waarom vaak de flight controller bovenop ?

Ik ben mijn quad netjes aan het maken en nu viel mij op dat de flightcontroller vaak helemaal bovenop gemonteerd wordt.
Waarom is dit ?
Ik ga morgen wat plaatjes laseren dus ik wilde hier wat duidelijkheid over.

Het plan is : power board op de volgende verdieping de ontvanger daarboven de APM 2.6 en daarboven op een stokje de gps ontvanger.

Helemaal onderop de quad komt de accu te hangen.

Ik wil hem zo veel mogelijk in balans houden,dus in het midden aan een touwtje hangen en net zo lang schuiven tot hij recht hangt.

Ben ik zo goed bezig of niet?

het compas reageert op stroom velden van daar dat je dus de controler verweg van alle troom en regelaars wil hebben dat is de reden

Fc is een printplaatje en die wil je zo veilig mogelijk plaatsen van vocht (dauw op gras oid) daarnaast heeft het kk board een display en knopjes dus dan is het wel zo handig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zo een FPV 250 low hung frame van hobbyking en in tegenstelling tot bijna alle andere builds heb ik mijn FC in het LH (clean) gedeelte gemonteerd. Onderaan dus. Alle zware elektronica is bovenaan (motors, esc, pdb, batt).

waarom:
+ Batt bovenaan is makkelijker en sneller te vervangen wanneer leeg.
+ FC onderaan maximaliseert de afstand tot motor/esc/pdb waardoor mijn MAG waarden ruisvrij zijn en dus niet beïnvloed worden door motor/esc/pdb.
+ FC onderaan in clean gedeelte geeft eveneens ruisvrij signaal op ACC waarden. Ik kan vliegen met knarsende motor rollagers en ongebalanceerde props zonder dat mijn ACC hierdoor negatief beïnvloed wordt.

- tot op heden heb ik in praktijk (dus tijdens het vliegen) nog geen nadelen ondervonden van dit type montage.

(eventueel zie blog voor details)

Op het controller board zitten de gyro's, dus zo dicht mogelijk bij de COG van de multicopter zou ik zeggen.

Kompas/GPS zo ver mogelijk van regelaars, transmitters, BEC's ed. om elektrische overspraak (EMC) te vermijden.

Back