Waarvoor dient de Mixer gain en de gro gain ?

Waarvoor dient de Mixer gain en de gro gain ?

Ik had gisteren 3 keer gevlogen en alles ging goed , maar de vierde keer toen ik wou opstijgen blijfde de heli naar links tollen ik kreeg hem niet onder controle .

Toen heb ik de gyros gain wat harder gedraaid en het probleem was opgelost , maar nu is eignlijk mijn vraag hoe komt dat ?

de gyros gain stond het zelfde als vroeger maar nu heb ik die harder moeten zetten .

en waar voor dient dat ?

Ik denk dat de gyros gain de staart roter aanstuurt klapt dat ?
maar de mixer gain weet ik niet .
Kan het zijn dat de staart motor bijna versleten is mischien ?

Ik vlieg met een gws mini dragon fly (fixpitch)

Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis(is nl een poosje geleden dat ik het bij mezelf goed heb gezet op een piccolo FP), was gyro gain een instelling voor hoe strak hij je staart in dezelfde richting houdt.
Recht naar achter (indien je niet bijstuurt o.i.d.) is dan de 0 richting, gyro gain geeft aan hoeveel de staart hiervan af mag wijken. Indien te strak afgesteld, gaat de staart over de 0 lijn heen, moet ie weer terugcorrigeren, schiet er weer overheen etc etc.

Mixer gain past de verhouding gas/staartmotor aan
dus, als je hoovert en je staart gaat langzaam naar een kant is de verhouding gas/staart niet goed en kun je die bijstellen.

Ik weet niet of je een nieuwe heli hebt..
Bij mij was het nl zo dat ik na een aantal vluchten het geheel ook aan heb moeten passen. Dit heeft volgens mij met het inlopen van de motoren te maken, die dan meer/minder snelheid/vermogen gaan geven.

Mixer gain heb je goed, gyro gain niet helemaal. Wat jij beschrijft is de gain als je een heading hold gyro hebt, en een DF heeft die standaard niet.
Je gyro meet hoeveel radialen per seconde je staart uitslaat, en reageert daarop door je staartmotor meer of minder gas te laten geven. Hoeveel meer of minder gas is afhankelijk van hoe hard de staart uitsloeg (Om precies te zijn de versnelling, niet hoe ver), maar ook van het koppel etc. Om nou te voorkomen dat je gyro te hard of te zacht tegenstuurt, kun je zelf aangeven hoe hard de gyro mag tegensturen, en das de gain.
Stelregel voor de gain: Gain opschroeven met kleine stapjes tot de staart gaat oscilleren ('Zwabberen'), en dan een tikkie terug. Geld niet voor bepaalde andere gyrotypes (401/601), ymmv.
Stelregel voor de mix: Gain op bijna 0, trim op de zender in het midden, zender aan, heli aan, proberen te vliegen. Meer linksom draaien bij meer gas = gain minder, meer rechtsom bij meer gas = gain meer. Daarna de gyro gain weer afstellen. Reden dat je de gain dicht moet schroeven is omdat de gain anders de mix zo helpt dat je niet ziet hoe slecht ie staat afgesteld...

Groetjes,

Ton.

Bedankt allemaal en vooral skids voor de goede uitleg , alleen begrijp ik het niet helemaal goed hoe ik het nu juist moet afstellen .

Stap 1. Mixer gain bijna helamaal dicht ( staan bij mijn geen cijfers op)
stap 2. kijken hoe hij vliegt ?

stap 3. de gyro gain bijafstellen ?

Sorry hooor klinkt allemaal nog een beetje moeilijk , zijn dit de juist stappen ?

Mijn mixer en gyro gain staan op 1 bord van gws het type pha-300
PHA-300

Of moet ik de zelfde instellingen nemen die zij voorschrijven op hun website ?

Laatst bewerkt:
No prob, vlieg al een paar jaartjes met 3-in-1's dus dat afstellen zit er wel in zeg maar ;)

Om te kijken of je mixer goed staat, draai je je gyro gain een stuk dicht en probeert op te stijgen. Wil de heli vlak voor opstijgen linksom draaien dan moet de mixer minder, wil de heli rechtsom draaien dan moet de mix meer worden bijgesteld.
Daarna kun je de gyro gain zo ver openzetten tot de heli net niet gaat waggelen met de staart. Gaat hij waggelen, dan ietsie terugzetten.
Als je dit in de vingers hebt is het zo gepiept. Vooral de gyro gain verloopt nogal bij de veel-in-1 modules, de gebruikte modules zijn erg gevoelig voor temparatuursverschillen...

Succes,

Ton.

Zo leer ik ook eens wat bij ;-)

Ik begreep het grote nut al niet geheel van een heading hold, aangezien het geheel bij mij al aardig recht blijft hangen..

Over die lipo, ik weet niet of het de geheel correcte manier van doen is, maar ik persoonlijk stel hem af met de batterij eraan..
kan je meteen proberen of er iets meer of iets minder verdraaid moet worden.
Ik heb nog niet gemerkt dat het geheel hier last van ondervonden heeft, dus neem aan dat deze manier niet schadelijk is.

Succes

Back