Waarom geen dif in 1/8 onroad?

Het verbaasd me waarom (bijna) niemand op z'n Serpent bijvoorbeeld een dif gebruikt terwijl deze wel te koop is.

Is een dif te zwaar, te kwetsbaar, zijn de voordelen te klein, werkt het niet?

Kortom ben benieuwd.

Welke "serpent" bedoel je?

Voor de 1:8 is er al tijden geen achterdiff meer. De bedoeling van een 1:8 is dat deze 1 achterwiel optitlt als die door een bocht gaat.

Als je het voordiff van een 1:10 bedoeld blijkt een starre as veelal betere eigenschappen te geven (ook bij 1:10 electro). Een bijkomstige zaak is dat zo'n spool (=starre as) veel lichter is dan een diff.

Maar dat geldt dan toch alleen als deze 4wiel aangedreven is veronderstel ik?
Toen ik een oude serpent exel weer rijdend kreeg, en er 2wd van gemaakt heb bij gebrek aan een aantal onderdelen, viel er nagenoeg niet meer mee te rijden. De kont haalde telkens de voorkant in bij 1/2 gas of zo.

Inderdaad hebben de zgn 2WD classic cars of tegenwoordig ook wel flat chassis genoemd een diff maar ze rijden ook met een veel hardere voorband om meer onderstuur te creëren waardoor de auto makkelijker te controleeren is.

Maar kijk eens naar een kart, ook 2wd met een starre as

Een kart heeft ook geen vering ,de fusee,s staan wat achterover om door een bocht een
achterwiel te liften .

Eens, maar wel het meerendeel van t gewicht op de achteras waardoor liften niet altijd even makkelijk of goed gaat, plus stijfheid van t frame,30 of 32mm buis, stabi's, excenters, kuip en kuip steunen. Maar die serpent auto's lijken me toch ook een heel stuk stijver door t gebrek aan gewicht en hoeveelheid grip dat ze heel eenvoudig liften.. ben absoluut niet thuis in het on road gebeuren, maar heb een tijd terug naast de kartbaan in genk staan kijken met open mond van verbazing over hoe allemachtig hard dit ging.

Back