Waarschuwing 9Z: "caution: special mix fnct. is active"

Mijn futaba 9Z zender geeft een waarschuwing als ik de zender opstart, met 1 specifiek model ingeladen. (wordt overigens ingeladen van campac)
De waarschuwing is: "caution: special mix fnct. is active"
De zender blijft dan voortdurend piepen, en dat is natuurlijk vrij irritant. Ik kan aan alles draaien, of alle schakelaars omzetten, maar het gaat maar niet uit.
Het model is een F3J zwever waarin ik butterfly heb ingesteld staan. Deze zit in het "4 servo's in de vleugel-programma". Het probleem zal waarschijnlijk in het butterfly menu zitten, want als ik deze uitschakel is het probleem opgelost. De functie butterfly wordt bediend met de gasknuppel, en zit op kanaal 3.

Het programma zelf werkt dus prima, alleen de foutmelding wil ik dus niet hebben. Weet iemand hoe ik die kan wegkrijgen?
(nu moet ik steeds van modelgeheugen wisselen iedere keer als ik de zender aanzet met dit model ingeladen.)

:rtfm: Blz. 141:

ON/OFF Switch Setting
An ON/OFF switch is not defined initially. To define
one, display the switch setting screen by pressing the
SWT P key. Use the keys to choose the switch and ON
direction you want. For a description of the switch setting
method, see page 40.
If you want BFY on all the time but don't like the
alarm, press the SWT P key, then press the STK O
key, to get to the stick setting menu. Choose the throttle
stick J3 and set it just above the offset position. Press the
SET Q button to input the On position, then move
the throttle stick to be sure. You may need to switch
direction with the +/- P key.

De bedoeling is, dat de mixfunctie bij het inschakelen van de zender uit staat. Dit doe je door een schakelaar toe te wijzen of door de gasknuppel als aan-uit schakelaar te gebruiken.

Laatst bewerkt:
beginnersfoutje... :oops:
Bedankt Jan! :zon::thumbsup:
Ik had de handleiding er al wel bijgepakt. Maar had hier zo 123 nog niet aan gedacht.(te weinig geduld...)

Zo is het in ieder geval opgelost.

Tja, ik heb zelf ook heel wat uurtjes studiewerk achter de rug in deze handleiding. Met name op het punt van ongewenst herrie maken ben ik redelijk thuis. De meeste TZ9 zenders, die ik zie, beginnen namelijk te gillen omdat er één of andere mixer geactiveerd staat en zoek dan maar uit met welke schakelaar die herrie dan weer stopt. Vaak moeten er meerdere schakelaars worden uitgezet voordat-ie dan tevreden is. Voor de eigenaar zal dat allemaal wel duidelijk zijn, maar als zo'n ding nagekeken moet worden is dat tamelijk irri. Vaak moet-ie namelijk meerdere malen worden ingeschakeld en onthouden hoe de schakelaar(s) moeten staan is niet mijn sterkste punt.

tja, in tegenstelling tot wat enkelen hier op het forum zeggen, vind ik de T9Z helemaal niet zo lastig. Hooguit soms wat onduidelijk.
Maar nou vlieg ik ook geen heli, dus dat scheelt ook weer.

Nou ben ik nooit zo fan van die beveiligingen/waarschuwingen. Dus dat is soms wel even zoeken.

het probleem is dat je sommigge dingen op wel 3 manieren kan uitvoeren.
waar je dan in een andere flight modus mee in troubles komt.

het is erg opletten met programmeren.

Back