WACO SRE 1/6

Thanks Jan.

Vandaag de uitlaat gemaakt zodat deze binnen de romp past.
Nu wat aanpassingen aan de luchtdoorlating in de neus aan het maken. Daarna de installatie van de gasservo maar eens bedenken en maken.

@Jan Hermkens, kun je de fuel nipple op de carberateur ook 180 graden omdraaien, of maak je dan een ongewenste aanpassing aan de sproeinaald richting?

Hmm... Misschien is dat toch niet de oplossing. Het zou gewoon handig zijn geweest om de servo in de neus te kunnen plaatsen.

Met de gashevel naar buiten gewezen kan ik makkelijk de servo in de neus bouwen (waar mijn servokabel al zit) maar wijst de naald iets naar achteren toe. Dan zou toegang tot de naald lastig zijn. Daar komt nog bij dat de motorkop en de fuel nipple elkaar in de weg zitten.

Met de gashevel in het midden en de naald naar buiten gaat het allemaal makkelijker maar denk ik dat de servo in de vloer van de kabine verstopt zou moeten worden en gekoppeld met een lange stuurstang. Ik zie geen ruimte voor een heveltje om toch nog de servo in de neus te kunnen plaatsen.

Bedankt Jan.

De motor is ingebouwd en de uitlaat/demper ook.
Gasservo en aansturing is gemaakt en getest.

Op naar het volgende. Ik denk de motorkap. Ik denk er nu aan om die van hout te maken, misschien met lithoplaat. Even uitvogelen en dan maken.

Even een update met wat foto's.
Wel even wennen het nieuwe forum.
De wielkappen klaar om geverfd te worden. Bedankt Jan voor je tips, dat tissue/dope proces was een hele tijd geleden voor mij!

Foto-EFWRXIOG.jpg
Foto-7EPEEIND.jpg
Even een testje gedaan met de felle warm-witte LED's van CS-SCALE concepts om te kijken welke diepte in de reflector (met dank aan scouting Eindhoven :) ) het beste licht gaf. Daarna een aanpassing gemaakt aan de maat van de reflector en het gaatje voor het lampje verkleind. Nu moet ik daar een kapje/omhulsel voor maken maar mijn eerste poging is niet gelukt.

Foto-K7ZGIBEZ.jpg
Foto-KSSHAMC6.jpg
Foto-HJKDB6SM.jpg

Foto-BV4OTVII.jpg
Foto-DIACUZRC.jpg
Foto-KX4QAL3D.jpg

Foto-UBU7FIHI.jpg

Verder wat werk gedaan aan de dummy motor. Deze moet af om de motorkap te maken want die is straks te groot om erin plaatste naderhand.
In plaats van de houten stokjes te gebruiken (die bij de dummy motor zaten) heb ik gekozen voor aluminium buisjes die er veel beter uitzien.
Zie je de mooie Laser hangen? Daarvan steekt straks lekker niets door de motorkap!

Foto-NELTXIWO.jpg
Foto-YIQR86EQ.jpg
Foto-J34VEKAZ.jpg

Foto-VJMXR8CU-1.jpg

Mooi werk weer Kim.
Die wielkappen zien er heel erg strak uit!
Dummy wordt ook mooi en de Laser zit als gegoten.

Succes verder met je prachtige Waco
Groeten, Ramses

Bedankt Ramses.
Ja, eigenlijk is het zonde om de Laser te verbergen, maar ja dan doe ik maar mijn best om de dummy mooi te maken hè.
De cylinders zijn voorzien van weathering en kabeltjes voor de ontsteking. Verder wat kleur aangebracht, met dank aan het Amerikaanse bedrijf die mij staaltjes stuurde van de verf van de full-scale :)

Foto-CVDR8H8L.jpg

Nog een paar stukjes detail en ik kan verder met de motorkap.

De ronding van de motorkap is in elkaar gekmutseld. Morgen in vorm schuren.
Ik ben begonnen door de 3-view uit te vergroten om zo de correcte vorm te krijgen. Daarna tien ringen gemaakt, uit meerdere stukken om de nerf in de lengte te laten lopen.

Foto-OYUYOVBR.jpg
Foto-UWVBG38H.jpg

Foto-YOBUOFG3.jpg
Foto-G7QDOOUE.jpg

Foto-KIJQ8OMX.jpg
Foto-BSUCWN3N.jpg

Bedankt Jan. Inmiddels is de motorkap bekleed met glasvezel en G4. Ook geplamuurd en geschuurd.
De onderkant van de romp is nu bespannen.

De afgelopen twee weken alleen bezig geweest met de Cessna AgWagon. Nu weer druk met rapporten schrijven voor mijn werk.

Volgende stap is raampjes maken en dan de zijkanten bespannen.

Raampjes zijn gemaakt. Voor ik de zijkanten kan bespannen moet ik de kabels inbouwen voor het pull-pull systeem voor het richtingsroer. Hier heb ik een vraag over.

Bouwen andere gebruikers van een pull-pull systeem Ackerman in of houden jullie dat op nul?

Nu blijkt dat mijn hevel aangepast moet worden (vast een eerdere meetfout of rekenfout van mij in een eerder stadium). Mijn kabels lopen parallel aan elkaar en kruisen niet. De afstand tussen de kabels bij de bellcrank bij de servo is gelijk aan de afstand tussen de uitgangsgaatjes in de staart van de romp. Maar de afstand tussen de gaatjes in de hevel van het richtingsroer zitten per ongeluk te ver apart.
Maar omdat de uiteindes van de hevel naar voren stonden, om de bevestigingspunten bij het scharnierpunt te brengen, komen mijn nieuwe bevestigingspunten wat achter het scharnierpunt te liggen als ik dichter bij het roer gaatjes boor in de hevel. Dan krijg ik dus wat Ackerman effect.

Back