Wales, Bwlch

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Bruno van Hoek, 18 jul 2018.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gisteren op de Bwlch geweest.

    Een bergpas in Zuid Wales met wel 7 enorme vlieghellingen, zo'n beetje voor elke windrichting wel een.
    Ik koos voor de ZW helling, die was een kwartiertje wandelen vanaf de parkeerplaats.
    De lokale vliegers hebben de hellingen allemaal bijnamen gegeven, ik koos de 'Mickey slope':
    [​IMG]
    Er zijn hellingen bij die echt lastig te vliegen zijn vanwege de platte bovenkant waar je soms een venijnige rotor ( zware turbulentie) hebt. De ZW helling was wat dat betreft prima te doen.

    Ik had alleen de schuimdelta bij mij, die ik ooit in 1992 maakte voor de vakantie in Schotland.
    De maiden destijds was ergens onderweg, in Yorkshire vanaf Sutton Bank. Ik had even gewacht tot een bui was weggetrokken en het vloog meteen alleraardigst: lekker wendbaar en een stuk vlotter dan alles wat ik tot dan toe had gehad. Maar na een minuut of tien viel de wind ineens helemaal weg en zat er niets anders op, het model van de helling weg te vliegen, boven het bos vandaan en op zo'n 600m afstand in de diepte op een wei te parkeren. Gelukkig wel vlak naast de weg naar beneden, dus in de auto gesprongen, naar beneden geracet, Elly hield het prikkeldraad omhoog en ik haalde snel het model op. :koud:
    26 jaar later is dit nog steeds het kistje wat zonder risico's mee kan tussen de vakantiebagage.
    Wij hebben namelijk, naast de gebruikelijke zooi, ook onze spullen (7 instrumenten plus kleine geluidsinstallatie) mee voor een aantal optredens in folkclubs en op een festival.
    Het model ziet er inmiddels uit alsof het iedere winter in de tuin begraven heeft gelegen...:rofl:

    Maar gisteren weerhield mij dat niet van even lekker hellingvliegen:
    [​IMG]

    Het uitzicht vanaf de helling , 45 gr naar links in Z richting:
    [​IMG]
    Inderdaad, je kijkt helemaal tot de Z kust, dan de zee en aan de overkant zie je nog net Exmoor.
    Achter mij ondertussen dit stilleven:
    [​IMG]
    Ben 1 uur en 6 minuten boven gebleven. Ineens hoorde ik een piepje en zag dat mijn stopwatch door het hele uur was gegaan. Daarna nog heel even doorgevlogen en vervolgens het juiste aanvliegtraject bepaald voor de landing. Met alleen elevons is remmen geen optie, maar na twee go arounds desondanks 3 meter verderop zachtjes in het gras gelegd.
    Voor deze vakantie heb ik mijn portie weer ruimschoots binnen, de rest van de week laat de wind het toch afweten. Maar er valt hier nog genoeg te zien en beleven, dus ik ga me niet vervelen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    M.l.v.Doesburg, Berrie, jve en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Leuk om weer eens over het Schuimpje te horen.

    Ik heb ook nog zo'n schuimpje liggen. Vanwege het gewicht en het dikke profiel heeft ie wel wat wind nodig. Onder de 3 Bf wordt het niets. 6Bf is geweldig. Op de Maasvlakte af en toe gevlogen terwijl ik me zelf schrap moest zetten. Wordt je beneden gezandstraald.
    In de garage ligt er nog één met het Michelin profiel van het rechtervoorwiel van mijn (ex) Citroen BX diesel er op (in). Ontvanger en de servo's gemist, nieuwe servohevels gemaakt en weer gevlogen.

    Erik
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wat een fantastische plek is het toch, nietwaar Bruno.
    Over 6 weken mag ik er ook weer heen voor een Eurotour F3F samen met Frits, Arjen, Stefan en Erik.
     
    Bruno van Hoek, Ariel en Berrie vinden dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    @Erik van Nes Ja, het oorspronkelijke plan was om een klein hotlinertje, wat ik weer een zweefneus had gegeven, mee te nemen. Ik had het ding ooit voor een prikkie overgenomen. Maar één van de ailleronservo's had duidelijk gebitsproblemen, er misten ergens een paar tanden. De servo's bleken met epoxy te zijn vastgekliederd. Dat ging niet even snel hersteld worden. Dus de oude delta maar van de muur geplukt en na controle tussen de bagage gestopt. Inderdaad, dat 20% dikke profiel haalt iedere neiging tot flitsen wel onderuit, maar het blijft een geinig ding. @RickNL Ik ga hier hoe dan ook een keer terugkomen. Eigenlijk vind ik alle vormen van modelvliegen interessant, dus voordat ik iets specifieks heb voor een plek als de Bwlch, moeten er eerst nog 3, nee 4 lopende projecten worden afgemaakt, anders ben ik daar weer ontevreden over. Veel succes voor team NL, volgende maand!
     
  5. Inid Ea

    Inid Ea

    Lid geworden:
    7 jan 2015
    Berichten:
    1
    Hee Bruno, Gaaf ! Binnenkort weer eens afspreken, wellicht op een helling ? Marc
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker!:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina