Wat het rendement bepaald is het verschil tussen vliegsnelheid en propsnelheid.
Bij een goed rendement is dat verschil niet groot.
Eenvoudig: Denk aan ongeveer 20% "slip"
Moeilijk: Bij deze snelheid is de aanstroomhoek van het prop profiel (eigenlijk gewoon een draaiende vleugel) zodanig dat je de beste lift/weerstand verhouding hebt.
Langzame vliegtuigen:
In de tunnel van de fan gemeten klopt die aanstroomsnelheid wel, maar ja het actief aanzuigen bij lage vliegsnelheid kost kracht (dus rendement)
Aan de uitstroom heb je dan weer een kleine stroom met enorm snelle lucht. Dit geeft weer wervels en troep = verlies rendement.
Vergelijk het met een roeiboot: Rustige grote slagen met lange riemen, of met een theelepeltje met 10000 slagen per seconder roeien.
Snelle kisten dan (pylon racers)?
Bezwaren:
- Constructie groter, dus meer weerstand van vliegtuig.
- Kleinere diameter dan een prop. Bij zelfde vermogen dus meer bladen nodig in de EDF. Meer bladen is over het algemeen meestal noodzaak dan nuttig. Lastig om rendement van prop te benaderen.
Je kan met een goed afgestemde EDF/kist combi best wel erg snel. Meestal kan je met een prop met dat zelfde vermogen toch weer sneller dan.
In modelbouw gebeurt niet allees omdat het "beter" is. Soms zijn er andere redenen (schaal, techniek leuk, staat cool (V-staart) enz...)