Waarom ????

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 28 jan 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Lui,

    IK ben alweer een tijd into de zweefvliegen, en nu ook zelf bezig met mn Edelweiss opbouwen.
    De laatste weken bekijk ik wat vaker filmpjes van zwevers en slepers en iig 1 ding valt me op / en daar heb ik een vraag over;

    Waarom moeten slepers altijd volgas en veel te hard zwevers omhoog sleuren ?

    Ik bedoel, als ik een gemiddelde 1:1 sleep zie op youtube (tig filmpjes) dan gaat dit easy going maar toch ok, als het RC wordt dan zie ik vaak big lifts met 40cc volgas een zwever bijna letterlijk omhoog sleuren...(ook tig filmpjes)

    Zie ik dit nu verkeerd ?
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heel simpel...omdat dit veiliger en makkelijker is. Zie "Waarom zo steil slepen????"
    Overigens gaat het normaal gesproken niet hard hoor. Dat lijkt maar zo. Maar een sleper moet natuurlijk niet overtrekken en naar beneden kieperen, dan zijn de rapen gaar zogezegd :)

    Schaal-slepen is prachtig maar extreem moeilijk en bepaald niet zonder risico's.
     
  3. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Interessant om te lezen.
    Vooral de Link naar de BIGGS site legt alles goed uit.
    Alweer wat erbij geleerd. Bedankt!

    Groetjes,

    Jordy
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Frank,

    Je was toch aanwezig in Marknesse? Je heb het daar met eigen ogen kunnen zien. Schaal-slepen is idd erg moeilijk en bijna niet te doen. Het kan, als je met 1 vast vliegmaatje heel veel wil en kan oefenen. Jammer genoeg zal het wel een paar kisten kunnen gaan kosten... ;-)

    Het lijkt hard te gaan, maar (zoals Arjan al schrijft) valt dat wel mee. De voorkeur is wel om het volgas te doen, daar je het meeste vermogen zo constant mogelijk kwijt kan. Mijn Toledo is er een goed voorbeeld van. In rechte lijn is ie niet snel maar wel erg sterk. Als je dan een vaste hoek tijdens het slepen aan kan houden van 45 graden (of meer naarmate de zwever die er achter hangt lichter word) dan ga je beiden veilig en probleemloos omhoog. Ga je op schaal zweven dan dondert 9 van de 10 keer de sleper uit de lucht omdat je de sleper te langzaam gaat vliegen.

    Ik kan je zeggen dat het erg veel voldoening geeft als je een zwever op 270 meter af kan zetten, binnen afzienbare tijd. Het geeft voor mij in iedergeval de ''head rush''...
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Het probleem is vaak dat de sleper veelst te zwaar is .

    Een biglift met 40 cc is gewoon veel te zwaar.
    Die kan al zonder een zwever er achter niet langsam vliegen. :D

    Een gespan wat licht is kan ook langsam vliegen. ;)

    Mvg Johan
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als de ervaring wat groter wordt, kan het gas wat omlaag...
    Met de Ibis sleep ik bijna nooit volgas, precies om de redenen die je noemt. Slechts een enkele keer omdat het er er 'gaaf uitziet', maar meestal onder een hoek van 20a30 graden en rustigjes aan. Met relatief onervaren zweefpiloten probeer ik wel om in 1 lijn omhoog te slepen, pas als de zweefpiloot wat meer sleepervaring heeft komen er wat bochten in de sleepvlucht en kan de sleephoek dus iets kleiner.
    De grootste uitdaging is 'laag' slepen, een circuit laag over het veld, maar dan moeten beide piloten goed weten wat te doen en dan nog kan het riskant zijn (sleeplijn komt makkelijk te slap te hangen).

    Gerben
     
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    na wat sleep uurtjes ga je vanzelf rustiger slepen. je leert je sleper kennen na uren maken

    maar een lowpass (laag en rustig over het veld komen met zwever achter sleper) blijft leuk en vergt erg veel concentratie van zowel sleper als zwever.

    ik vond het leuk om er eigenlijk een te ware kist achter mijn jim te hebben + 18 kilo sleper woog 11. dan komt het op sturen aan. maar voor de veiligheid is steil het beste. hoe steiler hoe minder de snelheid op loopt.

    maar wil best en keer een schaal sleep met je doen hoor je zal zien hoe moeilijk het is
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mijn dank, 't is mij helemaal duidelijk !
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Franck

    Een andere reden voor het steiler slepen is dat we op BIGGS treffens soms een rij van 10-12 kisten hebben liggen in de "ready box". Als je allemaal schaalsleepjes gaat maken dan kan de nr 12 soms wel héél lang moeten wachten. En dat vinden ze niet leuk als de thermiek juist los begint te komen.
    Dus "rammen" we de kisten ff snel omhoog, we zien niet graag lange wachtijen....
    Maat vlieg je met een maatje bij je club als enige "klant" dan mag je er zo lang over doen als je wilt natuurlijk. Je zult dan echter wel snel ontdekken dat het een stuk moeilijker is.
    Ik ben hier nu met een PAF trainer met een 160cc aan het slepen, die kan met kisten van 10-12 kg nog verticaal slepen, dat is gewoon lachen en dat heeft ook wel weer wat.

    Ik zal dit erbij zetten in de docje...
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina