Waarom zou je locktiten?

Nou, daarom:

100_9212.JPG

Vermoedelijke gang van zaken: 1 van de tailbladhouders nam afscheid, waardoor de staart op en neer begon te klapperen en een dubbele (Ja, met twee bladen dus) boomstrike volgde. Gelukkig hoorde ik net een bijgeluid en had de heli op 3 meter hoog en 10 meter van me af hangen, en ik drukte direct de hold in, anders was het veel heftiger geweest... Nu slechts 200 euro schade (Incl bladen).

Na de gebruikelijke %!#$^Q$ en hard k#t roepen, gelijk spulletjes besteld die hopelijk halverwege volgende week binnen zijn.

Omdat de tailbladhouder nog intact was, en het boutje nog intact op zijn plek zat, is er maar 1 conclusie mogelijk: De locktite had NIET gehecht aan de tailhub. Daarom dus ALTIJD alles ontvetten en GOED in de locktite. Dure les, maar wel eentje die ik ga onthouden ;)

Groetjes,

Ton.

Dan heb je het niet goed ontvet
Of de verkeerde gebruikt
Want je heb er vele soorten in
Is dat boutje of moertje dan niet machanies te borgen
(splitpen O I D

Neuh, mechanisch borgen is niet te doen op de tail hub. Zoals ik al schreef, niet goed ontvet :( De spulletjes gaan straks al op de post mailt SnelleJongen net dus ik hoop het vrijdag binnen te hebben.

En ach, het hoort er bij he... De vrouw vond het ook errug zielug ;)

Is de schroefdraad in de hub nog intact ? Hij kan zich namelijk niet in een fractie van een seconde helemaal losdraaien, zonder dat eerst de boel gaat trillen. Ik vermoed dus dat hij met draad en al eruit is geschoten.

De draad in de hub is nog intact... Heb de bladhouder er weer opgedraaid en dan geprobeerd loeivast te draaien en dat gaat, dus dat zit nog wel snor. Die trillingen op de staart heb ik niet gezien, hoe raar ook. Normaliter ben ik erg gefocussed op trillingen... Wel hoorde ik in de laatste fly-by een bijgeluid dus ik maakte een bocht en flairde uit naar hoover, dat duurde een seconde of 20. Wellicht is dat tijd genoeg? Wie weet, alleen het resultaat staat vast ;)

neeeeee! dat is k#t!
zoals een wijze (ex)collega mij ooit vertelde: spulletjes bij elkaar vegen, uithuilen, en opnieuw beginnen....

;)

Verdorie, sonde zeg. Ik heb mijn spul ook niet ontvet voor ik het gelocktighted heb..Muurvast zit het wel heb ik nar aanleiding van je verhaal even gechecked...maar morgen ga ik alles nog maar even een keer aandraaien want 200euro schade komt op dit moment ff slecht uit nu ik het spul weer zomer klaar aan het maken ben. Sterkte alvast voor de eerstvolgende vlucht.
Jakko

Uithuilen? Echt niet. Ik doe het nog, dat die kist kaput is is balen (En ik ben der best ziek van) maar het had erger gekund.
Ik zou je gelocktite dingen niet nadraaien, dan breek je de locktite juist los van de bout en dan werkt het niet meer... Als je gelocktite bouten verdraaid, moet je eigenlijk opnieuw locktite aanbrengen (Zei de ervaringsdeskundige ;))

Groetjes,

Ton.

da's flink balen inderdaad. jammer dat het zo af moest lopen. gauw maar weer opbouwen en vooruit kijken. Ik heb ook een heli in elkaar gezet waarvan de helft bij de eerste maiden er bijna afvloog. de locktide die ik had (blauw) had waarschijnlijk te lang open gestaan of zo want de werking was er compleet uit!.. dus ook al gebruik je locktide.. voel altijd na die tijd of het inderdaad vast zit..tippie ;).. met rood heb je daar over het algemeen geen last van.. die gebruik ik dan ook het meest. voor de pinions gaat er bij mij groen op :).. en moet het weer los?.. gasbrandertje op je imbuspen en voila..

Hmm, de locktite was al aardig oud jah... Was overigens vlucht 12, dus echt maiden was het niet meer ;) Zal voor de zekerheid ff blauwe + rode locktite proberen te scoren op het werk... Moet alles wat in de locktite zit toch weer loshalen voor de rebuild, mooie test van de huidige locktite...

Cheers,

Ton.

...maar morgen ga ik alles nog maar even een keer aandraaien

Dat is idd niet verstandig..... wat ik wel eens doe om te checken is de inbussleutel (los)draaien met een lichte (bepaalde) druk in de handpalm om te kijken of een inbusboutje loskomt als ik m'n twijfels daarover heb.

Back