Walkera M120D01 voor een beginner zonder technisch inzicht?

Hallo allemaal!

Ik ben als rookie van plan een RC heli te kopen en na 3 avonden rondkijken op fora en webwinkels was mijn keuze gevallen op een Walkera M120D01.
De reden: Het is een sterk apparaat (carbon), leuk klein voor binnen en buiten en kwalitatief 1 van de betere in zijn soort.

Ik heb al wat gevlogen met goedkope modelletjes, niet veel ervaring dus, en daarbij komt dat ik nog maar 0,001% van de materie begrijp, en veel meer zal het niet worden: Ik ben niet technisch onderlegd (en dat moet je wel enigzins zijn heb ik het idee), ik heb te grote klauwen om micro-onderdeeltjes te solderen en ik ben eigenlijk alleen geinteresseerd in steady vliegen, dus 3D circus acts hoeven van mij ook niet zo.

Wat ik dus zoek is een sterke heli, makkelijk te repareren en liefst met een flinke accu en de M120D01 voldoet daaraan volgens mij.

Graag hoor ik van de kenners wat ze van mijn mogelijke keuze vinden! :D
Her en der heb ik al gelezen dat de zender die er in Nederland bijgeleverd wordt nou niet bepaald de meest geschikte is, ik heb verder nog een aanbieder op Ebay gevonden die er een Devo 7 bijlevert, is dat een betere keuze?

Hartelijke groet!

walkera of kds

Beste luchtpiraat,

Ik ben nu al een tijdje besmet met het heli virus :) ik ben ooit zelf begonnen met een esky honey bee, vreslijk apparaat, goedkoop, werkte nooit, kloten dus :) Daarna ben ik overgegaan op een Walkera Ufly FP, erg leuk apparaatje, makkelijk te vliegen en makkelijk te repareren tot het moment er wind is, kun je niet meer vliegen en voor binnen zijn ze echt te groot helaas (tenzij je een sporthal hebt natuurlijk) toen ben ik gaan kijken naar een KDS 450 sv, full carbon erg mooi apparaat, eigenlijk was ik toen nog helemaal niet zo goed in het vliegen en wist ook niet of ik er nou goed aan deed om gelijk voor deze machine te gaan, maar wat een goede keuze is dat geweest, het is een zwaardere machine maar daardoor vliegt deze ook rete strak en relatief makkelijk. Ik zou zelf niet zo snel voor dat geld voor walkera gaan, het is best een goed merk, maar wel in midden segment.

Mocht je als ik zo brutaal mag zijn intresse hebben in KDS450SV ik heb er meerdere staan en zit er over na te denken om er 1 van de hand te doen om een beetje ruimte te creeeren voor de rest van de vloot.

Heel veel succes met de keuze voor je chopper!

Gr Dennis

Dank voor je informatieve bijdrage televisuals, echter die KDS450SV van je is mij een te grote machine ;)

Ik zoek het in de wat kleinere modellen zodat ik er zowel binnen als buiten mee uit de voeten kan. Ik heb wat binnen -en buitenlandse webshops aangeschreven voor info maar tot op heden nog geen antwoord gekregen. Zo zie je maar weer hoe makkelijk ze potentiële verkoop laten liggen, jammer.

@_Dutchy_: Misschien kan een mod dit topic verplaatsen :)

Hoi,

Ik heb zelf een m120d01. En ik moet zeggen valt neit tegen hoor. Ideaal voor binnen, parts zijn goed verkrijgbaar. Let wel op dat je de set aanschaft met de WK2801 pro. Vaak wordt de 2603 bijgeleverd (vlieg ik mee) maar dat is een ramp om af te stellen, de 2801pro kan je curves etc goed instellen en heeft een subtrim!!!

edit: en ow ja, met weinig tot geen wind kan je er ok buiten mee vliegen (met wat ervaring uiteraard)

Erg handige link dit: hoe-bepaal-je-de-keuze-van-een-micro-heli

Daar staat echt veel in wat het overdenken waard is. Echter, ik wil geen speelgoed ding. Ik ben erg van de looks en zag de Doublehorse Black Widow als een kandidaatje maar in reviews kom je er al snel achter dat dat geen geschikte is. En te groot. De oranje-zwarte Doublehorse, ook een plaatje maar toch categorie speelgoed.

@ebzolipa: Een m120d01 set met een WK2801 pro is hard to find, de meeste verkopen ze met die 'mindere' zender. Een Devo wordt ook weleens meegeleverd. Zo te zien ben je al meer ervaren dan ik met je 'curves' en 'sub trim' :D:D:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens wat zijn al die modellen van Esky LELIJK zeg, ongelofelijk. Doe mij maar wat gedistingeerdere kleuren. Daarom kwam ik ook bij een Walkera uit.

Dit heet ook modelbouw :mrgreen:
Als het je niet bevalt, koop je een reserve kap, en spuit je hem over

En als je een erg gangbare heli hebt, zijn kappen overal te bestellen..

zeker cp's zijn er erg veel voor te bestellen

En als je dat dan overspuit, kan dat met een busje autolak? Zal de autolak wel te dik voor zijn denk ik? Belettering is zeker ook los te krijgen? :D Kun je leuke variaties mee maken :D

Het valt niet mee om een (web)winkel te vinden die mij een M120D01 wil verkopen dus ik ga misschien een DoubleHorse halen zodat ik de komende week wat te vliegen heb en dan komt die Walkera (helaas) maar van ver. Wat is dat toch, worden die webshops bijgehouden als hobby ernaast misschien, dat je geen antwoord krijgt of er veel modellen op 'uitverkocht' staan?

als curves en subtrim jou niet bekend klinken denk ik eerlijk gezegd dat je toch beter voor een fp machientje moet gaan. Dan heb je tenminste meteen lol en is de leercurve wat relaxter. Tevens is onderhoud en afstellen van een fp machine iets eenvoudiger en kan je pitch en throttle curves nog even achterwege laten.....

Ik heb een NE Solo Pro V in alu case gekocht met extra accu en een halve machine aan onderdelen ;) Nu heb ik drie accu's en een dubbellader!

De verkoper in de winkel wist niets van heli's af: Hij zei dat de Solo Pro niet buiten kon vliegen (de informatie in de koffer zegt van wel, er zit zelfs een functie op voor buiten vliegen)
Hij zei ook dat ik maar niet moest proberen om de heli te trimmen. 'Moet je niet doen, is een gebed zonder end, word je alleen maar gedeprimeerd van.' Terwijl er toch duidelijk uitgebreide trimfuncties op de zender zitten en de heli in de winkel duidelijk scheef hing doordat hij nog niet afgesteld was. Ik wees hem daarop, zegt ie: 'dat hoort zo. Elke heli heeft een afwijking. Denk maar niet dat je een heli zo kan afstellen dat ie recht omhoog vliegt. Doet geen enkele. Hangt deze scheef in de lucht? Welnee dat hoort zo.'

Beter advies kun je toch niet krijgen he! :rolleyes:

Eenmaal thuis eindeloos bezig geweest om te trimmen, een leerzaam proces. Kon hem alleen niet zover krijgen dat ie stopte met z'n neus naar rechtsvoor te duwen...totdat je na een hele tijd merkt dat 1 van de ondersteunen van je landingsgestel niet in z'n gaat zitje...ja logisch, dan vliegt geen heli recht :D:D:D

Volgens mij kan ik verwachten dat mijn buurman vandaag dezelfde koopt dus we kunnen straks beginnen met gezamenlijk tijd verspillen :D:D

De solo pro is buiten met een beetje wind niet te vliegen als je niet veel ervaring hebt, met veel ervaring kan je hem met 2 bft nog wel bedwingen.
Dat je niet mag trimmen klopt totaal niet.
Scheef hangen hoort zo. En dat van niet rechtop stijgen hoort ook zo, daarom dat op 1 kant van het landingstel 2 bobbeltjes zijn (helpt een beetje om rechter op te stijgen.)

Elke niet-dubbelrotor heli hangt schuin. Kijk maar eens bij grote heli's, je zult altijd zien dat één skid, telkens aan deze kant, de grond raakt. De staartrotor duwt de heli in zijn geheel opzij, daarvoor moet op rol tegengetrimd worden. Heel veel tips, voorkomt crashes en achteraf vragen waarom je gecrasht bent, vastgepind bovenaan in subforum
kijk-hier-eerst-waardevolle-posts
veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips

Laatst bewerkt door een moderator:
Elke niet-dubbelrotor heli hangt schuin. Kijk maar eens bij grote heli's, je zult altijd zien dat één skid, telkens aan deze kant, de grond raakt. De staartrotor duwt de heli in zijn geheel opzij, daarvoor moet op rol tegengetrimd worden.

Dat noemen ze rotordrift.
Dit treedt op tijdens de hover en vluchten met een lage voorwaartse snelheid.
Tijdens dat hoveren stroomt er geen lucht over de staartvin die de staartrotor in de normale voorwaartse vlucht ontlast. daarom moet de staartrotor nu meer kracht produceren. De nevenwerking van die kracht veroorzaakt dat de heli naar links of naar rechts gedrukt wordt afhankelijk van de richting van de bladrotatie.
Komt doordat de staartrotor lager dan de hoofdrotor is gemonteerd.
Als je nu een staart rotor hebt die boven op de staartvin gemonteerd is wordt dit effect geneutraliseerd.

Gr.Tino;)
ie

Dat noemen ze rotordrift.
Dit treedt op tijdens de hover en vluchten met een lage voorwaartse snelheid.
Tijdens dat hoveren stroomt er geen lucht over de staartvin die de staartrotor in de normale voorwaartse vlucht ontlast. daarom moet de staartrotor nu meer kracht produceren. De nevenwerking van die kracht veroorzaakt dat de heli naar links of naar rechts gedrukt wordt afhankelijk van de richting van de bladrotatie.
Komt doordat de staartrotor lager dan de hoofdrotor is gemonteerd.
Als je nu een staart rotor hebt die boven op de staartvin gemonteerd is wordt dit effect geneutraliseerd.

Het eerste stukje is correct, het 2e echter niet. of de staartrotor nou boven of onder de disc is gemonteerd, hij zal altijd de kracht links/rechts geven. die gecompenseerd moet worden met een beetje rol.;)

Inderdaad Anko, het staat los van de hoogte. Tiemo, behalve dat de staartrotor een moment uitoefent om tollen van de heli te verhinderen, oefent de staartrotor ook een kracht uit op de hele heli. Je zou de hoogte van de staartrotor wel kunnen gebruiken om het gewenste rolmoment te creëren.

Ik zie dat ik niet helemaal volledig ben geweest in mijn verhaal.
Wat ik bedoel is dat de rotordrift meer geneutraliseerd wordt naar mate de staartrotor dichter bij 't nivo van de hoofdrotorkop komt. Dat is dus 't hoogteverschilverschil wat ik aan geef met 't in 't midden van de staartvin en dus lager dan de hoofdrotorkop of bovenop diezelfde staartvin en dan weer dichter bij 't nivo van de hoofdrotorkop.

Sommige (echte) heli's zijn getrimd om dit effect tegen te gaan, zou je dus ook bij een modelheli kunnen doen.
Door een offset in de rotormastoplijning (door offset in de stuurorganen)zou je dit voorelkaar kunnen krijgen.

't monteren van de staartrotor op de vin zie je vaak bij grotere heli's om die rol naar links of naar rechts te neutraliseren.
Er zijn dan alleen weer extra tandwielen en assen nodig waar door alles nog complexer word dan 't al was.
Daarom wordt dit bij de kleine heli's niet gedaan en wordt 't compenseren van 't effect maar aan de piloot overgelaten die maar moet leren om er mee om te gaan......

Gr.Tino:D

Zo, jullie weten er echt veel van. Ik ben nog niet verder gekomen, was even een weekje met vakantie en nu ik terug ben ga ik weer een poging ondernemen. Waar waren we gebleven:

- De afstellingen van de heli luisteren heel nauw. In de woonkamer, toch niet 1 van de kleinste, is uitlijnen minimaal 1 meter boven de grond niet voor elkaar te krijgen, het apparaat gaat teveel van links naar rechts door de woonkamer.

- Uitlijnen van de helicopter moet dus gebeuren in een zeer ruime omgeving. Het is een dag of 2 droog geweest en het is windstil dus ik denk dat de tuin een goede mogelijkheid is. Anders moet ik een sportzaal afhuren voor een ochtendje want zo valt er weinig aan mijn aankoop te beleven. Ben blij dat ik best een tijdje heb ingelezen en dat ik hier overtuigd ben dat een duurder exemplaar helemaal geen doen is voor een luchtpiraat...:)

Back