Waarvoor gaan? Multiplex Twinstar of Cargo?

Zat te denken om een leuke fun-kist aan mijn verzameling toe te voegen. Hierbij gingen mijn gedachten uit naar de Multiplex Twinstar II of de Cargo. Van de Twinstar is op dit forum een bult aan informatie en ervaringen te vinden, van de Cargo bijna niets.

Graag zou ik jullie meningen/vergelijkingen willen horen tussen deze twee kisten (kosten van de kisten houden we bij deze achterwege), en zeker ook ervaringen met de Cargo. Hetgene wat mij het meest trok bij de Cargo is de 4-motorige aandrijving en het bommenluik (leuk voor open dagen en wat andere ongein :wink: ).

Ben benieuwd om jullie ervaringen te horen,

Rik

Allebei leuke kisten, er zijn echter meer verschillen:
De Cargo heeft standaard ook een landingsgestel, Twinstar niet...
De nieuwe Twinstar II is in tegenstelling tot de eerste Twinstar en Cargo gemaakt van Elapor.
De eerste Twinstar en de Cargo zijn gemaaktvan Styropor.
Elapor lijkt veel op EPP en kan veel meer hebben bij een evt. harde landing...

Iemand een idee of er, naar anologie met de Twinstar, soms een "Cargo II" op komst is?

Het nadeel van de cargo is 4 motoren dus dat wordt weer sparen voor een dikke accu (hihi)
Heb zelf de twinII gaat super mooi toestel goedkoper in de aanschaf en maakt de makkelijke buiklanding hij heeft genoeg power vlieg hem met dubbel 480 motor en aangepaste prop's
alleen kom je er niet met een goedkope lipo je moet echt letten op de C hoeveelheid moet genoeg kracht kunnen leveren beste is een gewone 8 cellen accu plus min 3000 mh gewicht van de accu maakt hem ook stabieler let wel op met de inwendige servo's je de micro servo's gebuiken inverband met plaats gebrek voor de accu www.youtube.com/watch?v=zpvbFwNuU2A :wink: landing onderstel kun je er anders ook nog zelf op maken http://images.google.com/imgres?img...=/images?q=twinstar&gbv=2&svnum=10&hl=nl&sa=G dit is ook een mooie site

Ik zou niet twijfelen en de twinstar nemen. Cargo is een zwaar toestel en de vluchtduur valt dik tegen. Hij is wel mooi in vlucht en het geluid van de 4 motors... 8)

Het ligt eraan wat voor toestel je zoekt en hoeveel ervaring je hebt. De twinstar is een prima model als je nog niet al te veel ervaring hebt.
De cargo is leuk als je iets speciaal zoekt. Het afwerpen van para's is een erg leuk gezicht. De cargo heeft ook nadelen. Het is vrij moeilijk om het zwaartepunt af te stellen en door de vier motoren is de vluchtduur beperkt. Maar wel erg leuk..

cargotb1.jpg

Dank je. Er staat een uitgebreide bouwverslag in de Elektro-Modell ausgabe 3-2004. "Cargo van MPX"

Daar heb ik veel tips van over genomen ook de vliegtuig standaard uit 50mm bouwpiepschuim is heel handig.

@ Jasper W.
Ik heb ook een cargo. Mooi gespoten die van jou trouwens. Heb je hem eerst voorbehandeld met een primer? En zoja,welke.
En welke verf heb je daarna gebruikt?

Nee, ik heb geen primer gebruikt. Alleen licht opgeschuurd en daarna gespoten met speciale Styropor verf (@ 2brothersrc/Bussum).
De binnenkant heb ik zwart gemaakt en daarna het voorraam en het derde raampje uitgeboord om koeling te krijgen. De zwarte en rode strepen zijn van gewoon isolatie band ( @ bouwmarkt).

cargo2cu1.jpg

Het hangt er ook vanaf hoeveel vliegervaring je al hebt. De Twinstar II vliegt geweldig makkelijk, is niet echt kritisch met zijn CG.
De cargo vergt wel wat meer stuurmanskunst.
Verder heb je voor de cargo een zwaardere regelaar nodig.
Maar het zijn allebei kwalitatief goede toestellen, Multiplex staat voor goed spul.

Back