Walkera 4#3B vs 4G1B

• Topicstarter Topicstarter Hallooow
  • Startdatum Startdatum
H

Hallooow

Guest
Ik wil dus een keuze tussen deze twee maken, reden waarom ik deze twee specifieke modellen prefereer is vanwege de metalen onderdelen. Heb al een coax heli maar voor m'n bevindingen hiermee kun je het best even het volgende topic doorlezen, ook gelijk de aanleiding waarom ik op een FP wil overstappen: http://www.modelbouwforum.nl/threads/acceleratie-niet-soepel.79129

Minpunt is alleen dat de 3#4B een apparte staartmotor heeft, waar de meeste niet zo over te spreken zijn.

De 04 heb ik van mijn lijste geschrapt aangezien deze nochal "nerveus" blijkt te zijn, dat is overigens niet de hoofdreden waarom ik hem van mijn lijste heb geschrapt. Ik heb liever voor een paar tientjes meer een heli met stalen onderdelen en zo ben ik dus bij de 4#3B en 4G1B uitgekomen.

Graag jullie mening/advies.

Laatst bewerkt door een moderator:
Stalen onderdelen ? Zal aluminium zijn.

Beide heli's die je opnoemt hebben een aparte staartmotor.

De 4#3B is erg nerveus, maar door zijn kleine afmetingen en laag gewicht makkelijk te vliegen in een woonkamer en crashbestendig. De 4G1B heb ik niet gehad, maar zal iets stabieler zijn (zwaarder ook), maar is wat groter, dus moeilijker voor binnen te vliegen, en voor buiten te vliegen moet je van beiden niet teveel verwachten (FP).

Stalen onderdelen ? Zal aluminium zijn.

Beide heli's die je opnoemt hebben een aparte staartmotor.

De 4#3B is erg nerveus, maar door zijn kleine afmetingen en laag gewicht makkelijk te vliegen in een woonkamer en crashbestendig. De 4G1B heb ik niet gehad, maar zal iets stabieler zijn (zwaarder ook), maar is wat groter, dus moeilijker voor binnen te vliegen, en voor buiten te vliegen moet je van beiden niet teveel verwachten (FP).

Bedankt voor de snelle reactie !

Ja ik zat dus ook met hetzelfde euvel, klein <-> nerveus maar wel lekker voor binnen of groter <-> stabiel minder fijn voor binnen.

Want met de coaxiale die ik nu heb (diameter 33 cm) blaas ik ook al alles van de tafel af.

Oow dan heb ik me in die tailmotor vergist, ik dacht al hoe klein moet die belt zijn wil die door die staartbuis gaan :rolleyes:. Maar aangezien het bij de een specifiek stond vermeld en bij de ander niet ging ik daarvan uit.

Ja idd alluminium, wordt anders ook wat zwaar ...:rolleyes:

De 4#3B valt dus bij deze af denk ik, alhoewel ik noch wel best met een dilemma zit, het is aan de ene kant wel super zon dingetje van +/- 20 cm voor binnen en erg crashbestendig. Aan de andere kant heb ik weer het gevoel dat ik een hele dure PicooZ koop, en dus niet een "echte" heli.

Maja hier kom ik wel uit. Er is overigens een andere model wat na enig googlen in mijn ogen ook wel interessant is. De Honey Bee FP, veel positiefs over gelezen. Hier is overigens wel alles van plastic, en mijn ervaringen met modelbouw is dat er in plastic toch vrij snel speling gaat zitten ... Nu zijn er ongetwijfeld mensen die zullen denken wat verwacht je voor die 100 euro, maar zijn die paar tientjes extra het waard voor de alu onderdelen, ik vind het wel erg fijn dat de swashplate ook van alu is aangezien bij mijn huidige LAMA (van plastic) toch wel wat speling is te vinden. En voor mijn gevoel is het alu ook wat "directer".

Verschillen de vliegeigenschappen van de Honey Bee en 4G1B erg van elkaar ? Mijn gevoel bij de 4G1B is dat het een redelijke "steady" heli is maar dat is puur mijn gevoel als ik hem zo zie naast bijv. een 04 of Honey Bee.

Hij ligt al in het winkelwagentje bij rcvliegshop, maar heb hem noch niet besteld, aangezien ik noch even wat reacties/ervaringen/tips afwacht.

Mijn persoonlijke mening, maar die zal zeker niet door iedereen gedeeld worden, is dat als je niet de kans hebt om regelmatig in een grote indoorlocatie te vliegen (type gymzaal of loods) dat je beter af bent met ofwel een 4#3, zodat je in de woonkamer kan oefenen, ofwel ineens een minimum 450-size CP heli, liever groter, zodat je buiten kan vliegen ook bij wat wind.

De eerste heli waarmee ik kon hoveren was een 4#3 alhoewel ik ook een 4#1 had en een GWS Dragonfly. Ik vind de grotere FP-heli's te beperkt : kan je niet mee rondvliegen in de woonkamer en buiten alleen bij weinig tot geen wind.

Maar dat is mijn mening, dus luister ook eens naar de anderen...

Mijn persoonlijke mening, maar die zal zeker niet door iedereen gedeeld worden, is dat als je niet de kans hebt om regelmatig in een grote indoorlocatie te vliegen (type gymzaal of loods) dat je beter af bent met ofwel een 4#3, zodat je in de woonkamer kan oefenen, ofwel ineens een minimum 450-size CP heli, liever groter, zodat je buiten kan vliegen ook bij wat wind.

De eerste heli waarmee ik kon hoveren was een 4#3 alhoewel ik ook een 4#1 had en een GWS Dragonfly. Ik vind de grotere FP-heli's te beperkt : kan je niet mee rondvliegen in de woonkamer en buiten alleen bij weinig tot geen wind.

Maar dat is mijn mening, dus luister ook eens naar de anderen...

Dan denk je er precies hetzelfde over als ik. Dat is dan ook de reden waarom ik de bestelling noch niet heb bevestigd. Maar vliegt de 4#3 verder even "echt" als de 4G1B. Ik zal toch voornamelijk binnen vliegen ...

Derde optie is dan wellicht idd een CP, de 4#3B daar kan ik dan ook binnen mee vliegen ...

Pff erg lastig, een keuze maken...

Ik heb een 4#1 gehad en heb nu de 4#3B. Veel beter voor binnen, met de 4#3B kun je echt rondvliegen, daar was de 4#1 toch te groot voor(of je moet erg ruim wonen).

Ik heb een 4#1 gehad en heb nu de 4#3B. Veel beter voor binnen, met de 4#3B kun je echt rondvliegen, daar was de 4#1 toch te groot voor(of je moet erg ruim wonen).
En de 4#3b (CP) kan eventueel ook noch buiten ?

Edit:

Het gaat toch de 4#3B FP worden. Ik zit alleen met 1 grote vraag. Ik heb het gevoel dat het geen "volwaardige" helicopter is, dat ie heel instabiel en een beetje als een PicooZ vliegt van de intertoys. Ik heb het idee dat wanneer ik dan een "grote" FP zou gaan vliegen na de 4#3B dit een hele andere manier/techniek van vliegen vergt. Is dat ook echt het geval.

Dat is puur m'n gevoel, misschien omdat ik teveel met het plaatje van een PicooZ in me hoofd zit ...

Als er iemand is die kan bevestigen dat bovenstaande niet het geval is, dat het vliegen van een kleine 4#3B "gelijkwaardig" is aan het vliegen van een grotere FP bijv de 4G1B (qua techniek) dan kan ik mijn keuze maken !

Oow en beschikt de 4#3B over een gyro ?

Bedankt voor alle adviezen en reacties !

Knoop is doorgehakt het is de 4#3B geworden :D.

Bedankt voor alle adviezen, ik zal m'n bevindingen hier posten wanner 'ie binnen is !

Het is zeker wel een volwaardige heli en is totaal niet te vergelijken met de PicooZ! Het is best wel een zenuwachtig helikoptertje, maar als je 'm eenmaal onder de knie hebt is ie echt leuk!
Voor buiten is ie niet echt geschikt of het moet windstil zijn, maar dat is met elke FP-heli. Wil je buiten gaan vliegen dan is een CP heli een betere keus!

Het is zeker wel een volwaardige heli en is totaal niet te vergelijken met de PicooZ! Het is best wel een zenuwachtig helikoptertje, maar als je 'm eenmaal onder de knie hebt is ie echt leuk!
Voor buiten is ie niet echt geschikt of het moet windstil zijn, maar dat is met elke FP-heli. Wil je buiten gaan vliegen dan is een CP heli een betere keus!

Ja, zoals ik al zei is puur m'n gevoel alleen, heel raar :rolleyes:

Vlieg toch liever binnen, voorlopig dan om het te leren. Wanneer dat vlekkeloos gaat koop ik er wellicht 1 voor buiten.

Maar waarom is FP niet geschikt voor buiten dat snap ik niet. Omdat je de hoofdbladen niet kan bewegen ? Moet je dan teveel tegensturen met een FP ?

Kan wel, bij windstil / onder de 5khm wind :P`.

Tis niet geschikt voor buiten omdat je gewoon te weinig vermogen heb om tegen de wind te vechten. Helemaal niet met een brushed motor.

Laatst bewerkt:
Kan wel, bij windstil / onder de 5khm wind :P`.

Tis niet geschikt voor buiten omdat je gewoon te weinig vermogen heb om tegen de wind te vechten. Helemaal niet met een brushed motor.

Wat houdt dat in een Brushed motor ?

Hier de gehele bestelling, gelijk wat spare parts besteld :)

1 x HM-4#3B-Z-03B - Tail rotor (Rood/zilver) 1.25EUR
1 x Set van 8 alkaline AA batterijen voor in de zender. 3.69EUR
1 x HM-4#3B-Z-17- Tail boom 1.48EUR
1 x HM-4#3B-Z-14- Tail knighthead 1.48EUR
1 x W43001 - Mini trainingskruis 4.98EUR
1 x Main motor heat-sink 1.33EUR
1 x HM-4#3B-Z-28- Battery(3.7v 400mAh) 4.75EUR
1 x HM-4#3B-Z-06- Balance bar 1.45EUR
1 x HM-4#3B-Z-01- main rotor blade 4.40EUR
1 x HM-4#3B-Z-02A - Flybar paddle (Blauw) 1.55EUR
1 x Walkera Dragonfly HM 4#3B - 2,4GHz 135.00EUR

Verwacht hem morgen binnen, kan niet wachten :D

Weet iemand overigens of de alkaline batterijen van rcvliegshop oplaadbaar zijn ?

Een brushed motor is een motor met koolstofborstels. Een brushless motor heeft geen borstels en is minder slijtgevoelig en geeft meer rendement (minder verliezen door de wrijving).

Een FP is minder geschikt voor buiten, inderdaad doordat de bladhoek vast is. Je regelt de lift door het toerental van de motor te verhogen/verkleinen. Deze regeling is enerzijds onderhevig aan de inertie, laten we zeggen dat als je ineens van hover naar full throttle gaat dat je (fictief getal) motor 1,5 seconden nodig hebt om het maximum toerental te bereiken. Een FP draait met constant toerental, en je servo's veranderen de bladhoek om meer lift te creëren. Voor dezelfde beweging als hiervoor beschreven hebben de servo's maar 0,2 seconden nodig. Zie je het verschil in reactiesnelheid ?

Als je buiten gaat vliegen en er is wat wind, dan zal die wind zorgen voor meer lift (hogere relatieve wind die langs de blades gaat). Zeker bij windstoten moet je dus continu corrigeren : meer wind = minder pitch en minder wind is meer pitch. Je begrijpt dat de reactietijd van belang is, zoals hiervoor beschreven. Krijg je een windvlaagje gaat je FP heli omhoog, dan moet je de stick naar beneden halen om 'm terug op dezelfde hoogte te krijgen, maar dat duurt ff, en als dan de windvlaag wegvalt dan duikt je heli ineens volop naar benden, duw je de stick weer naar boven duurt het weer even alvorens hij reageert, ...je bent continu de heli aan het achternalopen. Een FP vliegt alleen redelijk in windvrije omstandigheden, zeker voor een beginner.

Komt nog bij dat je met een CP negatieve pitch kan geven, dus de heli naar beneden kan halen, wat met een FP niet kan. Bij stevige wind kan een FP of een coaxiaal er wel eens vandoor gaan, en als je de stick te fel naar beneden haalt dan verlaagt het toerental zodanig dat hij onbestuurbaar wordt...

Ik hoop dat je ziet wat ik bedoel.

Minpunt is alleen dat de 3#4B een apparte staartmotor heeft, waar de meeste niet zo over te spreken zijn.

....Ik heb het gevoel dat het geen "volwaardige" helicopter is, dat ie heel instabiel en een beetje als een PicooZ vliegt van de intertoys.
Oow en beschikt de 4#3B over een gyro ?
Derde optie is dan wellicht idd een CP, de 4#3B daar kan ik dan ook binnen mee vliegen ...

Pff erg lastig, een keuze maken...

Wat houdt dat in een Brushed motor ?

Wat denk je Halloow, ik start mijn draadje voor mezelf? Iets waar iedereen mij antwoord geeft op vragen waar ik zelf wel achter had kunnen komen maar geen zin in heb om verder te kijken? Je hebt jezelf vrij slecht ingelezen als je de hierboven geplaatste quotes terugleest...

Een forum is om elkaar te helpen inderdaad, niet om anderen voor je kar te spannen terwijl je met je posts laat zien dat je er niets over hebt gelezen in het eerste weekje lid van Modelbouwforum.nl. Ga nog eens rustig zitten voor het 4#3 draadje elders in het forum, daar kun je al je vragen beantwoord vinden mbv de Zoekfunctie.
Ik zou nog heel even wachten met je bevindingen over deze heli te posten. Eerst lekker spelen, leren hoveren en je vragen eerst opzoeken op het forum, ok?

Oh ja en deze : ;-)
Weet iemand overigens of de alkaline batterijen van rcvliegshop oplaadbaar zijn ?

I Rest...

Wat denk je Halloow, ik start mijn draadje voor mezelf? Iets waar iedereen mij antwoord geeft op vragen waar ik zelf wel achter had kunnen komen maar geen zin in heb om verder te kijken? Je hebt jezelf vrij slecht ingelezen als je de hierboven geplaatste quotes terugleest...

Een forum is om elkaar te helpen inderdaad, niet om anderen voor je kar te spannen terwijl je met je posts laat zien dat je er niets over hebt gelezen in het eerste weekje lid van Modelbouwforum.nl. Ga nog eens rustig zitten voor het 4#3 draadje elders in het forum, daar kun je al je vragen beantwoord vinden mbv de Zoekfunctie.
Ik zou nog heel even wachten met je bevindingen over deze heli te posten. Eerst lekker spelen, leren hoveren en je vragen eerst opzoeken op het forum, ok?

Oh ja en deze : ;-)

I Rest...

Wie zegt dat ik noch niet kan hoveren :confused:

Ik zeg ook dat je niet kunt hoveren.

Ja, je kunt hoveren met je coax en das ook niet zo moeilijk. Als die goed afgesteld staat en je hangt hem op 1 meter hoogte in je woonkamer, dan kun je de zender rustig wegzetten en koffie gaan drinken, als je de koffie op hebt hangt ie nog steeds op dezelfde plek.

De 4#3b is een ander verhaal. Ik voorspel je dat als je voor het eerst de gasstick omhoog duwt, dat je heli 1 seconde later, links van je, tegen de muur van je kamer aan ligt (ook al staat die muur 4 meter verder).

Hoveren met een coax is voornamelijk van je sticks afblijven, hoveren met een klein FP-tje is: continue corrigeren en steeds de heli voor zijn met een stuurcorrectie als tie de een of andere kant op wil.

Je zal nog veel moeten leren en dat begint met het doorlezen van het 4#3-draadje, de volgende stap is leren hoveren.

Paul

Ik ga dit draadje nu verplaatsen naar de FP/coax afdeling.

Iedereen ondervind bepaalde dingen op zijn eigen manier, en komt er dan later achter dat sommige zaken al door anderen waren ondervonden.
Dat moet je er niet van weerhouden om het te proberen natuurlijk!
Het is namelijk enorm kicken om iets instabielers maar ook sneller en wendbaarders te vliegen .
Maar er zit wel een behoorlijke hoeveelheid waarheid in de dingen die hier verteld worden.

Wees aardig voor elkaar en houd het netjes a.u.b. ;)

Groet
Eric

Wie zegt dat ik noch niet kan hoveren :confused:

Ik denk dat je eerst een redelijke tijd moet doorbrengen met lezen van de nuttige info die dit forum biedt... Daarmee leer je heel veel. Indien je dit zou hebben gedaan zou je veel vragen daarmee zelf beantwoord zien. Je gelooft het misschien nu niet maar zult vanzelf merken.

Dat je niet goed leest blijkt al uit het feit dat je je kennelijk niets aantrekt van wat ik hierboven heb gepost. Je maakt je gezien je reactie druk om de verkeerde dingen. Ik zeg niet dat je niet kunt hoveren. Ik schrijf dat je eerst moet gaan spelen en leren hoveren... Hoveren is niet eenvoudig maar goed te leren, met geduld. Het is meer dan een beetje in een cirkel aanmodderen van drie meter doorsnede. Verder denk ik dat je goed weet wat ik bedoel met mn post.

Knoop is doorgehakt het is de 4#3B geworden :D.

Bedankt voor alle adviezen, ik zal m'n bevindingen hier posten wanner 'ie binnen is !

Door mij besteld: WALKERA 4#3B V2 Brushless 2.4GHz
Motivatie: ik heb al een 2 maatjes-groter-heli (GURU-Z FP) die ik in de veilinghal vlieg, maar ik wil meer vlieguren maken; deze is dus voor in de woonkamer...

Back