normaal hoort een accu gebalanceert opgeladen te worden.
doe je dat niet, kan 1 cel overladen, en 1 cel niet helemaal geladen worden.
gevolg: 1 cel met een te hoog voltage, schade.
Bij ontladen (rijden) horen de cellen onderling hetzelfde voltage te houden.
stop je met rijden, zul je zien dat het voltage weer een stuk stijgt.
is 1 cel slecht, kan die ene cel het niet bijbenen, waardoor het voltage in elkaar zakt. en als je hem nameet, ben je weer een paar tellen verder, is de accu al weer "bij gekomen".
zonder belasting op de accu, is dat bijna niet te zien.
jouw lipo alarm op de balanceerpoort "ziet" dat wel, en gaat af als die ene cel onder het voltage komt
met een knappe lader kun je het vaak weer wel zien.
een cel die heel snel in voltage stijgt tijdens laden, of juist snel zakt bij ontladen.
meestal merk je dit het eerste als je er mee bezig bent, dus tijdens rijden/vliegen/varen.
het verhaal van TS is een standaard kapotte accu verhaal.
als hij een TT 01 al niet meer trekt, is er iets met de motor mis of de accu is overleden.