Walkera New Lama3 (coax LM3) 666mm!!!

Sven, jij lijkt wel een kruisridder in een tocht "tegen" de cp heli's
waarom heb je er zoveel schrik van?
Heb geen schrik van wat je niet kent maar doe moeite om het te leren begrijpen.
De enige manier om grote coaxiale heli's te bouwen is om ze cp te maken.
Dan kunnen ze tegen wind en vallen ze goed buiten te vliegen.
Heb je al iemand gevonden in de buurt vanwaar je woont om je wat wegwijs te maken met cp heli's?

Sven, jij lijkt wel een kruisridder in een tocht "tegen" de cp heli's
Zoals jij een kruistocht tegen coax heli's lijkt te voeren.
Elke beginner krijgt van jou te horen dat "dat gepruts met coax heli's" nergens toe leidt. Nee... je kunt het beste beginnen met een cp heli. En hoe groter, hoe beter.
Ik, en een aantal mensen met mij, denken daar anders over. Zoals ook een aantal CP heli vliegende kennissen van mij daar anders over denken. En wat dan nog erger is, jij doet daar nogal neerbuigend over, zodat anderen misschien denken dat jij gelijk hebt. Helaas is daar geen gelijk of ongelijk in. De leercurve van heli vliegen is voor iedereen anders. Beginnen met een CP is voor de meesten wel kostbaar, vanwege de reparatiekosten...
Met beginnen met een coax is helemaal niets mis. Het is een goede opstap naar groter. Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.
Voor een enkeling is beginnen met een CP wel weggelegd, maar dat is grote minderheid.

Willem.

Precies wat Willem zegt, kuki.
Coax helis zijn aantrekkenlijk vanwege hun simpliciteit en prijs.
Daarom slaan ze met die nieuwe coax compleet de plank mis.
Want je weet nu al dat dat ding een bak geld gaat kosten voor een heli die eigenlijk vrijwel niks kan.
Ook een keer kletsen in de wind (met dat formaat heli kun je dr op wachten) gaat een bak geld kosten.

Dat ding had gewoon veel simpeler en goedkoper gemoeten zoals de lama 400,
dan hadden ze een grote groep doe-het-zelf beginners kunnen vangen.

Met die 500 koop je gewoon een prijzige CP heli die enorm lomp vliegt.
Daar heeft beginner nog ervaren piloot wat aan.

Zoals eerder geschreven vind ik het wel een briljant idee, maar ik twijfel zelf ook wel aan het bestaansrecht. Een heli van zichzelf is al vrij stabiel in dit formaat, dus waarom zo'n grote coax is mij een raadsel. Het aantal mensen dat perse ultrastabiel een zware fotocamera wil tillen is volgens mij beperkt en zal wellicht gelijk semi-professioneel gaan shoppen.

Walkera had beter een 1-op-1-alternatief voor de Funcopter kunnen ontwikkelen: 75 - 85 cm rotordiameter en dan met het Bell-Hillerprincipe van de CB100/CB180; veel simpeler, net zo stabiel, goedkoper te maken en enorm veel mogelijkheden qua aftersales (bodykits etc.). Zou een enorme hit worden, zeker omdat Multiplex hun Funcopter nog steeds niet kan leveren.

Laatst bewerkt:
De enige manier om grote coaxiale heli's te bouwen is om ze cp te maken.
Dan kunnen ze tegen wind en vallen ze goed buiten te vliegen.

Heb je daar een goed voorbeeld van? Naar mijn mening is de Lama3 nauwelijks CP te noemen; het zit alleen op de onderste rotor met als enige doel de rudderfunctie. De toerentallen zullen verre van gelijk zijn aan die van een echte CP in die grootte.

Laatst bewerkt:
Daar ga ik mijn voorganger gelijk in geven!
Ondanks dat de techniek die in die Lama3 zit wel doordacht is, denk ik dat deze heli geen hit gaat worden.
Vraag me ook af wat zo'n machine straks gaat kosten.
Ik moet wel zeggen dat om te beginnen leren heli vliegen met een Coaxiaal helemaal GEEN verkeerd idee is.
Ik hoor nog steeds vaak gasten zeggen: begin maar met een zo'n groot mogelijk CP heli.Het liefst een Trex 500 of 600.
Was het alleen al omdat zo'n heli strak en stabiel vliegt.
Nou.................dat zal dan wel zo zijn............maar gewoon lekker normaal beginnen met een Coaxiaal of FP heli is zekers geen domme keuze.
Ik blijf het zeggen:
Heb leren vliegen met een Walkera HM004 FP heli van 100 euro.
Alle heli's die daarna kwamen, kon ik vrij vlot mee vliegen.
Ik moet diegene nog tegenkomen die deze stap heeft overgeslagen en direkt met een grote dure CP heli is gaan vliegen.
Laat die persoon maar eens met mijn Walkera HM004 vliegen.
Hij zal er hoogstwaarschijnlijk weinig van bakken.
Maarja, ieder zijn keuze.
Vr Gr Erwin

Amen to that, Erwin.
Een kennis van mij heeft een CP heli. Die heb ik onlangs mijn oude Honeybee FP gegeven om op te knappen. Daar ragt hij nu de sporthal mee rond, terwijl hij met zijn CP heel voorzichtig hovert...

Willem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Prijs vind ik een beetje extreem eerlijk gezegt.
Dan heb je denk ik nog meer plezier van een goedkope HK450 heli met autopiloot.

Op de site www.wowhobbies.com is de heli voor het eerst er reserveren voor 399$ met zender en 299$ zonder zender. Die prijs valt mij toch wel wat tegen. Overigens is de site verder niet aan te raden. De layout is verschrikkelijk en er staan erg slechte berichten over op google.

De persoon die de heli test zoals ik eerder vermelde heeft tijdens het testen een blade strike ervaren met de heli. Dit is een voor velen bekend verschijnsel bij coaxiale heli's hetgeen voor veel van deze modellen upgrade parts heeft opgeleverd. Het lijkt erop dat de heli dus vertraging gaat oplopen omdat Walkera aangegeven 'schijnt' te hebben dat ze een aanpassing gaan doen aan het model.

Ik ben zelf ook een groot fan van coax heli's, ik vind niks leuker dan ermee door mijn woonkamer te raggen en dan met precisie te kunnen landen en opstijgen van de kleinste oppervlakken zoals de leuning vd bank ofzo.

Ik heb zelfs zitten tekenen aan een grote (1,5 m) coax omdat ik de Kamov Blackshark zo'n geweldig imponerende heli vind, en omdat het weer es wat anders is. In eerste instantie denk je dat de grote coax erg simpel is, maar dat is hij niet. Om CP toe te kunnen passen op allebei de rotoren heb je een heel arsenaal aan mixers en mechaniek nodig. Het beste idee waar ik mee kon komen was een "op- en neer schuivende tuimelschijf" pitchverstelling (2 tuimelschijven boven elkaar), maar dan moet je weer een mechanische travel-omzetter hebben om de beide rotoren precies gelijk aan te sturen. Als je rudder wilt gebruiken moet eigenlijk de ene rotor minder- en de andere meer pitch krijgen om je hoogte aan te kunnen houden.:neutral:

Wat ik me bij de Walkera afvraag; Als je de onderste CP gebruikt om je rudder te sturen, dan heeft dat ook direct effect op je pitch. Je zou dit dus electronisch moeten mixen om het motortoerental eventjes te kunnen varieren ter compensatie.

Al met al best complex, maar ik ben toch erg benieuwd naar wat men ervan gaat vinden!
Ka50TopView1oClock.jpg

Ik volg het het buitenlandse draadje nog steeds en de meningen zijn nogal verdeeld over de oplossingen die Walkera 'mogelijkerwijs' heeft doorgevoerd om een blade strike te voorkomen. Daarnaast is het nog steeds niet duidelijk wanneer de heli uit gaat komen, wat de prijs zal worden en of dit een heli wordt waar je ook buiten in een lichte bries mee kunt vliegen. Hebben andere leden nog aanvullende informatie gevonden? Ik heb namelijk ook nog steeds de nieuwe Eflite Blade SR in mijn achterhoofd. Niet te vergelijken natuurlijk maar misschien beter voor mijn leercurve en een stuk minder prijzig, zo lijkt het nu! Ik vind mijn king nog wat te zenuwachtig om echt rustig mee te vliegen dus een SR lijkt me interessant, zeker ook omdat de zender dermate is ingesteld dat deze relatief rustige bewegingen mogelijk maakt.

Ik heb het beestje inmiddels vanuit Hong Kong binnen.
Ik moet zeggen ... het valt nog best tegen de eerste keer de lucht in.

Normaal vlieg ik met een KDS 450C, en deze coax vind ik nog best gevoelig in de knuppels. Ik moet nog wat tweaken hier en daar, maar stabiel in de lucht en de knuppels los ... dat gaat hem niet worden denk ik ...

Het vereist nog wel wat stuurervaring om dit beestje te laten doen wat je wilt... Maar eenmaal in de lucht en een accu verder heb je al snel door hoe het werkt en vliegt het best lekker!!!

Vanuit de fabriek zijn de instellingen iig bagger ... en een duidelijke omschrijving van de functies en de afstel mogelijkheden in de zender zijn ook verre van duidelijk ...

Eerst nog maar even wat pielen dus alvorens een definitieve conclusie te trekken ....

Back