waarom zijn heli bladen zo groot?

Dit is waarschijnlijk een vraag met een heel voor de hand liggend antwoord, maar ik kom er niet uit.

waarom is de rotor van een (model) heli zo groot? een grote gws prop moet toch ook voldoende stuwkracht kunnen geven?

er is vast een goede reden voor, welke? (of ziet het er alleen niet uit :? )


heeft vast iets te maken met de functie van de staartrotor?? :?: hoger toerental is moeilijker te compenseren o.i.d.?
 
Joost,

Hoeveel stuwkracht geeft een GWS prop tussen de 800 en 2200 omw/min. ?

Voorbeeldje mijn 710 mm NHP bladen leveren tussen de 1300 en 1900 omw/min genoeg lift (stuwkracht) om een heli van zo'n 4700 gram rond te jagen. Moet erbij zegen dat beide grenzen van dit toerental bereik wel iets heeft, de een lekker rustig met een bijna stationair draaiende motor maar toch wel power genoeg voor flips, loops, rolls en tumbles, de andere kant puur power, speed and sound.

Groetjes,

Rick
 
grote bladen

Bovendien hebben de grote bladen een stabiliserende functie voor de heli, doordat de bladen een grote afmeting hebben ligt het zwaartepunt van het blad ook verder van de hoofdas af, combineer dit met een toerental van rond de 1500 t/min en je hebt een prachtige gyroscoop.
Verdraaing van het vlak dat de hoofdbladen maken vind plaats door middel van een verschil van hoekverdraaiing tussen de bladen onderling.
Het verklaart ook meteen het feit dat een ingezet roll- of nickcommando alleen gecompenseerd kan worden door een evengroot tegengesteld commando terug te geven.
Hopelijk biedt dit iets meer inzicht in de materie.
Groeten Wiggie
 
Back
Top