Waarom is electro bij LB nog niet zo algemeen als bij RC?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Jorrit, 22 sep 2002.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat beweer ik ook niet.
    Net zo min als simulator-vliegen 'minder' zou zijn dan een 'stoffelijke' kist door het luchtruim sturen.
    Maar wat niet over schijnt te komen, is dat als je pas van lijnbesturing spreekt, als er een mechanische verbinding is tussen de hand van de piloot en het hoogteroer (en evt. flaps). Het is deze verbinding die het mogelijk maakt om de krachten te voelen die de lucht op het model (roeren) uitoefent, net zoals bij een 'echt' (1:1) vliegtuig het geval is. Zodra je in deze keten een niet-mechanisch onderdeel inbrengt (de servo, de servopulser), gaat dat verloren wat LB zo uniek maakt.

    Hoe los je trouwens bij combat het probleem op, dat ontstaat als 1 van de piloten probeert om met een lage rugvlucht zijn tegenstander af te schudden, terwijl deze nog 'rechtop' vliegt. Wordt dat geen kabelspaghetti / kortsluiting?
     
  2. Wouter

    Wouter Guest

    Om ff terug te komen op het Electro-Lijnbestuurd vliegen;
    Wij zijn met een paar man van onze club bezig geweest met het ontwikkelen van een systeem dat de aspecten van Round the Pole en lijnbestuurd vliegen vliegen combineert, namelijk:

    -Het model heeft een electromotor en deze wordt via de lijnen gevoed en hierdoor kan het vermogen van de motor geregeld worden(RTP)
    -Het model wordt gewoon met een handvat en twee stuurlijnen bestuurd (lijnbestuurd)

    Het systeem heeft de volgende voordelen:

    *de directe verbinging tussen model en bestuurder wordt in stand gehouden, hetgeen waar Bruno al voor pleitte en waar ik het totaal met hem mee eens ben, dit is immers de charme van lijnbestuurd vliegen.
    *Het vermogen van de motor kan geregeld worden en dit is (uit onze eigen ervaring) gebleken erg handig te zijn voor mensen die voor het eerst gaan lijnbestuurd vliegen.

    Om eea uit te leggen eerst ff een foto van het geheel:

    [​IMG]

    Ik zal ff uitleggen wat alles moet voorstellen:
    -linksboven het kastje met 2 loodaccu's erin voor de voeding. Dit kastje komt in een rugzak op de rug van de vlieger. In dit kastje zit ook een schakeling die zorgt voor de regeling van de motor.
    -linksmidden het stuurhandvat. Deze is net zoals bij gewoon lijnbestuurd maar nu zijn de stuurdraden van koper-emaille-draad en is het handvat ook verbonden met de rugzak.
    -linksonder het 'gashandvat' deze wordt in de andere hand gehouden. Hierin bevindt zich een potmeter die via een draad naar de rugzak de schakeling bedient in de rugzak zodat het 'gas'geregeld kan worden.
    -rechts het model met een spanweidte van 45 cm en een Speed 280 motor.

    We zijn nog steeds een beetje aan het expirimenteren met
    dit systeem. We hebben in ons enthousiasme zelfs al een motortje opgeblazen :oops:

    We zijn nu aan het proberen andere modellen te maken d.m.v. tekeningen die we hebben via een Belgische RTP-vereniging http://fly.to/rtpflanders
    Ook willen we proberen of het mogelijk is om met grotere modellen met Speed 400 motoren te vliegen.

    Een andere fijne bijkomstigheid naast het geluid-verhaal is dat het veel minder plek nodig heeft. Aangezien we met lijnen van slechts 6 m vliegen, kunnen wij op elk (groot) parkeerterreintje of grasveldje uit de voeten.
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Lijnvliegen moet uitstekend gaan met electro; electronen draaien ook in cirkels.... 8)
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er is maar 1 probleem, die cirkels zijn nog veel te klein.... :wink:
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Wouter,

    Van een directe mechanische verbinding tussen je hand en het toestel was de laatste keer weinig te merken, handvat is trouwens ook veel te groot. Maar ja ik heb dan ook alleen de voeding opgeblazen en (nog) geen motortje.

    Trouwens wat vind je mijn Avitar(?)

    Groetjes,

    Rick
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Alle begin is moeilijk....

    Je moet klein beginnen om groot te worden...

    Wie het kleine niet eert is het grote niet weert..

    en nog een paar van die oer-Hollandse uitspraken :p
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat gaat lekker... Hoe dik zijn jullie stuurlijnen? Voor de beschreven modellen zou ik zelf op 0,15~0,20 mm uitkomen. Dan blijft de luchtweerstand een beetje in verhouding met die van het model.
    Ik weet, dat Willem Bravenboer (IMA) ook geinteresseerd was in indoor-electro LB, dus wellicht dat hier nog goede ideeenuitwisseling kan plaatsvinden.
    Het is zeker een heel interessant gegeven voor opleiding van nieuwe vliegers, dus ik blijf dit met belangstelling volgen.


    Hoe dacht je die 10 - 12 Ampere door de stuurlijnen te krijgen? Want dat gaat licht geven in het donker...
    Wat ik overigens mis bij die Belgen -en ook bij jullie model kan ik het niet ontdekken- is een lead-out guide, de geleiding in of op de tip van de binnenvleugel waar de stuurlijnen doorheen lopen.
    Mouse (12weken) demonstreert hier de werking van de leadouts:
    [​IMG]
    Bij het hoger gaan vliegen is het namelijk wel de bedoeling, dat de positie van de vleugel steeds in het verlengde van de stuurlijnen blijft.
    De leadouts op deze foto zitten binnenin de tip en zijn messingbuisjes, elk gelijmd in een stripje 3 mm. alu, dat met een klem schroef vastgezet wordt in een sleuf in de tip, waardoor na goed aftrimmen het model steeds recht aan de lijnen hangt en niet gaat gieren bij plotseling klimmen of duiken. Bij het modeltype dat jullie gebruiken is een stripje 2 mm. triplex met twee gaatjes op zo'n 40 mm uit elkaar wellicht al voldoende. Het loont altijd de moeite om te experimenteren met plaatsing verder naar voren of naar achteren om zo de beste plek te bepalen.

    Suc7 :wink:
     
  8. Wouter

    Wouter Guest

    Weet ik niet precies, zal ik ff nazoeken.
    Naast gewicht en sterkte van de lijnen moeten wij ook rekening houden met de weerstand ervan, daarom moeten wij eigenlijk relatief dikke draden gebruiken.

    Wanneer is er weer en LB-dag in Almere, waarschijnlijk zullen wij dan weer aanwezig zijn en ook ons elektro-spul meenemen.

    Ben misschien vergeten te melden dat wij al meer dan jaar actief zijn met lijnbestuurd vliegen (met brandstofmotoren) en dat wij natuurlijk niet de lead-outs vergeten zijn.
    Dat plaatje dat jij voorstelt is dan ook precies wat er al op zit, maar op de foto niet te zien was, omdat het onderop de vleugel gemonteerd was.
    Volgende afbeelding maakt eea duidelijk (is geen foto maar 3D model van het toestel)
    [​IMG]

    Heeft misschien enige inleiding nodig:
    Ruim een jaar geleden zijn we met z'n drieën met LB-vliegen begonnen; Rick NT, Jan en ik. Al vanaf het begin heeft Rick de neiging gehad alles stuk (of in ieder geval tegen de grond) te vliegen. Zelf Bruno (al weet hij dit zelf waarschijnlijk niet meer) heeft ooit geprobeerd hier verbetering aan aan te brengen, maar dit was tevergeefs. Vandaar dat Rick zo triomfantelijk is dat er eens iets (motortje) is kapot gegaan wat hij niet gedaan had.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    We hebben nog steeds de bevestiging niet, maar als alles goed gaat worden het zaterdag 24 mei en zaterdag 20 september (nader bericht volgt).

    Er gaat mij heel vaag een licht op... Help me toch maar even...
     
  10. Wouter

    Wouter Guest

    De laatste LB-dag in Almere zijn wij ook aanwezig geweest (3 man uit Boxtel). Jan kreeg een vliegles van Henk de Jong en Rick, omdat hij links is, kreeg een vliegles van jou, Bruno.
     
  11. Wolfmann

    Wolfmann Guest

    Graag wil ik eens wat uitleg geven over de bevestiging van de vlieglijn bij het rtp vliegen.
    Beide geleiders worden aan de romphaak bevestigd die zo dicht mogelijk bij de voorrand van de vleugel in de romp is geplaatst.
    Vermits wij enkel werken met het regelen van de motor hebben we wel geen lead-out guide nodig maar stellen we de vliegpositie in door de romphaak in de gewenste positie te buigen zodat het toestel steeds horizontaal vliegt en dit op eender welke hoogte.

    Als vlieglijn gebruiken we al jaren de draad die gebruikt wordt om modelspoorbanen te bedraden, te verkrijgen in 10 m of zelfs 100 m rollen (grijs is een neutraal kleur). Het komt zowat overeen met 0,15 / 0,20 mm dus een laag gewicht en luchtweerstand.

    De stroomsterkte die je er doorstuurt is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte motor, bij het gebruik van een Speed 400 6V is 7A tot 8A geen enkel probleem, vergeet ook niet dat de vlieglijn voor zijn eigen koeling zorgt door de ronddraaiende beweging.

    Maar het is aangewezen (voor grotere modellen) om motoren te gebruiken met een hoger spanningsbereik wat het verbruik en de stroomsterkte dan weer beperkt vandaar dat we nu 12V motoren gebruiken die bij max. belasting 3,5 A erdoor jaagt, dit maakt het ons mogelijk om meermotorige modellen te bouwen, zie de Bronco op onze site http://fly.to/rtpflanders
    vb: voor de Bronco gebruiken is 30V uitgang op de power supply nodig om bij 7A stroomsterkte uit te komen bij max. vermogen.
    Je moet steeds rekening houden met het spanningsverlies op de lijnen.

    Wouter mag ik jullie initiatief toejuichen om op deze manier aan LB te doen, schitterend uitgewerkt, dit zal navolging hebben en verdiend alle steun.
    Het is vanzelfsprekend dat rtp modellen ook voor LB gebruikt kunnen worden en omgekeerd mits enige aanpassing.

    Indien interesse wil ik wel eens een nieuw onderwerp openen om het principe van het rtp vliegen wat beter uit de doeken te doen.

    Wolfmann
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uhh, Henk is linkshandig, en ik niet...
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Absoluut doen, want het is toch duidelijk, dat ik daar niet veel zinnigs over kan zeggen... :oops:
     
  14. sid

    sid Guest

    klaar en duidelijk :blowup:
     
  15. Wolfmann

    Wolfmann Guest

    Oké, da's dan beloofd, eerst nog even de site bijwerken en je kan zo spoedig mogelijk een uiteenzetting over het RTP (round the pylon) vliegen verwachten.

    Toch maar even twee foto's meegeven om in de juiste stemming te komen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wolfmann
     
  16. Wouter

    Wouter Guest

    Die modellen zien er erg mooi uit Wolfmann,
    vraagje: Hoe komen jullie aan die mooie kleine wieltjes??
     
  17. Wolfmann

    Wolfmann Guest

    Wouter,

    wat die wieltjes betreft kan je die bij diverse verdelers vinden,

    Een opsomming:

    1) Aeronaut: bestelnr: 7352/01 ballonwiel dia. 35 mm (velg chromekleur)

    2) Protech: bestelnr: MA143 Wheel nylon hub dia. 38 mm (velg grijskleurig)

    3) Protech: bestelnr: MA151 wheel alu hub dia. 19 mm, ideaal als staartwiel

    4) Graupner: de lichtgewicht wielen (air UL-type) , dia. 30mm en 40 mm (naaf chromekleur)

    Wolfmann
     
  18. Wouter

    Wouter Guest

    Er is weer een nieuw electro model klaar!! :lol:

    Een Zero, naar een tekening van RTP-flanders :worship: , zie hun site: http://fly.to/rtpflanders en kijk bij de Zero.

    Enige verschil is dat wij de tekening verkleind hebben naar SPEED 280 formaat (spw ca. 450 mm) en dat wij er besturing voor hoog-laag ingebouwd hebben.

    Helaas :cry: kan ik momenteel geen afbeelding laten zien omdat ik niet over een digitale camera beschik, komt misschien later nog.

    Het weer is nog niet zodanig geweest dat we het toestel hebben kunnen testen (niet windstil) :cry: , maar binnenkort meer hierover.
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hebben we geen ruimte genoeg voor... Binnen..!
     

Deel Deze Pagina