Waarom mijn NiMh cel oververhit???

Er zijn al heel wat draadjes verschenen van ontploften en oververhitte cellen tijdens het laden, nu is bij mij het geval dat dit gebeurden tijdens normaal gebruik, maar waarom of waardoor???

Er zitten 6 lossen 1900mA NiMh cellen in mijn zender, deze trekt onder normale omstandigheden ongv 140mA, dus oververhit kunnen zij hiervan niet geraken. Deze cellen waren splinternieuw 1x opgeladen, en de zender had ik nog maar enkele keren kort gebruikt om wat te testen.

Na ongv 10 min rijden ging plots ging het accu-leeg signaal branden, wat ik een beetje vreemd vond vanwege het weinige gebruik, thuis aangekomen rook ik een kunststof smelt lucht die bij de zender vandaan kwam. 1 Cel was zo heet dat de krimpkous was weggesmolten, en alles wat er omheen zat oa de battery-holder, hij zwom [gezellig samen met de andere] in een badje van vloeistof. Vreemd genoeg zat hij "net na" het incident, volgens een eenvoudige accu-tester, nog net zo [over] vol dan de andere 5, 1 dag later zat er niets meer in.

Er is en kon geen sluiting optreden in de battery-holder, ook de zender doet het nog steeds zonder verdere kuren met een ander pakket.

m.vr.gr. Per.

Kortsluiting in de cel of met de naastliggende cel (beschadigde krimpkous)........

Yup een rotte cel die van binnen sluitng is gaan maken oid.
Doe je helaas weinig tegen.

Wel even de zender nauwkeurig inspecteren of er geen electrolyt op andere plaatsen terecht is gekomen. Vaak komen er mini-spettertjes op uiterst vervelende plekjes terecht en als ze daar gaan indrogen worden het (grote) oxidatieplekken.

Als ik goed lees zitten je cellen ook los in je zender?
Als dit zo is, laad je ze waarschijnlijk ook los?
Als je nu een keer er 1 minder opgeladen heb, kan dat ook het probleem zijn.

Ik weet niet of je dit gedaan heb maar soldeer altijd je zender accu.

Jan, Ik heb alles gereinigd met TUNER 600, contact-lippen, overige cellen, en zelfs de battery-holder [als ik iets vergeten ben hoor ik het wel]

Het betreft een Tamiya AM pistool-zender [geproduceerd door Futaba] waar de battery-holder ver weg van de rest van de electronica is geplaatst. Gelukkig is het niet gebeurd in mijn splinternieuwe Futaba Megatech T3PM die ook de battery-holder op dezelfde plaats heeft. Het enigste verschil is dat bij de Tamiya 4 rijen van 2 in de lengte liggen de cellen heeft, en bij de Megatech alle cellen zijdelings naast elkander liggen. [het zijn 8 cellen en niet als in voorgaand bericht vermeld 6st. :oops: ]

Bertus, voor als nog laad ik ze in setjes van 2, maar in de bedoeling ligt dat ze in 1 keer geladen gaan worden met een tussen stekker waarmee ik de battery-holder kan loskoppelen van de zender, en direct op een lader aan kan sluiten [ik wil geen gebruik maken van de originele laad-aansluiting die op de zender is aangebracht, te risicovol ivm verkeerde programmering van mijn lader]

Een gesoldeerd, gepuntlast [denk ik] samengesteld pakket is het beste [er bestaat ook nog zo iets als geponst, geloof ik, hier ben ik minder over te spreken tazv contact storing] sommige in de reguliere handel verkrijgbare samengestelde pakketten zijn ook niet gesoldeerd of op andere galvanische wijze aan elkander verbonden [ondanks men hier altijd wel van uitgaat] vaak zijn blok-pakketten met 4 rijen van 2 in de lengte liggende cellen "ingeklemd", hier kan ook contact-storing op treden. Voorlopig blijf ik het standaard systeem behouden, maar bij 1 verdachte beweging die ik niet vertrouw ligt het er uit. [als NIET luchtvaarder kan je dit risico wel nemen] Regelmatig lip/veer-contacten van de battery-holder en de aanhechtpunten op de accucellen reinigen met TUNER 600 doet wonderen :wink:

m.vr.gr. Per.

PS de cellen zijn vergoed door de winkelier, en ik heb er 2 extra gratis cellen er bij gekregen voor het ongemak.

De Hema, is niet zo moeilijk op dit gebied, ik haal hier bijna al mijn rechardeble's vandaan [dit zijn er veel, en in allerlei maten AA, AAA] voor mp3, discman's, camera's, alles waar ze maar in kunnen. De Hema cellen met het grijs/groene etiket zijn veel beter dan de gene met alleen het grijze etiket. Ik heb tot nu toe zeer goede ervaringen, en ik vindt ook beslist niet dat zij onder doen voor wat populairdere merken. [ook de 1 malige knoopcellen, of andere speciale cellen voor foto-camera's gaan lang mee en zijn de helft goedkoper dan in de fotozaken, en hier praat je al gauw over een prijsverschil van 10 euro of meer]

Ook kan ik de Ni-Cd & Ni-Mh battery-charger (with ^V & timer) Art. nr. 41210760 aanraden, voor wie een eenvoudige goede veelzijdige lader en ontlader zoekt voor losse AA & AAA, wel even de beschermkap verwijderen voor de lucht doorstroming. Ik heb de lader er nog nooit op kunnen betrappen dat hij de cellen te heet laat worden, hij is zelfs erg constant hierin, in tegenstelling tot andere betaalbare laders die ik wel eens heb mogen gebruiken/lenen.

m.vr.gr. Per.

Back