WACO SRE 1/6

De lithoplaat bekleding is bijna af.
360.jpg
360.jpg

Eén landingslicht is af en ik ben nu bezig met de tweede. Ik ben ook nog wel bezig met een simpel stukje elektronica voor de aansturing van de servo daarvoor.
Met dank aan Erik v Schaijk voor het meedenken - dat MDF draaien was een super idee!
360.jpg
360.jpg
360.jpg

360.jpg

Vanavond even wat in elkaar gesoldeerd voor de aansturing van de servo voor 't landingslicht. Was een makkelijk projectje, gevonden op http://www.rc-cam.com/ldtastic.htm.
Je moet er wel een EEPROM chip voor programmeren, maar gelukkig heb ik iemand (Tonnie Oostbeek) gevonden via het forum die zo'n programmer voor de PC heeft en bereid was om mij daarmee te helpen. Bedankt Tonnie!!!

Dit stukje elekctronica is eigenlijk bedoeld om een servo aan te sturen voor een landingsgestel, mooi langzaam omlaag. Er zijn ook opties voor aansturing van verlichting (maar die heb ik al) en een lost model finder.
Het mooie ervan is dat hij pas bij een hoog signaal de servo in beweging brengt, dus ik kan hem op een kanaal delen met mijn verlichting schakelaar, waarbij hij pas iets doet in de derde positie van mijn 3-positie schakelaar. Nu even wachten op de chip - die wordt morgen weer (met de software erop :) ) naar mij verzonden. Hopelijk dinsdag testen!

360.jpg
360.jpg

360.jpg

Die stekkers zijn trouwens tijdelijk; als alles naar behoren werkt komt bouw ik dit in in de vleugel en komt de servo kabel hier direct in, zonder stekker verbinding ertusse. En de andere stekker wordt dan vervangen met een kabel naar de D-SUB stekker verbinding tussen vleugel en ontvanger in de romp. Dat betekent dus dat er in iedere vleugel zo'n dingetje komt, dat leek mij handiger, en zeker omdat je ook de servo kunt reversen mit de elektronica als dat nodig is.

Toch een wijziging van het plan.
Ik heb mijn zender vervangen, om meerdere redenen, maar de grootste reden was omdat ik net een kanaal te kort kwam.
Dit betekent dat die elektronica hierboven niet meer nodig is (mijn MC-20 heeft de benodigde functie al). Ook voor het eerst op 2,4GHz nu.

Nu twijfel ik aan mijn ontvanger accu (4,8V 2000mAh). De WACO heeft nu 9 analoge servo's en wat LEDjes.
De weerstandjes voor de LED's zijn gebaseerd op 4,8V, dus 6V gaat hem niet worden, maar de capaciteit is misschien onvoldoende?

Wie heeft er verstand van? Ik twijfel nu aan iets zoals een Graupner PRX-5A en dan twee accupakketjes. Maar ik houd het allemaal graag licht en simpel. Ik vermijd liever overbodige gadgets en vooral kosten en gewicht. Maar als het nodig is...

Graag advies :)

Ik ben dus overgestapt naar 2,4GHz. De installatie van de ontvanger moet nu dus ook anders. Ik had alles al voorbereid voor mijn 35MHz ontvanger; die kon mooi in het bakje tussen de bovenste vleugels, met de antenne door een buis die helemaal tot achter in de staart liep. Nu past de ontvanger op die locatie het makkelijkste, maar hoe moet het dan met de twee antennes? Eén daarvan moet dan omlaag, maar ik wil hem niet in het zicht (in de cockpit) hebben. Ik zou dan een buisje in de wand van de romp kunnen maken, maar daar zit lithoplaat op(!). Het uiteinde van de antenna zou wel uitsteken, maar kan iemand mij vertellen of dat voldoende zou zijn?

360.jpg
360.jpg
360.jpg

Zo ver zou hij uitsteken onder het lithoplaat:

360.jpg

Ik heb het idee dat dat wel kan, maar ik heb er geen ervaring mee. De tweede antenne zou dan naar achteren lopen, net onder de bovenkant van de romp richting de staart.

Back