Waarom is electro bij LB nog niet zo algemeen als bij RC?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Jorrit, 22 sep 2002.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, want hoe moet ik nou weten hoe groot die zolder was? :wink:
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En?
    Around the pole zit toch vast aan een draadje en wordt [minstens] met 1 kanaal bestuurd toch??

    Zie jij daarin iets vrij vliegen?
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Als ik die eisen zie lijkt het aardig op wat ik op de excel2000 heb zitten.
    Heb je dus zo'n 600 watt voor nodig.
    Motor rond 200 gram.....accu dan 250 gram....zeg 4-5 cellen......5volt....dus 120A :?
    Nee, dat houd een accu net een minuutje vol (F5B).....
    Niet haalbaar dus, al zijn de kosten hier niet eens zo'n probleem.

    Weet je zeker dat je dit vemogen nodig hebt? Die motoren van jullie staan toch alleen volpower in vertikale figuren en voor de rest een soort 4takt pruttel.
    Als je nu een turboschakelaar inbouwd (op hoogteroer, of kwikschakelaar voor kantelen of zoiets...), dan heb je opeens veel minder nodig..

    Ander punt: Met electrisch kan je (eventueel met vertraging) makkelijk hele grote props aan. Voor pure trekkracht dus niet echt veel vermogen nodig.

    Andere opties: Stroom regelen i.p.v. spanning en een constant speed vertelbare prop.

    Nog vager (maar niet serieus):20 microwaves ingraven en energie direct aanstralen (is trouwens al eens met RC vliegtuigen geprobeert door universiteit in Canada.)
     
  4. tigermoth

    tigermoth Guest

    sorrie, heb niet goed gelezen. fijn dat me dat ik daar zo vriendelijk op wordt gelezen.

    zal de rest ook vooral niet lezen.

    en ik zal ook wel niks meer posten.

    de groeten.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat? Door wie? Waarover?
    :cry:
     
  6. tigermoth

    tigermoth Guest

    nvr mind. ben pissed off.

    ik trek me even terug..

    mvg
    rico.
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Waarom verbiedt een MODELVLIEGCLUB modelvliegen???
     
  8. tigermoth

    tigermoth Guest

    dat vroeg ik me ook al af..
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik wil de 4-takt emuleren, die op het prototype zat van mijn nieuwe kist, die je gezien hebt... En die houdt een aardig constant toerental. Gecombineerd met het VF 16 profiel levert dat een aardig constante snelheid op in de figuren.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vanwege een nabijgelegen snelweg...
    En dat terwijl je met kleine VV-modellen met een CO2 motor op een rustige avond makkelijk boven het veld blijft...
    Maar ja, dat heeft men nog nooit gezien dus hup, verbieden maar.
    Kan overigens zijn, dat de gemeente hierachter zit, die heeft toch al een (veel te) dikke vinger in de pap..
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    De meeste verenigingen hebben een soortgelijk artikel in hun statuten. Het sluit verboden van bepaalde takken van modelvliegsport uit. Wel is het natuurlijk mogelijk aanvullende beperkingen op te leggen om de veiligheid te waarborgen maar dat betreft individule gevallen (wrakke of kromme bouwsels, geluidsproductie, ongebrevetteerden enz.) of situaties (niet boven dit of dat gebied). Nooit complete takken van modelvliegsport. :evil:

    Een vrijevlucht verbod impliceert ook een verbod op Chucks; Coupe d'hiver-rubbermotor kistjes en zelfs papieren werpvliegtuigjes. Spul dat onmogelijk die snelweg maar zou kunnen halen; al staat er windkracht 12 die kant op.... 8O
    Persoonlijk dacht ik altijd dat de MVA daar midden in de polder een van de clubs was met de meeste vrije ruimte om zich heen en dus ideaal voor dit soort vormen van vliegen... Jammer :cry:
     
  12. tigermoth

    tigermoth Guest

    ik bedoelde idd meer dit soort modellen.

    ik heb vroeger veel gevlogen met vrije vlucht, of beperkt bestuurbare zweefvliegtuigen. die met een springtouw ding elastiek van men zusje omhoog geschoten werd. of gewoon uit de hand of met een catapult (waar ik zelfs een keer voor opgepakt ben: illegaal wapen bezit :p haha)

    anyway. dit lijkt me geen gevaar..

    maar ik zal me er verder niet meer mee bemoeien. ben al lang blij als ik die charter zie vliegen..

    mvg
    Rico.
     
  13. Owen

    Owen Guest

    Om toch nog een beetje ontopic te blijven:
    Er word wel degelijk LB gevlogen met Electro.
    Jan Odeijn uit Belgie bijvoorbeeld, bij de lb wedstrijdvliegers wel bekend, heeft verschillende electro kisten.
    In alle kisten zijn de accu's in het toestel gebouwd.
    Spanning over de draden blijkt gewoon niet haalbaar.

    Ook zijn wij al een tijdje bezig met electro ontwikkeling voor LB.
    Alleen voor wedstrijd klasse blijkt het nog lang niet goed genoeg te zijn.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Precies, zo zit dat. Misschien is het daarom beter de topic te herbenoemen, zoiets als: Waarom is electro bij LB nog niet zo algemeen als bij RC?
     
  15. sid

    sid Guest

    Voor mensen die niet weten wat round the pole flying is , deze interressante link : :idea:


    :arrow: http://fly.to/rtpflanders
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Van besturing is bij round the pole natuurlijk geen sprake.
    En dat is juist wat LB zo leuk ( soms zelfs leuker dan RC) maakt!
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ?? natuurlijk geen sprake??

    Ooit wel eens gehoord van naar ik meen een zekere Egbert uit naar ik meen Enschede of ergens uit die buurt?
    Geeft met zijn klasje kinderen oa VV demo's op beurzen en tentoonstellingen. Oa toen in Aviodome.

    Hebben een round the pole paal waarbij er een servo op de paal zit (of in het vliegtuig) die echt het hh roer stuurt.
    Kids zitten op een kistje met 2 hendeltjes..

    Misschien weten Arjen of Tanja het zekerder, ik heb er niet goed genoeg op gelet.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ebele Schouwstra, Enschede of Almelo, was ook in Dortmund in 2002. Hele leuke demo's met zijn leerlingen.
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kortom, er is dus sprake van RC aan de lijn -een soort push-pull met erg lange kabels- en dat is (voor de piloot) iets heel anders dan LB. Als ik dan toch het contact met het model kwijt ben, waarom dan niet meteen vrij vliegend RC?
    Het wezen van LB is het directe, mechanische contact waardoor er een harde, 'gesloten' regelkring ontstaat. De aanwezigheid van deze 'force-feedback' is wat LB zo bijzonder maakt...
     
  20. sid

    sid Guest

    Bruno van Hoek schreef:
    Van besturing is bij round the pole natuurlijk geen sprake.
    En dat is juist wat LB zo leuk ( soms zelfs leuker dan RC) maakt!

    :D dan ken je het leuke van RTP flying niet denk ik : :?:

    Ieder model heeft verschillende karakteristieken
    Makkelijk met 2 te vliegen rond 1 paal ( combat )
    Hoogteroer te bedienen met servopulser
    Vanghaak voor het maken van carier landings , elektrisch bedienbaar

    Dit alles wordt bedient zonder zender of ontvanger en heeft dus met rc niets te maken

    Met deze reactie wilde ik duidelijk maken dat RTP flying zeker niet ondergeschikt is aan LB :!:
     

Deel Deze Pagina