Walrus Klasse onderzeeboot schaal 1/60 3d geprint

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 13 mrt 2023.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Medebouwers,

    Zoals een poosje geleden al aangegeven ben ik bezig geweest met het tekenen van de Walusklasse onderzeeboot. Deze heb ik al lang eens willen bouwen, en met de mogelijkheden van het 3d printen heb ik het idee opgevat deze zelf te gaan tekenen. Hoewel werktuigbouwer van oorsprong, tenminste, die opleiding heb ik in een ver verleden afgemaakt, was tekenen in die tijd nog voor een groot deel op het tekenbord en maar deels digitaal. tenminste, ik heb autocad nooit echt onder de knie gekregen, mede omdat ik er na mijn opleiding ook niets meer mee heb gedaan.

    Toch heb ik een poging gedaan om de Walrus op het scherm te krijgen en wel zo dat er ook een bruikbare print van te maken zou zijn. Dat heeft mij wat bloed zweet en tranen (dat laatste viel mee) gekost want hoewel het een simpele buis lijkt, viel dat achteraf best wel tegen, daarbij was de tekening van het Min v. Defensie niet echt heel nauwkeurig bleek wel.

    De schaal waarin ik hem heb getekend is 1/50 maar de uiteindelijke print is gemaakt op schaal 1/60. dat kostte wat omreken en tekenwerk af en toe maar het resultaat vind ik zelf best acceptabel.

    Walrus50-5.png

    Na wat uurtjes printen heb ik nu dus een romp staan, deze behoeft uiteraard nog wat nabewerking maar dat is eigen aan een FDM print. En dat geldt ook wel voor de resin prints die ik af en toe maak.

    Op dit moment ben ik niet de enige meer die hem maakt, een mede forumlid is ook druk bezig om dit model te maken, en de samenwerking heeft ook al geresulteerd in wat verbeteringen, daar hij al meerdere werkende duik/onderzeeboten heeft gemaakt.

    Het maakt het bouwen ook wel een stukje leuker als je je gekte met iemand kan delen.

    20230125_164400.jpg 20230207_143919.jpg 20230313_204938.jpg 20230313_204900.jpg

    Al met al weer een leuk project, en ik hoop ook deze tzt varend te hebben.

    De techniek ben ik nog niet helemaal uit maar denk aan een eenvoudig concept in de vorm van een hode druk tandwielpomp met klep en een dichte tank, welke door het ingepompte water op druk komt waardoor het water na openen van de klep er weer uitgedrukt zal worden. De WTC zal een 100mm acrylaat buis worden, de romp is voorbereid met spantjes waar deze precies in past.


    Gr Kees
     
    freekt, E.hof, SRS en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Thuis
    En hier nog een paar fotos van de geprinte en verlijmde delen. Het is een combinatie van PLA en resin delen. De binnenkant zal met epoxy en matjes worden verstevigd. De achterzijde van het bovenste deel wordt achter ingehaakt en aan de voorzijde met een pen geborgd.
    Kees heeft een mooi stukje werk geleverd.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Buchertje, gbosman, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Dat ziet er al goed uit, ik ga dit project volgen.

    Alvast succes met de volgende stappen.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi project!

    Ik zou de roerhevels allemaal van elkaar weg laten wijzen. Die twee rechtsonder gaan ruzie met elkaar krijgen, zitten te dicht bij elkaar om een link aan te bevestigen.
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Lex, dit is de versie van Robbert, maar we hebben dit uitgebreid besproken, ik heb het iets anders opgelost maar ook daar heb ik dezelfde werkende configuratie.

    Maar jij hebt toch ook een Walrus? Bij het x roer zijn de roeren diagonaal gekoppeld, als je de linkjes overal dezelfde richting uit laat wijzen werkt dat niet en moet je ze allemaal voorzien van een eigen aansturing, nu kan het gewoon met 2 servos en een v-tail mixer
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ja klopt, ik heb ook een Walrus. Ik heb elk roer zijn eigen servo gegeven omdat ik ook torsie aan wou kunnen sturen, dus zeg maar rolroeren hebben. Bleek niet echt zinvol, dus zoals jij het doet is ook prima, zou ik nu ook doen. Maar dan komen nog steeds die 2 aansluitingen te dicht bij elkaar om daar een fatsoenlijke verbinding te kunnen maken lijkt me. Je moet toch 4 stuurstangen naar voren hebben. Maar misschien vertekend de foto en heb je ruimte genoeg.
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Lex,

    De foto is niet van mijn walrus, maar de door Robbert geprinte identieke versie, echter de rest van de inhoud doen we ieder zelf. Ik heb iets andere servo armpjes (geprint met rvs busje) en heb de stuurstangen er al aan gehad, heb daar wel ruimte voor. De optie die jij hebt heb ik ook overwogen met hetzelfde idee, maar heb dat idee toch maar verworpen mede na overleg met Robbert als zijnde te complex en ws te weinig meerwaarde. Nu jij dat ook aangeeft ws ook de beste keuze.

    Wbt de servo armpjes, ik denk dat dat ook bij Robbert wel goed komt, maar wel bedankt voor het meedenken! Mocht je nog meer aanvullingen hebben dan hoor ik dat zeker graag!
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Allen

    Voor diegene die de Walrus ook wil printen, ik heb de files via Cults3d beschikbaar gemaakt. Dit is inclusief diverse delen voor bediening van de duikroeren aan de sail.

    https://cults3d.com/:1120165
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dit weekend niet veel kunnen doen, heb wat spuit en plamuurwerk aan de sail gedaan.

    Deze eerst bedekt met een dun laagje epoxy, vervolgens schuren en plamuren tot ie glad is... er moeten nog wat puntjes op de i gezet.

    Naast de sail ook de rudders een zelfde behandeling gegeven.
    20230316_190907.jpg 20230318_161655.jpg
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Walrus350.png ScreenWLColor350.png Voor diegene die van klein houdt, ik heb inmiddels op verzoek een aangepaste (statische) versie gemaakt. Schaal 1/350 19,5 cm lang.

    Deze is niet geschikt als rc model. Heb hem vrijwel helemaal nieuw moeten opbouwen.

    Er zit een standaard bij voor alle vier de varende onderzeeboten met naam en naamsein.

    Deze is eigenlijk enkel geschikt voor een Resinprinter ivm de vele kleine details. Hij is nu bij mij aan het (proef)printen en ik zal het resultaat hier showen als hij klaar is.

    https://cults3d.com/:1127836
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2023
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dit weekend de tijd genomen om de romp in de epoxy te zetten. Een dun laagje waarna het plamuren kan beginnen.

    Voor het dek heb ik oplegplaatjes met de resin printer gemaakt met dekdetails. Deze mogen uiteraard niet ontbreken op een onderzeeboot. 20230410_134249.jpg
     
  12. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Ziet er netjes uit Kees

    Gr. Gert
     
    hermor vindt dit leuk.
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Vandaag de resin dekdelen geplaatst, en de romp van de nodige plamuur voorzien. Helaas alle scribing details in zijkant van de romp weg.. moet ik er dus op een andere manier weer in krijgen.. 20230413_190123.jpg 20230413_190135.jpg 20230413_201508.jpg 20230413_201515.jpg
     
  14. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Thuis
    Hier ook nog wat foto's van de voortgang van mijn 1/60 print.
    Overigens werken de stuur links goed, er komen er uiteindelijk twee bij de nog te maken WTC aan.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    FreekS en hermor vinden dit leuk.
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er mooi strak uit hoor! Maak je de torenroeren ook werkend?
     
  16. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Thuis
    Ze kunnen bewegen, maar of het nut heeft bij een model weet ik nog niet.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Bij mij werken ze ook en worden door Lageregler aangestuurd. Blijft mooi btabiel op diepte varen zo, maar strikt noodzakelijk is het niet.
     
  18. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Thuis
    Lex, heb je dan geen regeling op de achterste roeren?
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ja ook, werken samen.
     
  20. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    mooi project zeg, wat dat betreft heeft modelbouw er wel een hele mooie dementie bij gekregen met de komst van goedkope 3D printers. Ga hem zeker een keer printen 1/60 mooi handelbaar maatje voor een model. Welke fijnheid heb je hem geprint 0,1mm. En wat is de rompdikte van het model ?

    Ben benieuwd naar de proefvaart van het model..
    Succes met het door ontwikkelen
    Albert
     
    hermor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina