Fotor
Forum veteraan
In mijn draadje over de Venus heb ik deze vraag al even aangestipt, maar ik heb alleen van Bart een (voor mij niet echt bevredigend) antwoord gekregen ("het blijkt beter te gaan"). Even kijken of ik hier discussie los kan krijgen.
Ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat er bij dlg's voor het vertikale staartvlak een gewelfd profiel (HT23) wordt gebruikt. De welving is niet groot maar wel aanwezig. Dit schijnt voor de pro's winst op te leveren in de vorm van grotere werphoogtes. Ik begrijp dit niet.
Een vertikaal staartvlak moet tijdens rechtlijnige vlucht (incl stijgvlucht) nul lift leveren. Hiervoor lijkt een symmetrisch profiel mij bij uitstek geschikt. Als je een gewelfd profiel neemt zal er bij rechtuit vliegen altijd een kleine roeruitslag nodig zijn, en dat levert je weerstand op. Als je de bocht om wilt heb je natuurlijk lift nodig, deze wordt verkregen door roeruitslag. Verder zal na de worp de draaïng om de topas afgestopt en uitgedempt moeten worden. Hier zie ik wel het nut van een gewelfd profiel. Maar dit is maar een heel klein deel van de vlucht. Tijdens de zwaai is er misschien ook nog wel voordeel, maar daar wordt je model 'aangedreven' en lijkt een heel klein verschil in weerstand me geen effect hebben.
Hoe kan het zijn dat de kleine winst van een licht gewelfd profiel (ten opzichte van een kleine roeruitslag) in de allereerste fase van de stijgvlucht opweegt tegen het verlies tijdens de rest van de vlucht?
Ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat er bij dlg's voor het vertikale staartvlak een gewelfd profiel (HT23) wordt gebruikt. De welving is niet groot maar wel aanwezig. Dit schijnt voor de pro's winst op te leveren in de vorm van grotere werphoogtes. Ik begrijp dit niet.
Een vertikaal staartvlak moet tijdens rechtlijnige vlucht (incl stijgvlucht) nul lift leveren. Hiervoor lijkt een symmetrisch profiel mij bij uitstek geschikt. Als je een gewelfd profiel neemt zal er bij rechtuit vliegen altijd een kleine roeruitslag nodig zijn, en dat levert je weerstand op. Als je de bocht om wilt heb je natuurlijk lift nodig, deze wordt verkregen door roeruitslag. Verder zal na de worp de draaïng om de topas afgestopt en uitgedempt moeten worden. Hier zie ik wel het nut van een gewelfd profiel. Maar dit is maar een heel klein deel van de vlucht. Tijdens de zwaai is er misschien ook nog wel voordeel, maar daar wordt je model 'aangedreven' en lijkt een heel klein verschil in weerstand me geen effect hebben.
Hoe kan het zijn dat de kleine winst van een licht gewelfd profiel (ten opzichte van een kleine roeruitslag) in de allereerste fase van de stijgvlucht opweegt tegen het verlies tijdens de rest van de vlucht?