Waarschuwing met deze koude geen lipo als ontvanger accu

Beste Allen,

Bij deze even een waarschuwing. Ik heb gisteren mijn leki gecrashed. MIjn ontvanger was volledig onderuit gegaan en op failsave gegaan. Ik vlieg met ACT 2.4 . Ik heb zojuist even met ACT gebeld en deze vroeg direct of ik een lipo gebruikte als spanningsbron. Ik gebruikt een 2 cellen lipo met omvormer naar 5,8v als ontvanger accu. In het toestel zaten 4 digitale dymond 9500 en een digitale futaba servo. Volgens de technische man van ACT duide het permanent rood brandende lampje op de ontvanger (na de crash, accu hing nog aan de ontvanger) er op dat de ontvanger langere tijd onder spanning had gezeten. Hij dacht dat dit kwam door dat de lipo te koud geworden was tijdens het vliegen (hadden ongeveer 40m gevlogen) en icm. met de stroomvraag van de digitale servo's dat dit er voor zorgde dat de ontvanger onderuit ging en niet meer terug op kwam. Tevens ben ik verzocht de ontvanger in te sturen ter inspectie. Maar bij deze dus een waarschuwing voor iedereen dat je met dit weer dus beter geen lipo als ontvangeraccu kunt gebruiken. Het was trouwens bij ons op het veld woensdag -3.

Doe ik al jaren met lipo's, ook met -5. Je moet uiteraard niet een te klein en zwak lipootje nemen, maar als je de boel thuis netjes oplaadt, is er normaal gesproken niets aan de hand.....

Vind het wel een goede tip.

Alle accu's presteren minder met deze kou. Ook normale zenderaccu's, ontvangeraccu's en zelfs mijn 2V loodaccu (glow). Dus zeker iets om rekening mee te houden.

Ook gelijk erbij zeggen, houd je zender buiten als je gaat vliegen. Niet continu de keet in (warm) en dan weer naar buiten, krijg je condensvorming van, houd je zender niet van.

Als de oorzaak van de crash ligt bij de ontvanger-accu, in dit geval een Li-Po, waarom moet dan de ontvanger geinspecteerd worden door de fabrikant???

Het is gewoon totaal niet waar. Ja, natuurlijk presteert een megakoude accu minder, maar niet zoveel. Gezien je genoemde vluchttijden, lijkt het mij waarschijnlijker dat je lipo óf niet vol was, of dat je 'm leeggevlogen heb.

Ik heb zelfs wel eens het toestel, met ontvangerlipo en aandrijflipo's en al, in de auto laten zitten 's nachts en de volgende dag er zo mee vliegen.. dan is het nog onder nul allemaal. Geen enkel probleem.

Dit is eigenlijk een beetje vreemde conclusie. Zoals al geschreven is, ALLE accu's presteren minder of zelfs een heel stuk minder naarmate ze kouder zijn. LiPo's dus ook maar die hebben er nu net wat minder last van dan bijvoorbeeld NiCad of NiMH!
"Vroeger" toen we nog allemaal met die ouderwetse nikkelhoudende accu's werkten hebben we vrolijk bij -5°C staan vliegen,varen of rijden. Toen hadden we nooit last van ontvangers die in fail-safe gingen doordat de ontvangeraccu instortte.
Met andere woorden, ik ben het met Hezik eens dat je eerder moet denken aan een niet volledig geladen accu of dat je hem helemaal leeg hebt gevlogen. En ja natuurlijk zal de capaciteid minder zijn bij -5°C. Hoeveel? Wel dat variëerd nogal per merk maar bij die temperatuur is de capaciteid grofweg 10% kleiner. Dat valt eigenlijk best mee en is zeker niet zo dramatisch dat je geen LiPo's als ontvangeraccu moet gebruiken.

Als de oorzaak van de crash ligt bij de ontvanger-accu, in dit geval een Li-Po, waarom moet dan de ontvanger geinspecteerd worden door de fabrikant???

Als het geheel gecrasht is, zou ik ook die ontvanger na laten kijken. Je weet maar nooit. er zou nu door die crash toch iets defect of ontregeld kunnen zijn. vandaar.

Als ik vroeger crashte ging er zowiezo een nieuw cristal in, en bij twijfel laat ik toch de ontvanger controleren bij de technische dienst. Je weet maar nooit.

gr.

hmm de lipo was dus zeker niet leeg. heeft vandaag nog dik 3 uur testgedraaid met alle servo's en ontvanger. En nu is het probleem dus niet reproduceerbaar. Moet er wel bij zeggen dat mijn toestel wel al meer als 4 uur buiten in de vrieskou had gestaan voordat ik ging vliegen. Ach ja ontvanger gaat zowiezo retour naar act. Dus hopen dat ze wat kunnen vinden. Wel een beetje vreemd dat die man dus zei dat het echt daar aan moest liggen.

Mischien ben ik een beetje achterdochtig van nature, maar het lijkt me logisch dat iemand die bij ACT werkt, liever eerst een hoofdoorzaak bij een extern component legt, dan bij "zijn eigen" product, en als secundaire zekerheid toch graag de ontvanger wil zien. Hij kan per slot nu sowieso zeggen dat de ontvanger niet goed meer was vanwege de crash....

Niet dat hij dat per sé gaat doen, maar het is me al veel vaker opgevallen, om het even of je nu een probleem met je auto of koffiezet apparaat hebt, het ligt altijd in eerste instantie aan iets anders, niet aan het product....

Is nogal een natuurlijke menselijke reacte volgens mij.
Hiermee wil ik absoluut niet ACT of om het even wie van haar werknemers ergens van beschuldigen, nogmaals, ik denk dat IEDERE verkoper/kantenservice persoon, ongeacht merk of product, deze zelfde reactie zal vertonen in meer of mindere mate.

Groet, Bert

Dit is eigenlijk een beetje vreemde conclusie. Zoals al geschreven is, ALLE accu's presteren minder of zelfs een heel stuk minder naarmate ze kouder zijn. LiPo's dus ook maar die hebben er nu net wat minder last van dan bijvoorbeeld NiCad of NiMH!

Ernst begrijp me niet verkeerd trek je kennis niet in twijfel maar......

Vorig jaar hebben de rijders van een Indoor in Winschoten ook problemen gehad met ontvangerlipo's die te koud waren waardoor het voltage instorte.
Ik heb het met 1 van m'n reserve/wissel accu's gehad , waarvan ik 100% zeker was dat ie vol was (aangezien ik ze de avond van tevoren allemaal had opgeladen) en ze allemaal in orde waren.

Terwijl het probleem bij de rijders met ni-mh's niet of nauwelijks merkbaar was.

Warmhouden in de broekzak bleek te werken.

Te koude lipo's schijnt dus toch echt te kunnen....

Moet er wel bij zeggen dat mijn toestel wel al meer als 4 uur buiten in de vrieskou had gestaan voordat ik ging vliegen.

Stop hem maar weer een paar uur in de vriezer of leg hem weer naar buiten voor een paar uur .

Dan weet je wie de dader is .:mrgreen:

Ik vlieg niet met lipo als ontvanger akku .
Zou het zonder een powerbox ook nooit doen , daar kun je stevige lipo,s achter hangen .

Mvg Johan

Gisteren de hele middag in de kou (-2°C) gestaan, zender gewoon op een tafel met sneeuw laten liggen (wel een plastic tasje ertussen), accu's van het vliegtuig gewoon in de buitenlucht en geen enkel probleem. In de zender zit wel een LiFePo accu van 9,9V maar thuis bij een behaaglijke 21,5°C was de spanning 9,8V en aan het eind van de middag op het veld ook 9,8V. 8) De LCD had er meer moeite mee en kleurde wat blauwig door de trage kristallen. 8O Vliegtijden met de vliegtuigen waren er ook niets minder om.

Enige waar je op moet letten is bij het laden. Laadt de accu's niet als ze koud zijn. Dan is de laadcapaciteit aanmerkelijk minder. Je krijgt de melding dat de accu vol is terwijl er maar zo'n 70% is geladen.

En kan de oorzaak niet liggen bij de BEC? Stel dat je accu inderdaad niet de beste is en de spanning zakt in. In hoeverre kan de BEC de spanning dan nog bijsloffen? Sommige BEC's nemen nog genoegen met 4,5V om het op te slingeren naar 5,0V tot 6,0V en sommige storten al in als de ingangsspanning onder de 6,5V komt. Met een 3S LiPo maak je de marges aanmerkelijk kleiner. En wat als bijvoorbeelde de elco's van de BEC of andere elektronica een thermisch probleem hadden? :? Zoveel mogelijkheden....

Inderdaad de Bec zou ook het probleem nog kunnen zijn. Plus ik kom er achter dan 1 van mijn dymond 9500 servo's een rotte motor heeft. Het armpje gaat heel snel een kant op en komt dan heel traag terug. Vrij vertaald het kan veel oorzaken hebben, en ik vrees dat ik er nooit achter zal komen.

Inderdaad de Bec zou ook het probleem nog kunnen zijn. Plus ik kom er achter dan 1 van mijn dymond 9500 servo's een rotte motor heeft. Het armpje gaat heel snel een kant op en komt dan heel traag terug. Vrij vertaald het kan veel oorzaken hebben, en ik vrees dat ik er nooit achter zal komen.

Zo`n rotte servo kan behoorlijk je spanning omlaag trekken ! en 2,4 is daar gevoelig voor. Ik zou de servo laten testen op stroomverbruik en daarna wegmikken.

Zo`n rotte servo kan behoorlijk je spanning omlaag trekken ! en 2,4 is daar gevoelig voor.
Waar is dat op gebaseerd? Dat de servo flink stroom kan trekken wat de accu niet kan leveren waardoor de spanning inzakt, dat ben ik zeker met je eens. Maar mijn Spektrum trekt het nog tot 3,2V. 8O De meeste servo's geven er dan eerder de brui aan. :? ;)

Een kwarrende servo kan ook sluiting maken, en dan gaat de boel plat, ook al is het kortstondig heb je met 2,4 meteen een lock-out. Ik heb dit ook gehad en kreeg een heel traag sturende heli, was toen nog op 35 mhz. en had een servo motortje stuk.

Een kwarrende servo kan ook sluiting maken, en dan gaat de boel plat, ook al is het kortstondig heb je met 2,4 meteen een lock-out. Ik heb dit ook gehad en kreeg een heel traag sturende heli, was toen nog op 35 mhz. en had een servo motortje stuk.
Ja, maar in dat geval had je al bij de pre-flight check kunnen constateren dat de servo niet goed was. Als het in de lucht zou zijn ontstaan, dan had het probleem niet gerelateerd geweest aan de kou. :nooo: En in 0,8 seconde is de besturing weer terug op mijn AR7000 na een brown-out (de reset van de regelaar zou meer tijd in beslag nemen maar de ontvangerspanning is wel direct terug). Bij een aanhoudende sluiting is alles kansloos tenzij je elke servo apart zou voeden. :? ;)

Ik twijfel er niet aan dat de spanning onderuit is gegaan, alleen betwijfel ik dat dit door de kou is gebeurt, gesterkt door de reacties van anderen.

Het is dus zaak om te achterhalen of die servo de boosdoener kan zijn.

Het probleem met de servo was, was dat het pas zichtbaar was bij de volle uitslag dat hij 1 kant een stuk trager ging. Verder is het natuurlijk de vraag of de servo dit ook al deed voor de crash of dat het een gevolg van de crash was. Ik zal het denk ik nooit weten. dus stuur gewoon de ontvanger in. En dan zien we wel weer verder. Heb gelukkig nog genoeg toestellen staan dus daar zal het niet aan liggen.

Back