Waartoe dient de 'startmotor' voor deze triple stoommachine?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door ron van sommeren, 26 mei 2019.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waartoe dient deze 'startmotor' (twee stuks?)? Ik vind de uitleg door de machinist moeilijk te verstaan. Zuigers in goede stand zetten was mijn eerste gedachte maar is dat nodig bij een drie-cylinder?

     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Als het een triple-expansie machine is kan het natuurlijk wel uitmaken met welke cylinder je begint. En je moet natuurlijk eerst tornen om de smeerfilm op te brengen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of die machine een "startpositie" nodig heeft durf ik niet te zeggen. Dat het een driecylinder is zegt niet veel, want de tweede cylinder draait op stoom van de eerste, en de derde weer op stoom van de tweede. Dus als de eerste cylinder niet goed staat om aan te lopen, krijgen de andere cylinders ook niks en gebeurt er niks.
    Dat kun je natuurlijk omzeilen met "aanzetleidingen" die de eerste en eventueel tweede cylinder tijdelijk bypassen voor de start, en voor scheepsinstallaties werd dat bij mijn weten ook zo gedaan, want die moeten ten allen tijde zonder tijdverlies kunnen manouvreren: Vlak voor de kade achteruitslaand wil je niet wachten tot de heren in de voortstuwingssalon dat ding in zijn aanzetpositie getornd hebben....

    Dit is een landinstallatie, en die draait of die draait niet, Hoeft niet regelmatig te stoppen, en al helemaal niet van draairichting te wisselen, dus dan kun je het net zo goed met de tornmachine doen.

    Maar.... Die tornmachine heb je sowiso nodig om de machine te tornen vóór inbedrijfstelling (water uit de machine draaien, smeerfilm op de cylinderwanden aanbrengen) en ook voor eventuele werkzaamheden zoals zuigertrekken of andere grote klussen.

    Waarom ze hier tornen tot de aanzet kan ik je ook niet vertellen, in dat opzicht zijn heel veel machines net weer even "anders als anders". De tornmachine is er in elk geval zo te zien speciaal voor ingericht, wat niet altijd het geval is.
    Kan ook zijn, gezien de gebaren van die vetpriester die er naast staat, dat het een beetje een showtje voor het publiek is....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Deze triple heeft vanaf de ketel gezien maar 1 cilinder en die heeft twee dode punten.
    Staat hij daar op, kan je er stoom opzetten, de schuif staat dicht en er gebeurt niets.
    Dan moet je hem zo draaien dat die eerste cilinder (vanaf de ketel gezien) halverwege staat.
    Pas dan kan je "opstarten".
    Ik warmde de triple van SS Pieterboele voor via de kraan waarmee je stoom op de tweede of de derde cilinder kan zetten.
    Als je vindt dat de hele machine warm genoeg is kan je door meer stoom te zetten op de 2de of 3de zuiger de eerste uit het dode punt bewegen.
    (Vaak gaat de machine zelf al bewegen als die warm genoeg is)
    Dan kan je daarna normaal de machine opgang krijgen.
    Die grote machines hebben inderdaad hulpmachines om te tornen, maar het zijn geen start"motoren".
    Elke triple gebruikt de stoom uit de eerste cilinder nog een keer in de 2de en daarna nog een keer in de derde.
    Hoge druk x klein oppervlak geeft dezelfde kracht als de middendruk met een groter opp x middendruk en de lage druk met een nog groter oppervlak x nog lagere druk.
    Zo gebruik je anders dan bij locomotieven de stoom veel efficiënter.
    Want dat geblaf uit de schoorsteen is energie die je niet gebruikt.(anders dan als vuur-aanjager)

    Oliefilm opbouwen is geheel niet van toepassing.
    Er zitten smeerpompen op die geven elke zoveel omwentelingen een drup, dus 4 keer tornen geeft echt geen smering als er geen stoom is om de olie mee te nemen en te verspreiden.

    Lier machines en locomotieven hebben krukassen met krukken onder 90˚.
    Staat er eentje in het dode punt , staat de ander altijd op slag (halverwege), want die kan je in het geval van een loc niet even een meter duwen om hem te "starten".
    Op beide cilinders komt de keteldruk.

    http://www.stoommachine.info/3_cilinder_stoommachine.html
     
    John33 en ron van sommeren vinden dit leuk.
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Een expansie machine start niet uit zich zelf in iedere stand. De lage druk cilinder heeft de uitlaatdruk nodig van de hoge druk cilinder.
    Er zijn een paar expansie locomotieven gebouwd , hier kan je niet bepalen waar de begin stand van de zuigers is.
    Zulke een loc start zoals een "normale" dubbel werkend 2 cilinder. Eens de loc snelheid heeft schakelt men over op expansie door middel van omschakelkleppen.
    Er is wel een nadeel aan dit concept , bij het vertrek heb je dus een grote en een kleine cilinder waar dezelfde stoomdruk op komt.
    Gevolg is dat de start moeilijk is , er is een grote kans op wielslip op het moment dat de grote cilinder zijn werk moet doen en 90° verder is de kleine cilinder aan de beurt.
    Een onregelmatig lopende "motor" is het gevolg. Bij een zware trein of starten op een helling is het nodig de regelaar met gevoel te bedienen.
    Zelfs bij een normale uitvoering is "fingerspitsen" gevoel nodig .

    Dirk
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Tja, als je de rails gaat invetten omdat die loc de bocht eigenlijk niet door kan, heb je maar tractie op de helft van de wielen.
    Heb je dan een trekkracht nodig (volle trein) waarbij alle wielen het werk moeten doen, krijg je dit soort "feestjes".\

    wel wat groter dan mijn machines.
    Cylinders Two
    Cylinder size 25 in × 32 in (635 mm × 813 mm)
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    iets dieper op de vraag van Ro ingaand,

    Bij het stilzetten van een dergelijke stoommachine (erg groot, en triple expansie) is het lastig om de hoge druk kruk precies op de juiste positie stil te zetten.
    Daarom is er een tornmachine aangebracht.
    Ook bij het opstarten kan met de tornmachine de grote machine een stuk verdraaid worden om zo beide kanten van de zuiger goed voor te verwarmen.

    Hier een stukje van het stoomgemaal Halfweg, een heel ander soort machine, maar het is goed te zien dat de tornmachine het vliegwiel heel langzaam naar een bepaalde stand zet zodat de machine gestart kan worden. (begint op 3.50 minuten)
     
    Potter en ron van sommeren vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina