Walkera 5C

• Topicstarter Topicstarter L.D.Duck
  • Startdatum Startdatum
L

L.D.Duck

Guest
Hier een bericht van een newbie op RC-heli gebied (wel ruime ervaring met zowel model als mandragende vleugelvliegtuigen)

Na lezen van het blad Kijk een paar weken geleden was ik enthousiast geworden voor coaxiale huiskamer heli's. Dezelfde dag nog in China de (volgens Kijk uitstekende) heli Walkera 5C gekocht. Tot nu toe kan ik met minimale schade en héél veel plezier hem een minuutje in de huiskamer houden en wat heen en weer kan laten vliegen.

Toch na het lezen van de vele Lama2 berichten op dit forum ben ik er achter gekomen dat de Lama wel minder mooi is, maar waarschijnlijk wat stabieler vliegt. Dat doe ik nou altijd: eerst kopen en dan lezen wat het had moeten zijn. :oops:
Als hij in de prak gaat koop ik alsnog snel een Lama....

Nu de eigenlijke vraag: ALLE andere coaxiale heli's ook de vele andere type's van Walkera, hebben de aansturing van de tuimelschijf 45 graden verdraaid. Dat begrijp ik inmiddels. Maar mijn 5C heeft heeft de servo's 90 graden gedraaid staan; ofwel één servo stuurt een punt naast de as en één zit aangesloten pal achter de as. Dit lijkt dus fout te zijn (neen, er wordt niet elektronisch gemixt) en ik heb ook best moeilijkheden om de trim zo te veranderen dat hij maar op één vliegrichting effect heeft.

Alles lijkt er op dat dit gewoonweg een stomme ontwerpfout is, maar dat kan je je ook weer moeilijk voorstellen. Heeft er iemand hier evaring mee of andere ideën?

45 graden verdraaid? Kan je eens een foto maken?

De meeste heli's hebben of 90 graden of 120 graden. De 90 graden is vaak 1 servo voor de nick en 1 servo voor de roll functie. Daarnaast een aparte voor een eventuele pitch. De 120 graden heli's zijn CCPM en hebben dat mechanisch of electronisch gemixt. 45 graden ken ik zo niet... dat komt wat vreemd over :)

Tadango zei:
45 graden verdraaid? Kan je eens een foto maken?

De meeste heli's hebben of 90 graden of 120 graden. De 90 graden is vaak 1 servo voor de nick en 1 servo voor de roll functie. Daarnaast een aparte voor een eventuele pitch. De 120 graden heli's zijn CCPM en hebben dat mechanisch of electronisch gemixt. 45 graden ken ik zo niet... dat komt wat vreemd over :)

Misverstandje:
De hoek tussen de beide links op de tuimelschijf is 90 graden, net als bij de andere coaxiale heli's. Alleen bij de andere is het geheel zo verdraaid dat bijvoorbeeld de ene servo links-achter en de andere rechts-achter aangrijpt (dus op 135 en 225 graden). Dit heeft te maken met het effect van de contra-roterende rotor. Om rekening te houden met de precessie-krachten moet een normale heli 90 graden "te vroeg" worden aangestuurd, maar een coaxiale heli maar 45 graden "te vroeg" (dat is tenminste nu het begrip wat ik heb gekregen).

Bij mijn heli staan de links op de tuimelschijf dus ook gewoon 90 graden uit elkaar, maar zit er een aan de rechter en een aan de achterkant (dus 90 en 180 graden). Als ik naar opzij stuur komt er daardoor een forse voorwaartse of achterwaartse component bij (en andersom).

Back