WACO SRE 1/6

Tufnol

Ik was van plan om mijn Tufnol te gebruiken om het heveltje te maken, maar die is 2mm dik en op iemands ARF model heb ik een richtingsroerhevel gezien wat van een soortgelijk materiaal gemaakt leek te zijn wat er dunner uitzag. 2mm X 6 zou dus in "het echt" 12mm dik zijn, dat lijkt mij niet schaal (?).

Heeft iemand eerder zelf een heveltje gemaakt (vast wel), en kun je mij hierin adviseren? Iets dunner lijkt mij mooier. Ik zie op Internet dat Tufnol ook bestaat met een dikte van 1 mm (=6mm in "het echt") Het is wel zo dat de gaatjes voor de kabel van het pull-pull systeem niet al te ver van de randen zijn, waarbij een degelijke dikte van het materiaal weer sterk zou zijn...

y3w5.jpg

31hc.jpg

q2hz.jpg

Hallo Kim,

Mooi dat er nu vorderingen zijn gemaakt. Dat motiveert altijd is mijn ervaring.
Het ziet er allemaal heel netjes uit! :razz:
Voor wat betreft de stuurhevels: zorg ervoor dat het allemaal wel betrouwbaar stuurt. Als het te dun wordt is het misschien wel 100% schaal, maar moet je stevigheid inleveren. Dergelijke hevels maak ik van epoxyplaat ook wel G10 genoemd. Is licht en zeer sterk, ook in de kleinere diktes.

Succes met het vervolg,

Bert

Rudder

De plaatjes bij het lampje heb ik afgemaakt, behalve de moertjes voor aan de rechterkant, die ik niet klein genoeg heb. Misschien moet ik daarvoor zelf iets neps maken, want de 1,6 moertjes die ik heb zijn nog veel te groot.

8xuf.jpg

2wrw.jpg

n8dv.jpg

Nu heb ik dus dat spul nodig voor het heveltje.

Als je kiest voor epoxyoplaat kan je hem ook zelf maken.
Epoxy met een paar laagjes glasweefsel tussen twee plaatjes. Op deze manier kan je dikte zelf bepalen.
Op de plaatjes plak je b.v. een stuk tapijtband. Schutlaag laten zitten.
Zo komt de plaat goed los.
Als je in de twee plaatjes een gat boort en tegenover elkaar plaatst krijg een ronde verdikking op beide kanten van de epoxyplaat. Hier kan je dan het gat boren voor de aansluiting.

Ton

Als je hevel b.v. 1 mm of 1.5 mm maakt en op de plaats waar de stuurdraad doorheen gaat op deze manier dikker maakt kan je het gat iets verzinken.
Dit is beter voor je stuurdraad.

Ton

Het richtingsroer is weer een stukkie verder :)

f5ji.jpg

Nu de rib stitching nog. Die kun je niet op alle foto's zien, maar ik denk dat ik het het toch moet toepassen. Ik weet immers dat het er is, van geschreven documentatie maar ook omdat het op een paar detailfoto's wel te zien is. Dan moet ik maar een foto toevoegen aan mijn F4C documentatie ter bewijs.

Ik heb info van Bert, Eric en Han over hoe zij die stitching gemaakt hebben, ik geloof dat ik een proefstukje zal moeten maken om te kijken welke methode de beste effect geeft voor mijn kist.

Overgegaan naar de hoogteroeren. Net als bij het richtingsroer heb ik hier wat te corrigeren, alleen nu in iets grotere mate. Van al die ribben konden er maar twee blijven zitten, de rest heb ik er uitgesloopt. Nieuwe ribben zitten er net in.
Voor de aansturing heb ik (bedankt Evert voor het solderen :) ) een 2,5mm verenstaal staafje gebogen en er een heveltje aan gemaakt. Daar komt een alu kogelkopje op; hier kan ik nooit meer bij komen dus het moet in één keer helemaal goed. (Moet sowieso natuurlijk, maar dit moet het model overleven en kan niet geïnspecteerd worden).

Nu nog wat aanpassingen aan de vorm van de hoogteroeren voor ik de scharnieren aanpak.

Begin dit jaar een huis gekocht... Even niet zo goed voor de hobby maar nu heb ik wel een hobby kamer. De WACO staat nu op de bouwtafel. In het vorige huis moest ik alles heen en weer dragen naar beneden om te knutselen.

Deze winter niet vliegen en alleen bouwen!

Eerst maar eens zien waar ik precies gebleven was.

.
Veel geluk in jullie nieuwe huis Kim!
Zag op FB de foto`s, mooi werk.
Tof dat je nu ook een bouwkamer hebt!

Even weer terug in de 'Waco mood' komen, en gaan...
Heel veel bouwplezier op je nieuwe stek.

Het wordt een mooie winter...
(er wordt weer veel gebouwd)

Groeten, Ramses

Back