Waarschuwing voor firmware upgrade 2.2A van Thunder Power

Gisteren stond eindelijke de langverwachte firmware opgrade voor de TP 1010C op de site van Thunder Power. Daarmee zou (jaa let wel ZOU) je ook Nimh en Nicd accu's kunnen laden.

Vanmiddag heb ik die gedownload en mijn TP 1010C aangesloten via de USB voor de firmware uprade 2.2A. Halverwege het proces kwam er een foutmelding en stopte de upgrade. Op dat moment klapte de zekering uit mijn voeding (12V) en schakelde de lader uit. Toen ik die op een andere voeding probeerde aan te sluiten bleek de lader te zijn overleden. Hij sluit kort op de voeding en schakelt niet meer aan. Een beetje schroeilucht was te ruiken.

Ik ging zojuist even kijken op de site van Thunder Power (afd garantie en zo) en wat bleek: de firmware update 2.2A is verwijderd

Het volgende mailtje heb ik naar de heren gestuurd:

I donwloded firmware update 2.2A for my TP 1010C and tried to upgrade my TP 1010C today, resulting in a blown fuse of my power supply and a defect charger. It doesn't work anymore (doesn't swith on properly) and short-circuits on all my power supplies. Now I checked your site again and noticed that you removed the firmware upgrade 2.2A, so I assume I'm not the only one (have to check and notify the forums about this SERIOUS problem.)
Please let me know what I can expect form you guys, with your reputation of manufacturers of a good Lipo Charger!

Hope to hear from you soon.

Afgezien van jullie waarschuwen, ben ik uiteraard benieuwd naar soortgelijke belevenissen. Je kunt me ook PB-en

Intussen bericht gehad van TP.
Ze erkennen dat er een issue is met de firmware. Ik heb de lader op hun verzoek opgestuurd. Zij zullen hem repareren of vervangen. Zelfs mijn kosten voor het opsturen (22 euro) zullen worden vergoed.

Ehh..... prima service toch?

inderdaad prima service van TP.

ik heb die van mij ook geupgrade naar de nieuwste 2.2A versie, maar ik ga hem voor de zekerheid maar downgraden.

sow, heb ik ff geluk dat ze bij mij de update kabel vergeten waren erbij te stoppen! Krijg hem binnenkort, maar wel goed nieuws dat ze eindelijk die update aan het doorvoeren zijn. (ook al gaat het nu blijkbaar ff mis)... Voor de volgende versie wacht ik dan wel ff tot hij door meer mensen getest is :).

Goeie service wel!

Helemaal geen goede service. Goede service zou het zijn geweest als ze hun firmware van te voren goed getest hadden, voordat ze het uitrolden.

Wat betreft downgraden.. juist het up- en of downloaden van firmware is een risico. Je hebt nu een werkende lader. Door te gaan downgraden stel je 'm bloot aan risico's. Ik zou het niet doen, tenzij TP expliciet aangeeft dat het de firmware zelf is die voor problemen zorgt. Bij Heliedje ging het fout in het updateproces. Het kan dus ook zijn dat er een fout in het updateproces zit. Dat proces ga je ook gebruiken voor een downgrade.

Als het inderdaad zo is dat die firmware op zichzelf een lader kan slopen (ook na een succesvolle update) dan is het wel erg jammer dat Thunder Power daar nog niets over op haar website heeft staan, terwijl de firmware kennelijk wel al door meerdere gebruikers gedownload is. Althans, het staat er op z'n minst niet op zo'n manier dat het makkelijk te vinden is.

In het algemeen geldt voor software altijd dat je nooit de wens moet hebben om vooraan te lopen. Zeker bij firmware. Laat anderen het eerst maar eens proberen ;)

Zit wat in. Maar fouten worden er overal gemaakt. Ook bij TP zijn het tenslotte maar mensen.
Ik ben toch blij dat ze het nu zo oplossen. Ik ken ook fabrikanten/leveranciers, die op zulke momenten niet thuis geven en in zulke gevallen roepen dat het een gebruikersfout moet zijn. Of nog erger, die helemaal niet reageren.

Ik vind het juist professioneel als een bedrijf ook zijn fouten durft toe te geven en er vervolgens alles aan doet om deze recht te zetten/goed te maken.
Kunnen veel bedrijven nog wat van leren. :)

Zojuist bericht gekregen dat een nieuwe lader onderweg is naar mij. Ook heb ik de verzendkosten al vergoed gekregen.

Eind goed, al goed

Lof voor TP!!

Back