Walkera HM 4#6 topic

• Topicstarter Topicstarter dhocks
  • Startdatum Startdatum
D

dhocks

Guest
Ik heb een beetje gezocht in de fora maar niets kunnen vinden over de walkera HM 4#6 hier. Van elke walkera is haast wel een topic maar niet over de 4#6. (niet te verwarren met 4G6!)
Is er al iemand met ervaringen met deze heli? ben wel nieuwschierig naar zijn handling en snelheid.

Ik heb hem inmiddels ook (de 4#6 dus), maar hij is wel wat lui in de besturing. Dat wil zeggen dat je bij overcorrectie wel een beetje lang bezig zult zijn hem uit de 'waggel' te halen als je een keer een overstuurt.

Bij flinke stick input reageert de heli opzich prima, maar mijn verwachting was dat de heli sneller / directer zou reageren.

Ik heb nog niet uitgebreid gekeken hoe de boel ingesteld staat, inclusief servostangetjes, zender instellingen enzovoorts, omdat het opzich wel gewoon goed stabiel vliegt.

Maar ik moet nog wennen. Hij vliegt zoals gezegd wel heel erg stabiel.

Verder lijkt de heli bijzonder goed gebouwd te zijn, heel erg stevig voor hoe deze eruit ziet en de vliegtijd is dik 10 minuten bij mij.

Enige minpuntje tot nu toe is het soms blijven hangen van de main blades achter de fly-bar paddles. Daar zitten schroefjes waarachter de blades nog wel eens blijven haken na een landing waarbij de heli op z'n kant valt (of 'crash' zo je wilt).

Ik heb nog geen serieuze rondjes buiten gevlogen, te veel wind vandaag, maar ook wil ik eerst nog iets beter leren hoveren met deze heli. Hij is in verhouding wat gevoeliger dan ik gewend ben, maar soms dus ook wat traag in de respons. Het is wat lastig uit te leggen, maar laten we zeggen dat de heli zelf stabieler lijkt te vliegen dan het aan voelt.

Over snelheid kan ik je nog weinig vertellen, maar volgens mij kan dit ding echt super hard wanneer je er buiten mee vliegt. Vergelijkbaar met de 3D versie dus. In vergelijking is bij de 4#6 wel de staart echt 100% strak.

Behoorlijk indrukwekkend eigenlijk.

Ook niet onbelangrijk, echt duur is deze heli niet en voor mensen met wat meer ruimte binnen is dit echt ideaal. Ik ben nog niet gecrashed, maar van wat ik zoal op YouTube zag is dit ding echt enorm robuust.

Is een heli met wat probleempjes; vandaar minder populair. Na enkele vluchten krijg je ergens slijtage in de kop en daarmee een wobbel die je er niet meer uit krijgt. RCGroups staat er vol mee.
Anders even DylanSys150 op dit forum even pm'en; die heeft 'm ook.

Met permissie, dan heb je het probleem niet helemaal goed begrepen denk ik, want die wobble hebben enkele exemplaren vanuit de fabriek al!

Krijg je later een wobble, dan komt dat gewoon door crashes en verbogen materialen hoor.

Want er zat inderdaad een soort van productie-fout in de eerste serie.

Wees echter gerust, dat probleem duikt op bij 1 op de 100 ofzo en het is zelfs de vraag of het überhaupt nog voorkomt.

Nogmaals, mijn 4#6 vliegt prima hoor, hoewel zoals gezegd nog wat onwennig. Dat heeft echter totaal niets met dat 'wobble-probleem' te maken. :cool:

In later geproduceerde versies is de kop met een andere methode in de naaf (hub) geboord. Dat zorgt er voor dat het veel beter (lees: exact) aansluit en er geen ruimte meer is dat de wobble eerder veroorzaakte.

De meeste mensen weten het op te lossen door een andere kop te kopen, maar het is de combi van kop en hub die het veroorzaakt. Dat heeft zo z'n invloed wanneer je er gewoon mee blijft vliegen op andere onderdelen.

Ik heb ook mensen gehoord die menen dat het ook nog ligt aan de door Walkera zelf gemaakte dempertjes in de kop en die zijn voor zover ik weet ook veranderd in de nieuwste serie. Dan gaat het om dit onderdeel: item: HM-4#6-Z-05 Rotor Head. Koop dat en je hebt geen probleem meer.

Kortom, het klopt wel dat je meerdere onderdelen zou moeten vervangen, maar mocht je er nu nog eentje (gekocht) hebben met wobble, dan zou ik 'em gewoon naar de winkel terug brengen. Doen ze meestal niet moeilijk over. :)

Laatst bewerkt:
4#6S is een gemiste kans voor Walkera.
Heb er destijds 1 gekocht in de uitverkoop (60 dollar) omdat de techniek me aansprak (direct drive tail).

Helaas worden beide rotoren (main+staart) aangedreven door hetzelfde motorblok dat in de kleinere CB100 alleen de hoofdrotor aandrijft. Tel daarbij op dat de connector tussen esc en motor geen goed contact maakt en je hebt een te grote underpowered huiskamerheli.

Heb de heli na de eerste dure onderdelenvraag (kop + swash-plate) dan ook in de hoek gezet. Swashplate bleek ik destijds wel besteld te hebben zag ik net, dus deze heli gaat wel in de herkansing.

Waarom knip je de connector er niet tussenuit en soldeer je de ESC-draden rechtstreeks aan de motordraden? Heb ik bij mijn CB100 en 4#3b ook gedaan. Je underpowerprobleem is dan opgelost en het scheelt nog een paar gram in gewicht ook. Ook de JST-accu-stekkers vervangen door micro-deans scheelt enorm mbt de geleverde power.

Paul

Micro-Deans (originele) gaan bij mij standaard op aansluitingen van micro Walkera's. Onbegrijpelijk dat op relatief dure mini-Walkera heli's standaard een prutsstekker met slechte doorvoer zit.

ESC <-> motorverbinding solderen was de volgende stap tot de kop in stront draaide. Was ff helemaal klaar met deze heli.

Walkera kwaliteit

En pats een CB100 staartrotor spontaan in 2-een tijdens vrije vlucht.
Heli ongeschonden aan de grond kunnen zetten en de piloot leeft nog :cool:

Vreemde gewaarwording, maar gelukkig had ik nog een verse. Ging dus ook in 2-een tijdens monteren. Zelfde batch, plastic-moeheid :confused:

Gelukkig nog een gecoupeerd exemplaar gevonden uit de tijd van overstekende muren. Gyro lost het probleem wel op.

Zegt wel iets over de kwaliteitscontrole en gebruikte materialen.

En pats een CB100 staartrotor spontaan in 2-een tijdens vrije vlucht.
Heli ongeschonden aan de grond kunnen zetten en de piloot leeft nog :cool:

Vreemde gewaarwording, maar gelukkig had ik nog een verse. Ging dus ook in 2-een tijdens monteren. Zelfde batch, plastic-moeheid :confused:

Gelukkig nog een gecoupeerd exemplaar gevonden uit de tijd van overstekende muren. Gyro lost het probleem wel op.

Zegt wel iets over de kwaliteitscontrole en gebruikte materialen.

Hoort dit niet in het CB100-topic ??? Waarschijnlijk had je staartrotor al eerder een tik opgelopen.

Paul

Back