Waarschuwing ICharger 106B+

Even een waarschuwing voor gebruikers van deze lader.
Ten overvloede natuurlijk, want waarschijnlijk laadt er niemand meer zijn lipo's zonder toezicht.

Onlangs was ik met deze lader een 2S 1000mAh aan het laden met 1C (dus ook 1A).
De lader was aangesloten op een 12V autoaccu die bij mij in de hal staat (en dus niet in een auto zit).

Dit was ongeveer de vierde/vijfde accu die ik laadde met deze lader, die dus nog als nieuw kan worden beschouwd.

Na ongeveer een kwartiertje laden hoorde ik de lader een keer piepen, en toen een vreemd gesis. Toen ik snel ging kijken bleek dat er vlammen uit de ventilator van de lader kwamen (dit is de enige opening in deze lader). Ik schrok me rot en trok meteen de voedingsaccu en de lipo los, en slingerde de lader naar buiten. Op de stoep ging het vuurtje al snel uit.
Even de lader opengeschroefd, om te kijken of er niks meer smeulde ofzo, en het bleek dat een grote condensator vlam had gevat. (tenminste te zien aan de zwarte brandsporen hier om heen)

Dus iedereen met deze lader: wees gewaarschuwd! Het zou natuurlijk kunnen dat het bij mijn lader een eenmalig fabrieksfoutje was, maar het zou ook kunnen dat er bij meer laders iets fout zit.

Inmiddels heb ik een nieuwe lader vanuit Hongkong gekregen onder garantie, tot dusver ook een stuk of vijf a zes accus geladen en nog geen problemen. Verschil is wel dat ik alleen nog maar buiten durf te laden.

Met vriendelijke groeten,

Ton

PS: deze lader dus: Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

Ik las op een van de engelstalige forums dat mensen de grotere broer (de 1010) openschroeven om de grote condensator een tikkie extra soldeer geven.
Zou dat ook nodig geweest zijn bij deze lader?
Misschien wel een optie om dat in ieder geval te doen bij je nieuwe lader.

Ik heb er ook 1 besteld, en ga dit zeker doen.

Ook las ik dat iemand schreef over losse schroeven van de printplaat, die kunnen gaan dwarrelen door de lader, en vervolgens kortsluiting kunnen veroorzaken, dus even aanschroeven.

Ik weet wel dat ik zowiezo geen enkele lader vertrouw met mijn leven en die van anderen, welk merk dan ook, dus naar buiten die handel of laden in de open haard, buiten, lipo's in brandzak, en lader in een grote pan met deksel, zelfgemaakte steen oven, of grote metalen brandbak.

Jouw verhaal bevestigd dit nog eens.

Bedankt voor de waarschuwing!

Ik weet wel dat ik zowiezo geen enkele lader vertrouw met mijn leven en die van anderen, welk merk dan ook, dus naar buiten die handel of laden in de open haard, buiten, lipo's in brandzak, en lader in een grote pan met deksel, zelfgemaakte steen oven, of grote metalen brandbak.

je moet het ook op je eigen manier doen, natuurlijk zijn er wel een soort van richtlijnen maar is dit niet een beetje veel van het goede??

-Richard-

overdreven misschien wel, maar ik vind, dat er toch heel wat mensen te lichtzinnig met lipo's laden om gaan,

Hier mijn setup, met bran werende platen, ben nog niet verder geweest als 350W, maar moet nog naar +- 700W.

ladersetup.jpg

Maar zo te horen ga ik ze toch even van binnen bekijken, want volgens mij is de basis print niet veel anders als de kleinere broerjes

Bart,

Dat ziet eruit als een mobiele gril. 2x 350 watt waarvan een deel in warmte wordt omgezet in een gesloten en geisoleerde kist. Niet mijn idee van veilig. Of mis ik de details en zit er een ventilatie of koelunit in deze brandwerende koffer?

koffer gaat pas dicht als het fout gaat, staat dus gewoon open bij het laden

Bij probleem koffer dicht naar buiten en koffer open, door de matriaal keuzen heb je gewoon de tijd.

Is geen rocket science

Bart,

Hmmm, extra soldeer bij een condensator druppelen.... Ik vertrouw mijn fijn-soldeerkunsten niet genoeg hiervoor, ben te bang dat ik net een ander puntje ook raak, en daarmee de lader geheid naar de galamiezen help.
Toch bedankt voor de tip, misschien zijn er anderen die dit wel kunnen toepassen!

En de nieuwe lader doet het nog prima, inmiddels alweer heel wat mee geladen. Maximale wattage tot dusver slechts 5S 5A dus ongeveer 100 watt.

overdreven misschien wel, maar ik vind, dat er toch heel wat mensen te lichtzinnig met lipo's laden om gaan,

Hier mijn setup, met bran werende platen, ben nog niet verder geweest als 350W, maar moet nog naar +- 700W.

ladersetup.jpg

Maar zo te horen ga ik ze toch even van binnen bekijken, want volgens mij is de basis print niet veel anders als de kleinere broerjes

Bart,

Is zeker veilig zo, ik vind het in elk geval netjes gemaakt.
Offtopic vraagje, Ik zie dat de draden links uit de koffer gaan.
Ik neem aan naar een externe voeding.
Kun je er ook nog een voeding bij plaatsen aan de rechter kant zodat hij ook op het veld bruikbaar is?

zit genoeg ruimte in voor voeding, Onder die twee laders zit namelijk een mega power r960 of zo iets. Maar ik gebruik mijn voeding alleen maar thuis, op het veld heb ik twee AGM 90Ah accu's die in serie worden gezet ( zijn mijn huishoud accu's van mijn camper, en die heb ik alltijd bij me. btw, wij hebben geen 220V op het veld en gaan we ook nooit krijgen.

Bart,

Beste,

Ik ben het CD'tje van mijn iCharger 106B-plus 250W 6s Balance kwijt, kan iemand me aan deze software helpen of is ze ergens te downloaden.

Alvast veel dank!

Frank

was de auto accu wel voldoende vol, te lage spanning sloopt vrijwel alle elektronica die erop aangesloten is.

dat een accu nieuw is zegt ook niks. liefst goede capaciteit

Back