Walter V80

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 apr 2010.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zou de stukjes die naar binnen lopen iets langer hebben gemaakt en zou er dan gaatjes in boren
    zodat de polyester waar ze mee worden vast gezet door die gaatjes een betere hechting zou geven
    maar er is niet veel plaats in dat achter stukje en er moet nog een as stuur stangen en een motor in komen

    groetjes raf
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ronald,

    Ik heb dit als volgt gedaan,

    [​IMG]

    Het verlijmen van de vin is meer om de goede positie vast te houden en geeft maar een kleine sterkte hieraan.
    Je loopt dan inderdaad het risico dat bij een aanvaring de vin zal afbreken, allereerst zitten er lippen aan de vin, zoals Raf al had beschreven, die passen in de uitgezaagde uitsparingen in de romp.
    Ik heb met klei de vin rondom eerst afgedicht om lekken tijden het gieten aan de binnenzijde te voorkomen.

    [​IMG]

    De lippen zijn flink grof opgeruwd voor betere hechting voor de epoxy, gaatjes erin boren voor nog betere hechting is ook een goed idee, loopt de epoxy er goed in.

    [​IMG]

    Daarna de boel volgegoten met epoxy en laten uitharden, klei er weer vanaf gepulkt want de overgang moet nog vloeiend gemaakt worden.
    Na het uitharden de stevigheid uitgeprobeert, je kan er aan rukken en trekken wat je wil, maar het zit muurvast.
    De holle vinnen worden ook nog voorzien van een vulling van epoxy voor meer stevigheid, maar dat kan ik pas in een later stadium doen.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2010
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Even een update over de V80,

    [​IMG]

    Allereerst het setje richtings en duikroer gemaakt.

    [​IMG]

    Alles op maat gemaakt voor de achterzijde, ze moeten nog bekleed worden met plexiglas, wat ik dan weer in de uiteindelijke vorm kan plamuren en schuren.

    [​IMG]

    Volgende stap was het maken van de stuurhevels, omdat ik nog een soort kappen over de platen ga maken, heb ik geprobeert dit zo klein mogelijk te houden.

    [​IMG]

    De rest stukken die ik nog had bewaard heb ik hier aangepast voor de toekomstige kappen, ik wil ze afneembaar houden voor onderhoud.

    [​IMG]

    Om dat mogelijk te maken heb ik aan de ene kant een pennetje gemaakt en een M2 schroefje waarmee ik de boel kan vastzetten.

    [​IMG]

    Hier kan je het pennetje zien dat in een gaatje schuift.

    [​IMG]

    Aan de onderkant draai je dan het M2 schroefje aan, nu gebruik ik nog schroefjes met een platte kop, maar ik heb al met een conische kop in bestelling staan voor vervanging.

    [​IMG]

    Zat ik alleen nog met de kappen, ben teruggevallen op het vertrouwde styrodure, alles wordt op maat gesneden en geschuurt om daarna van wat glasdoek te voorzien, hierdoor kan het meer een stootje hebben.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het bouwen aan de V80 gaat gestadig door,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Allereerst de basisvorm van de kappen uitgesneden, eigenlijk volg je de vormen van de ovale basisstukken en de stabilisatie vinnen, ik heb de bovenste kap al in de vorm geschuurd.

    [​IMG]

    Door tijdens het lijmen met plakband de boel af te schermen is het gelukt ze afneembaar te houden.

    [​IMG]

    Door stukje voor stukje te snijden en gericht te schuren krijg je dan deze vormen.

    [​IMG]

    Het begint er al een beetje op te lijken, gelukkig heb ik aardig wat foto's van de achterzijde van het origineel.

    [​IMG]

    Op deze foto's is te zien dat er een soort deuken zitten in de kappen, geprobeert deze na te maken door ze voorzichtig in te schuren.

    [​IMG]

    Deze spanten had ik afgelopen zomer al gezaagd gelijk met de houten spanten, koperen 1,5 mm plaat, net als bij de VIIC komt er het een en ander op te zitten.

    [​IMG]

    Nog een stukje huiswerk van afgelopen zomer, het begin van de as, compleet met penlager en keerring, het lager wordt gezekert met een wormschoefje M2.

    [​IMG]

    Dan was er nog het nodige werk te doen met de draaibank, rechts de afgemaakte doorvoer met een insparing voor de keerring, links nog een in wording.
    Er is nog meer werk verzet in het bouwen van de losse onderdelen deze zomer, heb nu een aardige stapel losse onderdelen liggen die een plekje moeten vinden in de V80.
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen weken weer wat gedaan, begin van de motorsteun, het bepalen van de grootte van de ballasttank, en de tank gebouwd.

    [​IMG]

    Allereerst de ashouder in het achterste schot gesoldeerd, ik heb geprobeert het schot zover mogelijk naar achteren te plaatsen, en toch voldoende ruimte te houden voor werkzaamheden in het staartgedeelte.

    [​IMG]

    De gedeeltelijke houder van de motor, er moet nog een soort beugel komen waarmee de motor zelf wordt vastgezet.

    [​IMG]

    Door het plaatsen van de motor en het schot kon ik eindelijk bepalen met kartonnen mallen waar de tank zou moeten komen.

    [​IMG]

    Het begin van de tank, ik heb ervoor gekozen om hem in de vorm van de romp te maken.

    [​IMG]

    Het passen van de tank in de romp, met een beetje duwen schuift hij er zo in, kon ik meteen kijken of hij de vorm van de romp volgt zonder te klemmen tegen de wanden.

    [​IMG]

    De tank in een latere fase van de bouw, de combinatie van het buisje bovenin de tank met de ruimte in de deksel zorgt voor een goede afvoer van de luchtbellen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aangezien ik nog niet weet of het een pomp of persluchtsysteem gaat worden, heb ik wel de sensoren ingebouwd voor hoog en laag water.
    Zo kan ik toch alle kanten uit.

    [​IMG]

    Zo staat ze nu te wachten tot het plaatsen in de romp, ben ondertussen druk bezig met de schotten, hierop moeten verschillende voorzieningen gemaakt worden voor de servo's en de doorvoeren.
    Pas wanneer dat klaar is kan ik beginnen met het bovendek met luiken.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    De doorvoeren op het schot gesoldeerd, meteen de stangen gemaakt voor de bediening van het richtingsroer en duikroer.

    [​IMG]

    Ook de servo's geplaatst met de eerste set steunen op het schot gesoldeerd, alles vastgezet met M2 schroeven.

    [​IMG]

    De eerste stap in het koppelen van de stangen, richtingsroer was eenvoudig, het duikroergedeelte zit een behoorlijk stuk lager in de boot, dus daar moest ik wat anders op verzinnen.

    [​IMG]

    De eerste poging met deze constructie mislukte omdat het teveel kracht kostte om het duikroer te kunnen bewegen, terug naar het tekenbord voor een nieuwe poging.

    [​IMG]

    De tweede poging lukte beter, het is uiteindelijk een soort hevelconstructie geworden die soepel loopt.

    [​IMG]

    Een ander punt wat nog gedaan moest worden was het maken van de achterste steunen voor de servo's en de motor.

    [​IMG]

    Ook heb ik het accu pakket aangeschaft, 12 V 5 Ah, verdeelt over 6 cellen voor de tank en 4 cellen achter de tank onder de motor.

    [​IMG]

    Ook een constructie gemaakt voor het plaatsen van de stabilisators voor onderwatervaart, weet nog niet zeker of ik degene voor de dwarsrichting ook ga gebruiken.

    [​IMG]

    Intussen ben ik druk met het waterdichte dek, daarvoor heb ik dit instrumentje gemaakt, hiermee kan ik de breedte meten op de hoogte waar het dek moet komen.

    [​IMG]

    En zo werkt het dan, ophangen op de haakjes, dan het geheel uitschuifen en zekeren met het schroefje, enige nadeel hieraan is, dat je de romp over het geheel moet markeren, pas dan kan ik de maten regelmatig overzetten op de aluminium plaat die het dek moet worden.
     
  7. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    je lagereglers zitten wel heel dicht op de motor. ik zou even proberen of het niet stoort.
     
  8. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Je gaat weer als de intercity ziet er weer mooi uit en die messing duiktank ziet er echt wel mooi uit.:worship:
    (nooit aan gedacht om in de stoom machines te gaan want dat kun je ook vast)

    Dat hoogte verschil oplossen met een hevel is gewoon de beste methode alleen wordt dan altijd de beweging omgedraaid maar met de tegenwoordige zenders is dat geen probleem meer.

    Leuk breedte overneem tooltje heb je gecreëerd :) handig.

    In jouw stangen doorvoeringen zitten daar O-Ringen in of gewoon een lipseal van Engel of norbert?

    Groeten,

    Jan.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    gaat dat aan de servo zijde niet wat veel wringen die stuurstangen
    normaal zou je beter zijn met linaere servo's maar doordat je nu de gewone hebt gebruikt is er bij de rotatie sprake van een bepaalde zijdelingse beweging en deze dikke stangen gaan hier dus veel spanning op je O ring zetten
    normaal doen ze de beide uiteinden met een stukje verend materiaal om dit op te vangen

    groetjes en ge zijt weer goe bezig
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ronald,

    Ik heb geen idee of dat problemen gaat geven, verplaatsen kan altijd nog, bij de VIIC hangt hij tussen de motoren en geeft geen problemen, wordt
    dus gewoon uitproberen.

    Jan,

    Hm, volgens mij waren er ook stoom aangedreven duikboten, dus wie weet.
    Het hevel mechaniek werkt goed, wat de richting omkeren betrefd, daar heb ik speciale printjes voor van Kavan, eenvoudig ertussen zetten en de servo draait andersom.
    Tja, het overneem apparaatje, heb ik aardig mee zitten stoeien voordat het concept er was, ik moest namelijk ook nog een constante hoogte hebben, opgelost door die twee voelers eraan te solderen.
    De doorvoeren worden afgedicht met lipseals van 8x2x4, gewoon bij een naburige groothandel vandaan, scheelt aardig in de prijs, de wrijving die een lipseal geeft is marginaal tov een O ring en slijt niet in.

    Raf,

    Het mooiste zijn inderdaad de lineare servo´s, ik heb met de draaibank de kogelverbinding aangepast waardoor het minder tot niet wringt, wat ik nog was vergeten, de slag die ik nodig heb voor de uitslag van de roeren hoeft maar 1 cm te zijn, komt door het kleine mechaniek van de roeren .
    Mede omdat ik lipseals gebruik loopt het mooi soepel, en ja een verend eindstukje was ook een mooie optie geweest.

    Ik ben nu druk bezig met het verlijmen van het dek in de romp, volgen uiteraard foto´s van, hopelijk kan ze volgende week voor het eerst onderwater in de badkuip voor een druktest, eens zien of er nog lekken inzitten.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2010
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Manfred,

    Heb je die lipseals met de ruggetjes tegen elkaar in die doorvoeringen gezet of zit er maar 1 in?
    Ik zelf zou twee nemen.

    Groeten,

    jan,
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Jan,

    Slechts 1 lipseal met de lipzijde naar buiten, de boot wordt voorzien van een drijver/ontluchtings mechaniek net als de VIIC.
    Ik vaar altijd met een vrijwel drukloze romp, het pompsysteem bouwt geen druk op waarvan ik last heb omdat het afgesloten is van de romp.
    Het voordeel van een drukloze romp is, de waterdruk perst de lipseals en de dekrubber makkelijker aan, dus hoe dieper ik ga des te meer sluit de boot zich af.
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteravond het laatste deel van het dek erin gelijmd, moet een paar dagen volledig uitharden en dan kan de eerste test in de badkuip gedaan worden.
    Het maken van het dek was op zich niet veel werk, alleen het opmeten van de benodigde breedte kostte wat extra aandacht.

    [​IMG]

    Allereerst een massieve stang over het midden gezet voor het markeren van de romp.

    [​IMG]

    Met de winkelhaak aan beide zijden de romp gemarkeerd om de 1 cm.

    [​IMG]

    Dezelfde markeringen gemaakt op de aluminium plaat.

    [​IMG]

    Daarna bepaald waar de gaten van de luiken moeten komen, en wel zo dat ik de maximale breedte heb om in de boot te kunnen werken.

    [​IMG]

    Het bleek dat ik alleen hoefde the meten bij de voorzijde en de achterzijde van de romp, met middendeel was vrijwel recht.

    [​IMG]

    De luiken eruit gezaagd.

    [​IMG]

    Proefpassing in de romp, rondom had ik ongeveer 2 mm ruimte gehouden zodat de lijm er goed kan tussen lopen.

    [​IMG]

    De lexan luiken van 3 mm voor het boren van de gaten waarin de schroeven moeten komen.

    [​IMG]

    Alle schroeven en moertjes aangebracht, de schroeven zijn van een kloddertje lijm voorzien aan de onderkant en worden gefixeerd door de moertjes.

    [​IMG]

    Ik heb helaas meer moertjes moeten gebruiken omdat het cellenrubber wat ik wil gebruiken een profiel heeft, daardoor moet het meer dan gewoon aangedraaid worden.
    Tijdens het inlijmen heb ik de binnenzijde afgeplakt op de naad tussen het dek en de romp, kon de lijm er mooi tussenlopen, ook is het middelste luik voorzien van een drijvermechaniek om de druk in de romp te regelen.



    Dit is de actuele stand van zaken, de vloedgaten en de plekken van de luiken zijn ook afgetekend.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Deze avond de boot voor het eerst te water gelaten in het bad, ze heeft verzwaard met lood een uur op de bodem gelegen.
    De binnenkant is droog gebleven, volgende stap gaat worden het versterken van de binnenkant met glasvezel en epoxy, het alleen vastlijmen is namelijk niet voldoende voor de krachten die er onderwater op komen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    als mark zijn deksel op zijn geeltjes lijmt dan lijmt hij eerst een profiel in de romp waar daarna de alu plaat komt op te rusten
    zo heeft hij nog wat meer ruimte om met polyester te kliederen
    nu ga je dit moeten doen door de luiken en dat werkt niet zo handig
    de lijst dient dus alleen voor het lijm vlak wat te vergroten
    meestal een L of vierkant profiel
    maar je vordert wel erg lekker met deze boot

    groetjes raf
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Aan dat gebruiken van een profiel heb ik ook zitten denken, jammer genoeg zit er ook een soort curve in de binnenkant, waardoor het erg veel werk werd om het profiel daar op aan te passen.
    Het wordt inderdaad een hoop gepriegel om door de luiken de glasdoek en de epoxy op zijn plaats te krijgen.
    Ik denk dat ik eerst de boel maar met een haakse kwast insmeer om daarna de voorgeknipte stroken glasvezel erin de frommelen.
    Ik zit nu te wachten op een mooie droge dag om dit te gaan doen, ondertussen druk bezig met het maken van de mallen voor de vloedgaten.
    Zoals het nu gaat blijft voorjaar 2011 nog steeds in zicht, ik ben al blij als de boot technisch gereed is, alles wat er meer op zit qua details is mooi meegenomen.
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Aangezien dit weekeinde het niet echt weer was voor de epoxy heb ik mij bezig gehouden met wat uiterlijke kenmerken.

    [​IMG]

    Allereerst de koepel, ik heb dit opgelost door een lampje op te offeren wat de juiste maat had, met behulp van de diamantschijf voorzichtig doorgeslepen.

    [​IMG]

    Kon ik mooi het gat maken waarin de koepel moet komen, ook begonnen met de gaten waarin luiken moeten komen.

    [​IMG]

    De overige gaten er ook maar meteen in gemaakt, er blijft niet veel van over, zal dus aan de binnenkant het een en ander moeten versterken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had deze freesmallen al van te voren gemaakt uit koperen plaat, dus met behulp van klemmen en tape het geheel uitgefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo staat ze nu op de werkbank, alle benodigde gaten voor de luiken erin en de nodige vloedgaten erin gefreesd.
    De binnenkant van glasmat en epoxy voorzien wordt de volgende stap, ik ga dat maar binnenshuis doen want als ik op mooi weer moet wachten kan het wel even duren.
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vanwege het mooie hollandse weer heb ik de binnenzijde maar op de zolder verstevigd, na het verstevigen met de epoxy en glasdoek nog een keer een test gedaan in het bad, ze is nog steeds waterdicht.

    [​IMG]

    Ik heb op het voorste en achterste luik een beugeltje gemaakt met moertje M3 voor het vastzetten van de bovenbouw.

    [​IMG]

    Aan de binnenkant van de bovenbouw voor en achter een stukje printplaat gelijmd, en het schroefje gezekerd met een stukje siliconenslang tegen het eruitvallen tijdens losdraaien.

    [​IMG]

    Door het gat waar het serviceluikje moet komen kan ik de bovenbouw vastzetten met een schroevendraaier, eenmaal vastgezet moet het afgedekt worden met een scharnierend luikje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens het drogen van de epoxy kon ik mooi het richtingsroer en het duikroer bekleden met 3 mm plexiglas, met behulp van de dremel met schuurkop het profiel erin geslepen.

    [​IMG]

    Om de boel te zekeren heb ik twee koperen plaatjes in het plexiglas verlijmd en M3 draad erin getapt, met behulp van een M3 borgschroefje met inbuskop wordt alles vastgezet
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Ziet er goed uit Manfred,

    Jan,
     
  20. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel

Deel Deze Pagina