Waarom neus in de lucht en dan vol gas geven ?

Dat vroeg ik mij eigenlijk af, waarom als men een vliegtuig heeft gestart pakt men hem beet en houd men het vliegtuig vervolgens met de neus de lucht in en geeft dan een paar maal vol gas ?
Zag 't laatst op de vliegclub.

Om te controleren of de motor in alle posities goed werkt en idem dito voor de brandstof-toevoer.

De motortjes worden steeds op maximaal toeren afgesteld.
Als je nu het model met de neus omhoog houdt moet de motor over de grootste hoogte brandstof aanzuigen.
Hierdoor zal deze iets minder brandstof krijgen.
Op deze manier kijkt men of de motor toch nog goed blijft lopen.

Je had het ook even op de club kunnen vragen he? :wink:

Hierdoor weet je ook dat de klunk goed in de tank zit, en niet door een onzachte landing naar voren is geschoten

Lijkt me verstandig dat je er voor zorgt dat je klunk in alle posities vrij kan bewegen. :wink:

@ Erwin Lokhorst

Dan heb je een ronde bal als tank nodig dat heb ik nog nooit gezien

Zo zien de tanks (en het probleem met de klunk eruit) zie plaatje hieronder.
Omdat de benzine tijdens het vliegen achter in de tank gedrukt wordt krijg je op de tweede manier wel brandstof als je gewoon op de grond start, maar niet als je vliegt. (dit resulteert in een motor die net na de start afslaat). Door het vliegtuig omhoog te tillen en gas te geven kun je dit testen.

01%7E0.jpg

Er zijn dunne en heel flexibele slangetjes, die er juist voor zorgen dat de klunk overal kan komen.

Er zijn dunne en heel flexibele slangetjes, die er juist voor zorgen dat de klunk overal kan komen.

Ja die ken ik. Graupner had die bijgeleverd bij een tankje. Maar na de eerste niet al te netten landing zat de klunk voorin en bleef daar zitten. Bij de eerstvolgende vlucht sloeg de motor in de lucht af net na het opsltijgen:cry:
Nu gebruik ik altijd wat stijvers slangetjes zodat de klunk niet zo makkelijk naar voren kan schietten, maar wel van boven naar beneden kan vallen. Door de snelheid van het vliegtuig zit de brandstof altijd achterin de tank (behalve bij een stal turn) maar dat is (bij mij) zo kort dat de motor genoeg brandstof in de slangetjes heeft op te blijven lopen.

Dat de motor blijft lopen als deze met de neus omhoog staat is namelijk wel zo fijn. Als je opstijgt, is dit de eerste positie waarin het vliegtuig komt. En zo dicht bij de grond wil je niet dat deze afslaat.

Ik heb overigens nog ergens wat liggen (thuis). Een mooi plaatje om er voor te zorgen dat de klunk nooit voorin kan komen. In de brandstofslang in de tank worden onderbroken koperen buisjes geschoven. De klunk kan dan wel naar boven en beneden, links en rechts, maar te scherpe bochten kan het niet meer maken. Tijdens een wat hardere landing kan de klunk dus nooit meer naar voren. Zal proberen vanavond het op te snorren.

Back