Ik had op de valreep (morgen weer aan het werk) weer eens een idiote inval, en dacht, "waarom ook niet?"...
De sleephaak zit bij mij op een 3-standen schakelaar, en eigenlijk heb je daar geen 3-standen voor nodig.
Ik vlieg al een tijdje rond met een pitot-buis, en daar is een overtrek waarschuwing aan gekoppeld, en die overtrekwaarschuwing wordt 5 km/u hoger gezet als ik de sleephaak sluit.
Ik weet dus dat je telemetrie aan schakelaars kunt koppelen.
Vanuit het stoombootje-project weet ik dat je een proportioneel telemetrie signaal ook proportioneel een servo aan kunt laten sturen, en dat ook daar curves die servo kunnen laten doen wat je wilt...
Hmmmm
Wat zie je?
Bij het sluiten van de sleephaak wordt bij de eerste klik van de schakelaar de haak gesloten en de overtrekwaarschuwing verhoogd. Bij de tweede klik wordt het snelheidssignaal een beetje gemengd met het hoogteroer, op zo'n manier dat binnen het bereik van 40 tot 50 km/u, een toenemende snelheid het hoogteroer (proportioneel en licht vertraagd) iets omhoog zet, en een afnemende snelheid even zo veel een tikkie down geeft. Onder de 40 en boven de 50 gebeurt er niets, bij 40 km/u is een waarschuwing voor lage snelheid hoorbaar. Het vliegtuig zelf is enigszins neuszwaar getrimd op het zwaartepunt om het een beetje meer stabiliteitsmarge te geven, gecombineerd met een mix tussen gas en lift om het vliegtuig waterpas te trimmen in losse vlucht (geen sleep), ongeacht de luchtsnelheid. Dit resulteert in een gedrag waarbij om een stabiele klim te behouden, je continu een tikkie up moet houden, en dan zou het toestel min of meer zelf zijn balans tussen klimmen en luchtsnelheid zou moeten vinden. Dit kan handmatig worden gedaan, en zo heb ik het de afgelopen paar jaar ook gedaan, maar je staat continue te zoeken naar die lage snelheids waarschuwing en vereist dus wat aandacht. Het koppelen van deze extra lift-imput aan een directe luchtsnelheidsmeting zou, in ieder geval theoretisch, moeten resulteren in een stabiele klim die zichzelf aanpast aan het gewicht en de luchtweerstand van de zweer die er achter hangt. Lichtere of slankere zweefvliegtuigen zouden, als je niets doet, meer snelheid toe moeten laten, maar door de koppeling tussen pitotbuis en hoogteroer resulteert dit nu in meer "up, waardoor de klim steiler wordt en de luchtsnelheid dus afneemt. Een te steile klim zou het hoogteroer weer een beetje moeten laten vieren, waardoor de klim vlakker wordt en de combo wat meer snelheid kan oppikken.
Nog niet mee gevlogen... Moet weer werken dus dat gaat een lange week worden...
De sleephaak zit bij mij op een 3-standen schakelaar, en eigenlijk heb je daar geen 3-standen voor nodig.
Ik vlieg al een tijdje rond met een pitot-buis, en daar is een overtrek waarschuwing aan gekoppeld, en die overtrekwaarschuwing wordt 5 km/u hoger gezet als ik de sleephaak sluit.
Ik weet dus dat je telemetrie aan schakelaars kunt koppelen.
Vanuit het stoombootje-project weet ik dat je een proportioneel telemetrie signaal ook proportioneel een servo aan kunt laten sturen, en dat ook daar curves die servo kunnen laten doen wat je wilt...
Hmmmm
Wat zie je?
Bij het sluiten van de sleephaak wordt bij de eerste klik van de schakelaar de haak gesloten en de overtrekwaarschuwing verhoogd. Bij de tweede klik wordt het snelheidssignaal een beetje gemengd met het hoogteroer, op zo'n manier dat binnen het bereik van 40 tot 50 km/u, een toenemende snelheid het hoogteroer (proportioneel en licht vertraagd) iets omhoog zet, en een afnemende snelheid even zo veel een tikkie down geeft. Onder de 40 en boven de 50 gebeurt er niets, bij 40 km/u is een waarschuwing voor lage snelheid hoorbaar. Het vliegtuig zelf is enigszins neuszwaar getrimd op het zwaartepunt om het een beetje meer stabiliteitsmarge te geven, gecombineerd met een mix tussen gas en lift om het vliegtuig waterpas te trimmen in losse vlucht (geen sleep), ongeacht de luchtsnelheid. Dit resulteert in een gedrag waarbij om een stabiele klim te behouden, je continu een tikkie up moet houden, en dan zou het toestel min of meer zelf zijn balans tussen klimmen en luchtsnelheid zou moeten vinden. Dit kan handmatig worden gedaan, en zo heb ik het de afgelopen paar jaar ook gedaan, maar je staat continue te zoeken naar die lage snelheids waarschuwing en vereist dus wat aandacht. Het koppelen van deze extra lift-imput aan een directe luchtsnelheidsmeting zou, in ieder geval theoretisch, moeten resulteren in een stabiele klim die zichzelf aanpast aan het gewicht en de luchtweerstand van de zweer die er achter hangt. Lichtere of slankere zweefvliegtuigen zouden, als je niets doet, meer snelheid toe moeten laten, maar door de koppeling tussen pitotbuis en hoogteroer resulteert dit nu in meer "up, waardoor de klim steiler wordt en de luchtsnelheid dus afneemt. Een te steile klim zou het hoogteroer weer een beetje moeten laten vieren, waardoor de klim vlakker wordt en de combo wat meer snelheid kan oppikken.
Nog niet mee gevlogen... Moet weer werken dus dat gaat een lange week worden...
Laatst bewerkt: