Walter V80

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 apr 2010.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Nog een beetje verroest in het lamineren, was ook zo lang geleden, maar met jouw to do lijst aan muur gaat dat zeker lukken, ik vroeg mij al af waarvoor perse azijn aan het water toevoegen, affijn dat weet ik nu ook, ben wel heel benieuwd hoe de mal uiteindelijk wordt.
    Hopelijk komt de plug er redelijk ongeschonden uit, kan ik hem mooi gebruiken voor het rechthouden van de mal.

    Ronald,

    Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik een romp heb gemaakt, maar in de vroege dagen van de rc duikboten was dat niet anders, prefab duikboten waren er niet veel, en degene die er waren kostten nogal wat.
    Dus zelfbouw was een mooie goedkope oplossing, dat het lekker snel gaat komt meer omdat ik elke avond daarmee bezig ben, gemiddeld 2 uur.
    Is de mal eenmaal klaar dan gaat dat nog sneller want je hebt dan twee schaaldelen om te lamineren, zoals het nu gaat heb ik wel een romp voor het begin van deze winter, was eigenlijk ook de planning.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je gaat lamineren heb je nog twee keuze's hahaha
    je kan een gladde romp verkrijgen of een die wat ruw is
    er zijn namelijk twee soorten lossings lak
    matte en blinkende
    de matte kan je door wax doen blinken dus ik neem steeds de matte voor de romp
    de blinkende voor de mal dus op boenen met een laagje of 2 wax en veel elleboog werk

    het voordeel van de matte is dat je primer er beter op blijft zitten
    maar blinkend kan ook maar dan moet je hem effe mat zetten dus ??? waarom niet meteen zo uit de mal halen

    groetjes raf
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteren de mal gelost, de plug is er uit een stuk uitgekomen, ze is zeker te gebruiken om de mal recht te houden tijdens opslag, maar sommige delen van de verflaag waren blijven zitten.
    Het viel reuze mee deze uit de mal te krijgen, de mal zelf heeft geen luchtbellen of beschadigingen.
    Foto's dus:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag ga ik beginnen met de voorbereidingen voor de eerste laag glasmat, het idee is het gedeelte boven de waterlijn minder lagen te geven dan onder de waterlijn, ivm gewicht, de voor en achterkant wil ik juist meer gaan verstevigen.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zondag de romphelften uit de mal gehaald, op wat kleine beschadigingen na ziet alles er goed uit.
    Vanmiddag de overstekende flensen eraf gedremeld en een dryfitt gedaan met tape, het past mooi tegen elkaar.
    Affijn foto's,

    [​IMG]

    Een van de romphelften klaar na het bewerken met de dremel.

    [​IMG]

    Ik heb eens even terug gekeken, dit wat hier ligt heeft mij dus tot nu toe 4 maanden tijd gekost, en nu ga ik pas beginnen met de echte bouw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een dryfitt met de romp aan elkaar getaped.

    [​IMG]

    Deze rand brak af bij het lossen van de romp, heb de boel al ingetaped en er epoxy in gegoten, zal morgen eens kijken of het gelukt is.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze beschadigingen zijn eenvoudig weg te werken met plamuur.

    De romphelften zijn al verlijmd en staan nu te drogen, aankomende woensdag wordt de romp opengezaagd bij Jan Groot, hij heeft een mooi stukje gereedschap hiervoor om een mooi rechte zaagsnede te krijgen.
    Ik heb nog mijn twijfels of het precies de waterlijn gaat worden, of anders wat lager, er moeten namelijk nog vloedgaten komen in het bovenste gedeelte vlak boven de waterlijn, zal met Jan overleggen wat het beste zal zijn zodat het er toch nog goed blijft uitzien.
     
  5. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hoi manfred

    ze ziet er goed uit, maar aangezien je toch en mal hebt gemaakt zou ik er
    gewoon nog een rompje uit trekken, en dan kun je kijken welke het beste
    is. bij mijn zeilboten ging poging twee vaak een stuk beter, de mal loste dan
    beter , en ik wist waar de probleemzones in de mal zitten
    dat scheelt straks een hoop plamuur.

    groeten johan
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    Johan gelijk geven wat de tweede romp betreft
    de mal moet een beetje in gewaxt worden om zo te zeggen
    maar het is wel een mooie romp geworden
    ik zet normaal daar waar het model in de steun komt te liggen een extra doekje
    want tijdens transport rust daar heel het gewicht van de boot op

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2010
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Manfred,

    Vraagje; al die stukken die uit je model zijn, zitten deze nog aan je mal? Als dit zo is heb je te weinig los-was gebruikt. Bij mij heb ik dit nog nooit gehad.
    Ik doe altijd rond de 10 lagen met los-was, als deze er dun is opgesmeerd ga ik er met de föhn over zodat deze wat sneller droogt en dan doe ik de was uitwrijven en dat herhaal ik z'n 10 keer en het model komt er perfect uit.

    Hans
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    er is los wax en er is los lak en dat zijn twee verschillende producten

    een romp met veel detail zet ik in de wax
    een romp met weinig detail zet ik in de lak met als laatste er een laag wax of 2 overheen geboend
    ja daar gaat wat arbeid in zitten in dat waxen maar dan is de romp ook supper glad

    groetjes raf
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Johan,

    Er komt zeker nog een tweede romp, alleen is het maar als reserve wanneer de bouw niet goed verloopt.
    Wanneer de mal wat meer verzadigd is met loswax zal het een stuk beter moeten gaan, probleem gebieden heb ik niet echt, de lijnen zijn daar te vloeiend voor.

    Hans,

    Bij dat grote stuk brak het gewoon af, kon het relatief makkelijk uit de mal krijgen, wellicht niet goed genoeg gewaxt.
    De lichte beschadigingen kon ik gewoon met de vingernagel wegkrabben uit de mal, misschien heb ik de gelcoat niet voldoende gemixt.
    In ieder geval een goede les voor de tweede romp.

    Raf,

    Ik heb tijdens het lamineren de onderzijde meer lagen gegeven dan boven de waterlijn, dus het rompgedeelte is beduidend dikker, meer gedaan om het gewicht boven de waterlijn zo licht mogelijk te houden.

    [​IMG]

    Gisteren de beschadiging vol gegoten met epoxy, met de tape simpel de contouren gevolgd van de toren.

    [​IMG]

    Vanmiddag de tape weggetrokken, en dan krijg je dit, een mooie bijna naadloze aansluiting met de toren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na enkel wat schuren krijg je dan dit, er is bijna niets meer te zien van de beschadiging.

    [​IMG]

    Ook de waterlijn is afgetekend, of we haar daar gaan doorslijpen is nog maar de vraag, er komen namelijk ook nog vloedgaten in het bovenste gedeelte waardoor de boel teveel kan worden verzwakt, dus wijsheid is misschien iets lager te gaan zitten met de snede.
    Morgen gaan we de poging wagen en eens zien wat het beste zal zijn.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bij de skip heb ik het zogedaan dat ik met een buis en baionet werk
    de lijn waar de romp moet worden doorgesneden heb ik IN de mak gekrast met een kras pen
    zodat ik steeds een mooie rechte snede kan maken
    langs deze opening doe ik langs binnen ook de twee romphelften aan elkaar lamineren
    zoals de romp nu is kom je der niet in

    ga je ze in de lengte open maken dan bestaat het gevaar dat de twee helften uitelkaar gaan wijken en moet je zo snel mogelijk je tussen dek er gaan in lijmen

    ik persoonlijk vind de buis met baionet beter werken je kan het ook toepassen op heel de boot natuurlijk

    maar vooral lood en accu's zo diep mogelijk leggen

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2010
  11. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi Manfred,

    nog een suffe vraag : hoe lijm je de romphelften nu aan elkaar ?
    giet je epoxy erin en dan wat heen en weer laten "klotsen" als de romphelften
    met tape aan elkaar zijn geplakt ? maar hoe lijm je dan de bovenkant ?
     
  12. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Manfred,

    Dan heb ik ook nog een suffe vraag; hoe gaat de WTC eruit zien en hoe maak je deze toegankelijk?

    Gr.
    Hans
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo

    er zijn maar twee manieren om een romp mooi te dichten
    dat is ergens open zagen LOL
    ik zaag altijd dwars de romp open omdat ik met een buis werk
    dan heb je geen probleem met vloed gaten en weegt je boot een pak minder

    ik denk dat manfred de romp wil onthoofden (in de lengte open zagen onder de vloed gaten en er zoals bij engel een tussen dek in leggen met 100 schroefjes om vast te draaien systeem

    ik verkies de dwarse methode omdat je dan minder kans hebt dat de romp open of dicht gaat trekken als je de buis er in zet

    de andere manier moet je al wel je dek klaar hebben om er direct mee in te lijmen
    anders gaat de grote opening voor problemen zorgen

    door het gat ga ik met een radiator borstel stukken glasdoek die in gestreken zijn met hars er in de lengte in de romp over de naad kleven
    zo win ik de lengte van de borstel want anders kom je niet vooraan in de boeg

    twee verschillende manieren maar de een heeft wat meer voordelen dan de andere
    wat werken en plaats betreft
    bij de buis zit je ballast in het nat bij de volle romp moet je ze binnen leggen

    groetjes raf
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Manfred,
    het makkelijkste is gewoon een bajonet aan de achterkant of voorkant.
    Als die achter zit hem je alles vast zitten aan de achterzijde en kun je elektronica en tank zo uit het voor deel trekken.
    En kom je dus overal bij.
    Een deksel zijn heel veel gaten voor de schroeven en een bajonet heb je ook sneller open.
    Mijn voorkeur is een bajonet en dan kun je de gehele romp gebruiken op de diameter van de bajonet.
    Mijn 2 boten, de 206 en de Skipjack hebben dat ook en de Moray met deksels en de Walrus met een buis onder de bovenbouw.
    En mijn ballast in de Skipjack licht gewoon vastgeplakt tegen de romp aan.

    Hein
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Ze is inderdaad onthoofd, later daarmeer over, zelf heb ik geen ervaring met de bajonetsluiting, wellicht een idee omdat op een tweede romp uit te proberen.
    Mijn luiken op de VIIC bevatten niet meer dan 12 schroeven op het grootste luik en 6 op het kleinste luik, in de regel open ik alleen het luik met de laadpunten, de rest blijft dicht.

    Hans,

    Zoals je al kunt lezen ga ik voor een tradionele droge ruimte met een duraluminium dek en lexan luiken, mijn opgedane ervaring hiermee is goed.
    Ik doe dit bewust zo omdat ik nog wat extra dingen ermee wil doen, daarvoor leent deze WTC zich beter.

    Ronald,

    In principe doe ik hetzelfde als Raf, alleen je kan er makkelijker bij om de glasmat te plaatsen, het is wel zo, zoals Raf al schreef dat je goed moet uitkijken dat de gezaagde opening niet vervormd anders past de bovenzijde niet goed meer.
    Die methode van erin gieten en ronddraaien van de romp gebruik ik pas bij het plaatsen van het boven dek om de epoxy gelijkmatig te verspreiden om daarna te versterken met glasmat.

    En nu de foto's van het openzagen van de V80,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het plaatsen van de boorkolom met dremel op de juiste hoogte, we zijn iets lager dan de waterlijn gegaan.

    [​IMG]

    Alles klaar voor de poging, dus geen weg terug meer, de lagere snede geeft iets meer ruimte en stevigheid aan dat deel waar de vloedgaten nog in moeten komen.

    [​IMG]

    Het resultaat van 1 uur dremelen, de naad is bijna niet te zien, alleen zal ik de folie methode moeten gebruiken aan de voor en achterzijde voor het plamuren.

    [​IMG]

    Mocht het helemaal niet lukken dan kan ik er altijd nog een waterlijnmodel van maken, leuk voor een diorama.

    [​IMG]

    Het waterdichte dek komt nog iets lager te zitten waardoor ik de maximale grootte heb voor de lexan luiken.
    Voorlopig heb ik genoeg werk met het verstevigen van de romp en het bovendek, wil dat dit weekeinde gaan proberen als het weer een beetje meewerkt.
     
  16. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Maar, toen je de zaag/dremel er in zette, toen zaten de linker en rechter helft toch al aan elkaar ?
    hoe heb je dat geplakt ?
     
  17. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Manfred,

    Ben wel benieuwt hoe je verder het WTC gaat opbouwen en is de wanddikte niet te weinig als je geen buis als WTC gebruikt?
    Ik begrijp dat je een deksel gaat gebruiken zoals bij mijn typhoon, maar hoe je het verder opbouwt is wel interessant.
    Het wordt wel een leuke "cursus ", zoals je alles aanvult met foto's.

    Hans
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ronald,

    De twee helften uit de mal heb ik verlijmd met 2K lijm, waardoor je inderdaad een volledige romp krijgt.
    Ik heb dit gedaan vanwege het afzagen van de bovenkant, de lijmnaad is goed genoeg om de rompdelen tegen elkaar te houden.
    Komen er zwaardere krachten op dan zal deze dat niet houden, vandaar dat ik alles met glasdoek moet verstevigen op de naad waar ik de boot gelijmd heb.

    Hans,

    De wanddikte is meer dan je denkt, de bovenkant is van 1,5 mm dikte om het gewicht boven water zo laag mogelijk te houden.
    Het rompgedeelte is voorzien van een grotere dikte, deze is rond de 2 a 3 mm, door plaatsing van de waterdichte spanten voor en achter krijg je meer stevigheid.
    De ballasttank wordt in de vorm van de binnenzijde gebouwd en op de juiste plaats verlijmd met de wand van de romp, hierdoor krijg ik nog meer sterkte in de romp.
    Wat betrefd het cursusgehalte, ik probeer alles zoveel mogelijk met foto's toe te lichten, wellicht hebben anderen er ook wat aan.
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een update over de bouw, ben eerst begonnen met de stabilisatievlakken en het maken van een mal om ze goed uit te richten.
    Daarna het achterste glijlager erin gelijmd voor de schroef en de bevestigingspunten voor het richtingsroer en duikroer.

    [​IMG]

    Allereerst de mal gemaakt met de posities voor de stabilisatievlakken, tevens een buisje erin gesoldeerd voor de geleiding van de as.
    Het geheel is haaks afgesteld en tijdelijk vastgezet met een paar druppels hotglue.

    [​IMG]

    Het glijlager erin gelijmd en de as doorgestoken de romp in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voordat de as werd verlijmd eerst het hele model waterpas afgesteld, de oude vlakken van hout kon ik mooi gebruiken voor het afstellen en aftekenen op de romp.

    [​IMG]

    Het lamineren van de nieuwe stabilisatie vin, de buis voor de doorvoer zit erin verlijmd.

    [​IMG]

    De vin is opgebouwd uit drie lagen plexiglas van 3 mm, de middelste laag is voorzien van een uitsparing voor het buisje.

    [​IMG]

    Het verlijmen van een van de vinnen, ik heb aan de vin een soort lippen gemaakt en die uitgefreesd in de romp, dan kan ik later het geheel met epoxy ingieten.

    [​IMG]

    Het begin van de ovale vlakken waarin de richtings en duikroeren moeten komen, van koperen buisjes de glijlagers gemaakt waarin de assen moeten komen.
    [​IMG]

    Het plaatsen van de vlakken, ze zijn vastgezet met M2 schroefjes, dit is zo gedaan voor een later stadium waarin de covers nog geplaatst moeten worden.
    [​IMG]

    De assen uitgelijnd voor het richtings en duikroer, ik kan nu de uiteindelijke maten hiervan gaan bepalen en uitzagen uit 1 mm koperen plaat.
     
  20. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    hoi manfred,

    ik hik wat aan tegen het monteren van de staartvlakken,
    jij hebt ze dus verlijmd, en giet er dan van binnen nog wat epoxy over ?


    Ik heb nog steeds geen echt vertrouwen in dat gelijm,
    mijn staartvlakken zijn nogal groot. ik ben bang dat ze uitbreken
    als ze eens ongelukkig worden aangetikt.

    Je brengt dus geen mechanische verstevigingen aan (
    zoals een buisje tussen de linker en de rechter of zo) ?
     

Deel Deze Pagina