Waarom zijn mode 2 en mode 1 de standaard ?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door mamba8000/Xray m18, 21 mei 2005.

  1. Ik ben net voor het eerst aan het oefenen geweest met mijn (vandaag gekochte) dragonfly df45 direct tail drive (en losse regelaar, ontvanger en gyro) en persoonlijk zou ik het makkelijker vinden als de links/rechts en voor/achter functies op een stick zouden zitten en de motorregeling en staart op de andere, bij deze heli is het op links voor/achter en staart en op rechts motorregeling(en pitch)/links rechts op de rechter stick !

    De motorregeling is niet om te zetten (in de zender zit aan het rechter blokje geen ophaning voor het veertje dus het blijft voor mij mode 1 of heb ik nu 3 ????

    Maar de oplossing als hierboven zou ik toch het liefst zien, kan ik de servo's gewoon ompluggen of raakt de gyro dan in de war ?
     
  2. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Als in je zender geen mixer gebruikt word kun je de staartaansturing verwissellen met de rolaansturing. Daarna even kijken of er echt niet gemixt word in de zender. Dus als je gas geeft mag je geen beweging zien op de rol. Motor even losmaken met testen.

    tieske
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Je zender is mode1. Mode 2 is inderdaad gemakkelijker te leren en meer voor de hand.

    [​IMG]
     
  4. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    trouwens voor mensen die links zijn is mogelijk modus 3 de makkelijkste modus om te vliegen met heli.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    das bull, je kan beide handen even efficient leren sturen.

    het enigste wat telt is dat het makkelijker is de swash op 1 stick te hebben.
    gescheiden stick kan ook, maar diegene die ik gesproken heb, zeggen allemaal, dat ALS ze het op nieuw zouden moeten leren, dat ze dan single stick zouden kiezen.
     
  6. Fly

    Fly

    Lid geworden:
    20 sep 2003
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Zuid Holland
    Met wat soldeerwerk in de zender kan je toch ook het doel bereiken?
    Wat betreft het mechanische gedeelte, dat is ook om te zetten van links naar rechts of recht naar links. 8O
     
  7. Het is gelukt om de zender om te bouwen van mode 1 naar mode 2 daarvoor hoeven de kabeltjes naar de roll en heckrotor niet verwisseld te worden (kabeltjes te kort). De binnenwerkjes zijn gewoon uitwisselbaar (zitten op vier tussenschotjes). Ik heb pas 2 accuutjes op mode 1 geoefend en het is nu al moeilijk om om te schakelen, maar de bediening is gevoelsmatig wel sneller te leren.

    Heeft iemand al ondervonden dat z'n heli op de grond al naar 1 kant (links) schuift ondanks dat de roll goed staat. Moet ik dan het onderstel rechts inkorten of de geplakte giro/ontvanger naar rechts verplaatsen ?

    Ik heb een kruis van ronde houten latjes gemaakt, kan dat de reden zijn dat de heli in de lucht een beetje begint te schudden? (op 10cm hoogte niet, maar wel als hij verder gaat)

    Ik ben wel na 1 dag al bang dat dit een erg verslavende hobby wordt, veel leuker dan auto's !
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Een heli wil altijd naar links toe schuiven. Dit komt omdat de staartrotor hem die kant op blaast. Dit moet je gewoon compenseren met de roll.

    Stuur rustig, en probeer vooral niet te oversturen. De heli reageert traag op jouw stuur commando's. Het effect is meestal een halve seconde later. Even tegensturen en stick weer terug in het midden is de makkelijkste manier. Als je er later meer gevoel met het anticiperen krijgt lukt het om hem helemaal stil te houden. Dan kan je hem als het ware "balanceren" op de stick.
     
  9. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    gerard
    iemand die links is zal ook beter met links kunen sturen omdat men gewent is om hier mee te werken en daar gewoon minder bij hoefd worden na gedacht tenslote ben je meer bezig met de swash dan met de pitchs en staart als je de huidige technieken hebt.
    dit is mijn denk wijze jij kan dat natuurlijk bull vinden. maar ik denk dat het gewoon makkelijker is en zo als het nu lijkt word het zoontje van me zus links handig
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat is dus echt niet waar, een nieuw iets wat je leert kan je prima met bijde handen cq duimen aanleren.

    mode 3 en 4 zijn modes die je niet snel tegen zal komen in de helievliegerij, en dus vind ik het niet zo slim dat je dat mensen aanraad om zo te leren als ze links zijn.

    ps als je nu pas kan zien of het zoontje van je zus links of rechtshandig gaat worden, hoef je voorlopig nog niet aan helivliegen te denken :wink:
     
  11. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    We gaan wel offtopic maar ik wil hier wel wat toevoegen,
    Ik ben links en ik vlieg op mode 2 en mode 3 lijkt mij zeer moeilijk om te leren vliegen.
    Zo dat wou ik even melden.
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het is net wat je gewens bent, ik heb mensen gezien met stickbezettingen die nergens op sloegen, maar als je het zo jezelf geleerd hebt kan je er uiteraard mee fladderen :)

    ik zou altijd voor een standaard kiezen (mode 1 of 2), dan kan je op ieder veld en meeting hulp krijgen met je spullen, anderen kunnen dan prima even met jou spul vliegen
     

Deel Deze Pagina