Walkera dragonfly 4 ontvanger kapot uit de doos?

• Topicstarter Topicstarter boss
  • Startdatum Startdatum
B

boss

Guest
Beste mensen,

Na ruim 5 jaar vliegen met vliegtuigen heb ik een walkera 4 gekocht om de steeds goedkoper wordende heli's ook eens te gaan proberen. Alles gechecked, motortjes ingelopen, bladen gebalnceerd, bijna vliegklaar dus! Met de nadruk op bijna, want wanneer ik de ontvanger/ gyro combi aansluit gebeurd er niets 8O , zelfs het lampje gaat niet branden! De accu's (een extra gekocht) geven genoeg volt...wat is hier fout? Ik ben erg bang dat ie nu al (uit de doos dus) kapot is...Dus elke opmerking is welkom!

Alvast bedankt, Luuk

p.s.: Heeft iemand anders dit ook gehad, ben voor zover ik weet het eerste geval.

bedrading controleren, misschien even doormeten(weet ik niet zeker) , anders is die denk ik stuk en moet je terug naar de winkel :wink:

Aller eerst bedankt voor de snelle reacties!

@wartexx:
Ik kan niet zoveel doormeten, want alles zit zo'n beetje in het zwarte doosje dat ik voor de garantie liever niet uit elkaar haal...

@freakazoid:
Ik heb het geprobeerd, maar zoals ik al dacht hielp dit helaas niet. Het probleem zit 'm in de ontvanger en niet in de zender.

Het lijkt er echt op alsof de combi gewoon geen stroom krijgt...aan de ene kant is de garantie goed, aan de andere kant zou ik het doosje graag even openschroeven...jammer van die stickers die erop zitten...

Luuk

Standaard moet je gas onderin staan, om je regelaar aan te krijgen, hij vliegt dus met geduwd gas.

Als schakelaar 3 aan de onderkant van je zender op "on" staat werkt hij als getrokken gas, en is uit dus bovenin.

Ook is het belangrijk dat je trim in het midden staat. Want als het gas niet uit is gaat de boel niet op actief. Dit is een soort beveiliging.

gr Remco

@ remco:
Bedankt voor je reactie, maar ook dit mag niet helpen. Ik heb overigens de zender waarbij de schakelaars achterop zitten, in de vorm van kleine witte pinnetjes. Maar het helpt helaas niet.

Het probleem is echt dat er sowieso geen lichtje gaat knipperen. Verder zegt de handleiding dat eerst de ontvanger aan moet (en ik weet echt wel dat ik dit beter andersom kan). Maar om even aan te geven dat het lampje ook moet gaan knipperen als de zender uitstaat en het probleem dus echt in de ontvanger zit.

Wat een uitdaging dit probleem, of heet dit gewoon kapot? Lastig, lastig...suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom!

Luuk

nog even een opmerking waar iemand misschien iets mee kan:

De manual zegt dat in geval van een flameout(!) of out of control signs, de heli zichzelf beschermd en land (sierlijk neerstorten waarschijnlijk). Maar ik dacht (weet bijna zeker) dat toen ik de heli kreeg te zien dat de accu al verbonden was met de heli. Maar dit zou ook een stekkertje van de motors kunnen zijn geweest. Wat als de heli zichzelf nu beschermde omdat hij het niet snapte in de doos? Hoe kan ik de heli resetten? Vind dit wel een rare eigenlijk te ver gaande optie voor een dergelijke low-cost heli...maar wie weet heeft iemand er meer verstand van...

wederom bedankt, Luuk

Nog een vraag heb je de idle up (flight mode) schakelaar niet per ongeluk op 1 staan, deze moet op n staan anders start de boel ook niet op.

gr Remco

dutchhelipilot zei:
Nog een vraag heb je de idle up (flight mode) schakelaar niet per ongeluk op 1 staan, deze moet op n staan anders start de boel ook niet op.

gr Remco
Ik raak ff de kluts kwijt...

Heb op internet gezocht naar info over de flight mode switch, die inderdaad op n moet staan. Maar waar zit deze switch en wanneer staat deze op n? Hoe moeten alle andere knopjes staan? Ik heb hieraan gezeten, is de heli nu helemaal van slag? Kan iemand mij dit uitleggen? Is dit zo'n ingewikkeld stuk speelgoed (sorry, het is geen speelgoed, dat weet ik).

Alvast erg bedankt voor degenen die reageren, ik hoop dat het aan mij settings ligt, maar ik vind het dan toch raar dat de ontvanger geen teken van leven geeft...

Die schakelaar is voor de cp versie's van de walkera, zoals de 22e en de #36. Met deze schakelaar op I zorg je er voor dat het gas ook bij negatief gas blijft geven en dus op de kop kan. Als de schakelaar op I staat staat je gas dus bij uit helemaal open en start je regelaar niet op.

Bij de 4 werkt dit niet omdat je net je hoogte met de bladhoek regelt (cp) maar met je gas (fp).

De draaiknoppen hebben ook meer funktie voor de cp versie om je hover punt af te regelen. Met schakelaar 8 op on zet je ze uit.

Dan de schakelaar gear is volgens mij voor een landinggestel, maar heeft geen funktie.

gr Remco

je hebt 8 schakelaars. 1,3 en 4 moeten op on staan, de rest op off.
als alles niet lukt heb ik hier nog wel een reserve unit liggen die je misschien kan overnemen..

Remco,

er zitten geen draaiknoppen op de bij mij meegeleverde zender. Er zitten twee on/ off switches (van die voelsprieten) voorop en ook nog een drukschakelaartje dat alleen aan is als je die blijft indrukken. Achterop zitten 8 kleine schakelaartjes zoals die ook in mijn multiplex pico line zender zitten. de zender ziet er zo uit:

http://hobbyforyou.ru/shop/images/photos/shop_1099049423_0.jpg

de pinnetjes achterop staan nu als volgt:

1 off
2 off
3 off
4 on
5 off
6 off
7 off
8 on

Maar kan je mij uitleggen hoe jij erover denkt, dat de ontvanger helemaal geen levensteken geeft? Ik ben namelijk van mening dat de ontvanger in ieder geval iets moet doen, al is het maar een lichtje laten branden. Dit omdat volgens de handleiding het ontvanger lichtje al moet gaan branden als de zender uitstaat. Hoe zouden de schakelaartjes op de zender dit (de ontvanger/ heli) moeten beinvloeden als de zender uitstaat?

hoop dat we hier verder mee komen...

groeten, luuk

ik heb dezelfde zender en die heli lijkt er ook verdacht veel op, maarja dat heb je met clonen :D

Die schakelaars doen niks. Staan nergens op aangesloten. Die zijn idd bedoelt voor een cp-heli, maar het is blijkbaar goedkoper om ze in alle zenders te bouwen. Maakt dus niks uit hoe ze staan.

Verder had ik het geluk dat ie in 1 keer perfect werkte! Zodra je de accu aansluit hoort het rode lampje in die 3-in-1-box te gaan knipperen. Als alles goed is knippert ie gewoon, als je je zender uitzet gaat ie langzaam knipperen. (ook als je knuppel hoog stond). Super mooie veiligheid! En je hoeft niet 7 sec te wachten zoals bij een picoboard.
Oh ja, 1 tip. als je een servo wil omdraaien door die switches te veranderen, ga dan niet proberen om dat te doen als je niet weet welke je moet omzetten en de accu aangesloten heb. Ik had dus de het gas te pakken: oftewel: nulgas werd volgas! hoeps :D

Zodra hij stroom heeft zal je dus een rood knipperlichtje moeten zien. (Altijd!!) Zie je dat niet, is er dus wat mis. Als de garantie goed is, kan je hem natuurlijk terugsturen (of in ieder geval ff mailen).

@sietse

Bedankt voor de reactie! Nu weet ik iig wanneer het lampje zou MOETEN knipperen! Ik heb al een mail gestuurd naar de leverancier en denk dat dit toch wel onder de garantie valt :)...

groeten, Luuk

de schakelaartjes staan fout, ze moeten zo staan:

1-on
2-off
3-on
4-on
5-off
6-off
7-off
8-off

en dit zal zeker wel onder garantie vallen...

Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik krijg van de leverancier (www.rchobby-online.nl) een nieuwe combi toegestuurd i.v.m. de garantie. Ik ga ervan uit dat ik deze week nog kan vliegen (leren dan, want de simulator is geen garantie :) ). Nogmaals bedankt voor de reacties!

Groeten, Luuk

jaaah,

hij doet het hoor, met de nieuwe ontvanger/ gyro unit! Die simulators van tegenwoordig zijn best realistich. Dus de huiskamer is nu onveilig! Nu nog even de sporthal opzoeken, waarschijnlijk indoor vliegen in Delft, 21 december. Als ik er toch al bijna iedere dag zit....

Ik vind alleen de reactie van de staart wat jammer. Heb al aan het schroefje in de gyro gedraaid, maar volgens mij gebeurd er niets/ weinig. Is de reactie van de staart sneller met de HAT motor? Bij in ene vol gas tijdens de vlucht draait de staart namelijk 180 graden om 8O !

Verder tot nu toe erg veel lol voor het geld!

groeten, Luuk

gefeliciteerd!

Wel raar van die staart trouwens, ik kan echt flink met mijn gas raggen. Zit volgens mij wel een superstrakke gyro in. Misschien dat andere daar ervaring mee hebben.

Heb er ook een HAT opgehad. Die is wel wat sneller, maar daardoor vond ik hem ook een stuk onrustiger. (en het geeft rotgeluid!). Nu heb ik een HAT motortje op de vertraging met oude prop gezet :D, werkt prima tot nu toe. Vliegt heerlijk rustig en je hoort hem bijna niet.

Back