WACO SRE 1/6

Een plaatje erbij helpt altijd:
De kabel ligt nu op de juiste afstand van het roer. Maar als ik daar een gaatje boor zit hij dus iets achter de scharnierlijn.
Hetzelfde gebeurt natuurlijk aan de andere kant. Maar daardoor, krijg je een iets slappere kabel aan de niet trekkende kant (Ackerman). De trekkende kabel staat altijd strak.
Als het roer in de neutraalstand staat dan staan allebei de kabels strak.
Wie heeft hier ervaring mee?

Foto720-4O7NVQOQ.jpg

Ik had er nooit van gehoord, maar het lijkt me een ongewenste situatie.

Het web staat vol met schema's hoe je pull pull moet/kunt aansturen; volgens mij is het een standaarduitgangspunt dat beide kabels altijd strak moeten staan . . .

Kun je niet iets aan de huidige roerhevel vastlijmen, zodat de gaatjes die je daarin boort wel op één lijn met de scharnieren staan?

Succes!

jan.

Kim, moet de hevel niet doorlopen naar de andere kant van het roer? Aan iedere kant 1 kabel? Dan staan ze altijd strak. Heb nog nooit van Ackerman gehoord eerlijk gezegd.

Bedankt Jan. Ja, Michiel :) de hevel loopt al door en er zit aan beide kanten een kabel.
Als ze in de neutraalstand allebei strak staan, blijven ze in theorie alleen strak als ze op de scharnierlijn zitten. Zitten ze er voor, wordt de niet trekkende kabel strakker (als ik het goed heb begrepen) en zitten ze er achter, wordt die juist slapper. Dit komt doordat wanneer je dichter bij de achterkant van de denkbeeldige draaicirkel van het moment zit, je van een voor/achter beweging naar een diep/ondiepe beweging gaat. Denk maar aan de hevel op je servo.

En hoe is de praktijk? Ik heb hier nog nooit op gelet en ook bij de pup is alles pull pull. Ik zal morgen eens kijken. Ik denk dat het mee gaat vallen!

Ik zou zeggen: pas (de vorm van) de roerhevel aan.

(Iedereen weet nu natuurlijk dat die dan niet meer 100% schaal is, maar dat is dan maar even zo . . . )

;)

jan.

Een eenvoudige trucje.....

Ik neem aan dat je de kabels min of meer parallel hebt van af de servo handle naar de rudderhorn. En ja wanneer er iets niet helemaal gelijk is aan elkaar bv de servo handle is kleiner of groter dan de rudderhorn...of de gaten in de rudderhorn zitten niet op de scharnierlijn enz enz dan komt één kabel wat losser te staan. Indien je geluk hebt met de vormgevingen dan staat de trekkende kabel strak en de andere ontspant zich wat.

Ga nu eens bv 10 of 20 cm ( afhankelijk van de grootte van de kist en de lengte van de stuurkabels) achter het servo de beide kabels iets naar buiten trekken en stuur dan weer. Het is even uitproberen waar dit "knikpunt"moet komen en hoeveel je de kabels naar buiten moet trekken maar op een gegeven moment blijven door deze "hoek" in de kabel beide kabels strak staan. Heb je de positie te pakken dan een geleiding op die plek voor de kabel maken (bv een oogje wat je even open buigt en dan de kabel er door en het oogje weer dicht buigen.)

Het is een hoop uitleg om te verklaren wat er gebeurt maar doe het maar even voor proef en je zult zien dat de kabel verplaatsing tussen servo handle en dat oogje van de ene kant plotseling niet meer evenredig verloopt met de andere zijde en de kant waar de servo handle naar achter en dus naar het oogje gaat ahw "weg" te kort komt ....dus zich spant.

Heb dit ( waar nodig) in meerdere kisten met pul pul ( ook voor hoog/laag)
Succes!!

Groet,

Henk

Een eenvoudige trucje.....

Ik neem aan dat je de kabels min of meer parallel hebt van af de servo handle naar de rudderhorn. En ja wanneer er iets niet helemaal gelijk is aan elkaar bv de servo handle is kleiner of groter dan de rudderhorn...of de gaten in de rudderhorn zitten niet op de scharnierlijn enz enz dan komt één kabel wat losser te staan. Indien je geluk hebt met de vormgevingen dan staat de trekkende kabel strak en de andere ontspant zich wat.

Ga nu eens bv 10 of 20 cm ( afhankelijk van de grootte van de kist en de lengte van de stuurkabels) achter het servo de beide kabels iets naar buiten trekken en stuur dan weer. Het is even uitproberen waar dit "knikpunt"moet komen en hoeveel je de kabels naar buiten moet trekken maar op een gegeven moment blijven door deze "hoek" in de kabel beide kabels strak staan. Heb je de positie te pakken dan een geleiding op die plek voor de kabel maken (bv een oogje wat je even open buigt en dan de kabel er door en het oogje weer dicht buigen.)

Het is een hoop uitleg om te verklaren wat er gebeurt maar doe het maar even voor proef en je zult zien dat de kabel verplaatsing tussen servo handle en dat oogje van de ene kant plotseling niet meer evenredig verloopt met de andere zijde en de kant waar de servo handle naar achter en dus naar het oogje gaat ahw "weg" te kort komt ....dus zich spant.

Heb dit ( waar nodig) in meerdere kisten met pul pul ( ook voor hoog/laag)
Succes!!

Groet,

Henk

klopt helemaal, zo doe ik het zelf ook altijd!

groetjes,
Jan

hallo,
mooie waco hoor! mooi dat je hem ook zo van scratch bouwt! maar ik heb een vraagje... zijn er naast de 1/4 en 1/3 kits van barth nog andere kits of plannen te verkrijgen in dat formaat?
of zijn die van barth gewoon zeer goed...

hallo,
mooie waco hoor! mooi dat je hem ook zo van scratch bouwt! maar ik heb een vraagje... zijn er naast de 1/4 en 1/3 kits van barth nog andere kits of plannen te verkrijgen in dat formaat?
of zijn die van barth gewoon zeer goed...

hoi,
Barth heeft alleen de Waco YMF-5 en Kim hier, bouwt de Waco SRE, een totaal ander vliegtuig.

Pica had een 1/5 en 1/6 YMF-5 bouwkit. (spw. 1,85m)
Bob Dively heeft of had een 1/5 Waco UPF-7 bouwkit (spw. 182cm)
Ikon N'WST heeft of had een Waco 1/5 UPF-7 bouwkit (spw. 1,83m)

groetjes,
Jan

ja ik zie het nu pas( wist niet dat er zoveel soorten waren, ik wist van de 3 en 5 en taperwing, maar even googelen levert zeer veel variatie op... ik zoek wat tussen de 2m20 en 3meter... fun modellbau levert een short kit voor een 2m36 taperwing... wellicht informeer ik daar eens verder over:)
beankt! en succes met de vverdere bouw

Back