Walbro met 2 aansluitingen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Norwen, 4 okt 2019.

  1. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Ik heb een chinees Walbrootje aangeschaft om te proberen op een 38cc Zenoa, past prima enzo hoor maar er zitten 2 aansluitingen op eentje op het gegoten deksel, (aanzuig / pompje) deze gaat naar de tank om benzine op te halen, en er zit er 1 op het plaatstalen dekseltje (waar ook een beluchting gaatje in zit) waar moet ik deze op aansluiten? kan die met een t-stukje samen met de aanzuig ? of? als ik er nix mee doe lijkt het dat hij geen benz. aanzuigt en loopt dan dus ook niet....met een t-stuk wel maar naar verloop van tijd komt er benzine uit het beluchtingsgaatje....
    Ik weet het ff niet, er zijn vast wel Walbro experts op het Forum?

    Groet, Jan
     
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.570
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een foto zou helpen...
     
  3. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Zal er morgen ff 1 maken, maar het is een standaard walbro W8honderd nog wat zonder balgje ( zo'n half balletje om de benzine op te pompen) [​IMG]Het bovenste pijpje is van de pomp, de onderste haakse is van het plaatstalen dekseltje
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • th.jpg
      th.jpg
      Bestandsgrootte:
      11,1 KB
      Weergaven:
      52
  4. Props

    Props

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    29
    die op het dekseltje zal voor de "balansdruk" zijn. kan je met een slangetje naar rustige lucht, iig uit de prop en vliegwind.
    er hoort geen brandstof uit te komen....
     
  5. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.570
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ook het enige wat ik kan bedenken...
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.577
    Locatie:
    Woerden
    Wat Props al schrijft kan heel goed kloppen maar de carburateur zuigt geen benzine aan zeg je.
    Het kan ook zo zijn dat je op dat tweede pijpje een slangetje moet doen wat aangesloten is op het carter van de motor. Via dat slangetje komen de carterimpulsen op het pompmembraan zodat de ingebouwde pomp de benzine kan aanzuigen.

    Meestal komt die carterimpuls via een speciaal gaatje dat door de pakking van de carburateur gaat en aansluit op een daarvoor bedoeld gaatje in het carter. Ook op bepaalde types echte Walbro carbs zit zo'n pijpje.

    Als je even gaat googelen op Walbro carburator manual kan je heel veen nuttige info vinden met tekeningen en uitleg. Dat is duidelijker dan ik hier zo kan uitleggen.
    Je moet wel even goed kijken welk type je hebt want elk type heeft zijn eigen pdf filetje.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.216
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Dat kromme buisje met tin dichtsolderen na een keertje dicht knijpen. Het rechte pijpje is de aanzuigkant voor brandstof. De balansdruk is dus het gaatje in het ijzeren dekseltje. Mijn advies is wel om hier een pijpje op te solderen welke uitkomt bij het begin van de inlaat kelk.

    Het kromme pijpje is bedoeld geweest om de motor mbv een balgje handmatig te kunnen voorzien van brandstof zodat je niet ellenlang hoefde te starten.
    Aangezien het een Chinese Walbro betreft controleer ook de openingsdruk van je menbraam naald die zal op 2,5 Bar staan, deze afstellen op 1,5 tot 1,2 bar is beter.
     
  8. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Warmenhuizen
     
  9. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Top! Daar heb ik wat aan! Thnx
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.577
    Locatie:
    Woerden
    Wat Serge schrijf zou ook kunnen maar het klinkt mij wat onwaarschijnlijk in de oren. Daarom zou ik het pijpje nooit direct dichtknijpen of dicht solderen. Als het pijpje toch een andere functie heeft moet je naderhand het weer open zien te krijgen. Je kan er beter een dopje op doen wat goed afsluit en dan kijken wat er gebeurt.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.216
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Ernst........... 25627481-koqwcorimompzosvocgnrfbq-3-1.png
    Zucht, ik heb het plaatje pas opgezocht na jouw antwoord.
     
  12. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Ha, wat een toestand hè, het vreemde is dat hij geen benzine pompt als ik die onderste afsluit (met een dopje) op het moment dat ik er een benzineleiding aan hang dan pompt hij wel.....Ik heb hem nu met een t stuk bij de aanzuigleiding gezet maar dan gaat hij lekken op een bepaald ogenblik, mogelijk komt dat door het pulsje van de inlaat?
    Als dat zo is dan moet ik mss een ekstra aansluiting op het tankje maken, wat ook weer niet zo handig is........
     
  13. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.570
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is een "chinees walbrootje" zeg je.... wie weet is het ding gewoon wel helemaal niet in orde.... (of "niet helemaal", dat kan ook, kies maar...).
     
  14. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    langezwaag
    Één van die kleine gaatjes naast het grote gat is toch voor de puls ?
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.216
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Tijd dus om het pomp menbraam dekseltje los te halen. Controleer of het pulsgatvook puls krijgt.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.216
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    En of ook de juiste menbraam er in zit.
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.577
    Locatie:
    Woerden
    Sorry hoor Serge maar ik heb heel wat van die dingen in m'n handen gehad en heb dat pijpje nog nooit eerder gezien vandaar dat het mij onwaarschijnlijk voorkwam. Maar het is dus wel zo en ik was fout.
    Nu even wat anders. Die gaatjes vlak bij het grote gat kunnen inderdaad de gaatjes zijn via welke de carterimpuls in de pompkamer kan komen. Als jouw motor ook op die plaats een gaatje in de pakking heeft en natuurlijk in het carter kan je die natuurlijk prima gebruiken. Maar dan moet je wel de aansluiting op het pompdeksel (Vent or Impuls line) met een dopje afsluiten. De carterimpuls zal anders door die open aansluiting gewoon verdwijnen in de buitenlucht. Daarom pompt hij niet.
    Zit er geen gaatje(s) in de pakking en of het carter dan moet je een slangetje op de aansluiting op het pompdeksel plaatsen en dat slangetje op het carter aansluiten. Er moet daar natuurlijk wel een aansluiting voor zijn. Hou dat slangetje zo kort mogelijk en gebruik stugge slang. Een lang en/of erg soepele slang zal de impuls sterk dempen waardoor de pomp slecht zal werken.
     

Deel Deze Pagina