Hoi Raf, Die styrodure in de kapjes zit verlijmd, ik kan makkelijk achter en voor wat weghalen of toevoegen. De vorm van de romp gedraagt zich totaal anders onderwater dan aan de oppervlakte, zo is de draaicircel ongeveer de helft van wat die bovenwater is, wel vertoont ze bovenkomen tijdens het draaien van de bocht. Heeft meer te maken met een vleugeleffect, zelf de VIIC heeft daar last van, dus tijdens het draaien duikroer bijgeven heft dit op. Ik heb de balansregeling op maximale gevoeligheid gezet ivm de korte lengte van de romp, zal eens zien of minder gevoelig voor mij het gewenste resultaat geeft. Dat van het type XXI is ook weer een leuk weetje, als je dan te dicht aan de oppervlakte zit heb je dus wel een probleem.
hallo manfred daarom waren al de duitse pericopen 7 meter lang in uitgeschoven toestand het sturen van de diepte gebeurde met een drukmeter die aangesloten was aan twee schakelaartjes die dan weer een motor bediende die de duikroeren kon bij sturen eigenlijk een mechanische diepte regelaar deze kon ook manueel bijgesteld worden om het flipperen zo veel mogelijk op te heffen de type XXI draait ook korter onder dan boven water en dit wel niet met de helft maar wel zeker met 2/3 gr raf
Hoi Raf, Slimme jongens die duitsers van toen, dat onderwatergedrag was wel een aangename verrassing, ik zat al te puzzelen om de draaicircel kleiner te krijgen, blijkt dus niet nodig te zijn.
Vandaag de laatste testen met de Walter gedaan, de boot loopt het mooiste op 3/4 van max vermogen, ik heb haar gedurende 2 uur continue gevaren om te testen hoelang de batterijen het uithielden. Zelfs na die 2 uur was er nog steeds voldoende vermogen om te kunnen doorvaren. Wanneer ze was uitgetrimt op dit niveau liep de boot het beste, de toren steekt ongeveer nog 1 cm boven water, hierdoor heb ik ook nog de zekerheid dat ze bovenkomt wanneer je stopt met varen. Een video maken kon ik zelf doen door het rustige vaargedrag, Wat betrefd de Walter ben ik nu klaar, tijd om wat weer te gaan sleutelen aan de VIIC, daar moet ook nog het een en ander aan gebeuren.
hallo mpanfred ze loopt heel mooi hoor proficiat mooi werk gelevert op naar het volgende project LOL ik heb de skip iets stabieler gekregen en nu vaart ze mooi boven water maar als ik duik is het net een dobber (LOL)en gaat met de schroef boven water staan iets meer drijfvermogen vooraan en dan moet dat goed komen gr raf
Iedereen bedankt voor de complimenten, het was uiteindelijk toch een beste geboorte voor zo'n kleine boot. De totale tijd die in de boot is gaan zitten kan ik niet echt inschatten, maar je kan wel uitgaan van ongeveer 7,5 uur of meer per week. Er moet nu eerst het een en ander aan de VIIC gebeuren voordat ik met wat nieuws wil gaan starten. Raf, jou kennende moet dat wel goedkomen met de Skip Lex, het heeft wat kopzorgen gekost maar ik ben erg tevreden met het uiterlijk en het vaargedrag, uiteraard in het echt te bewonderen op de Subsail.
hallo manfred de skip is reeds beter met zijn duikgedrag stukje styrodure in de kop gekleeft en het is reeds 90% beter er moet nog een kleinstukje bij maar mijn arm is te kort hahaha ik kom niet ver genoeg in de boeg en ga het morgen met twee breinaalden proberen ik ben benieuwd op de subsail om je boot in het echtie te zien gr raf
De V80 vaart al enkele jaren succesvol, er waren toch twee dingen die voor verbetering vatbaar waren, namelijk de duik/stijg tijd, duurt tamelijk lang door de slangenpomp, en de peroscopen. Zoals ik het heb gemaakt werkt het wel, maar is vrij omslachtig ivm met bijvullen van de perslucht, wat ik trouwens eigenlijk nooit doe, eenmaal de boot dicht, blijft hij dicht totdat ik thuis ben. Dit heb ik er al uitgehaald, kostte mij ongeveer een half uur, voornamelijk de peroscoop sturing en het ballast systeem. De accu's zijn erin gebleven, evenals de draadboom, die nog uitgebreid gaat worden, het ontvangerpakket wordt vervangen voor Eneloop cellen. Ik ben al begonnen met het uitzoeken van de draadboom, alles wordt op papier gezet zoals ik met de VIIC heb gedaan. Hetzelfde verhaal aan de achterzijde, dat printje is mijn waterdetectie systeem, het plan is om de peroscopen aan te pakken en de ballasttank aan te passen tot een open systeem, meer zoals bij de VIIC. Ik heb van die kleine mini compressors die ongeveer 1 Bar kunnen leveren, ruim voldoende voor mijn toepassingen.
Hoi Raf, Ach, het lijkt erger dan het is, die spagetti ga ik helemaal uitzoeken, met wat nieuw spul erin hoop ik de V80 wat te moderniseren. Wellicht een iets hogere onderwater snelheid, een goed paar werkende peroscopen en een snellere duiktijd.
Een BL zal het niet worden Raf, ik ga voor iets sneller onderwater, is voor mij voldoende. Ze is nu nog gelimiteerd tot 2/3 van het vermogen, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat op vol vermogen. Ik ben ondertussen aan het stoeien geweest met de peroscopen, de opzet van de compressor en de schakelaar is gemaakt, moet alleen nog wat bedrading in orde maken voordat ik kan testen, foto's Dit is de uiteindelijke opzet geworden, aangezien ik meer ruimte in de boot heb als in een WTC, heb ik een grote servo gebruikt. Hierdoor heb ik voldoende ruimte om de mini-compressor op de servo te kunnen plaatsen. De bedrading van de schakelaars heb ik een op een overgenomen van de type XXIII, het werkt tenslotte precies hetzelfde. De luchtslangen geplaatst, die enkele aansluiting in het midden gaat naar de peroscopen. Ik moet nog wat extra gaan bedraden, maar zo ziet de voorlopige testopstelling eruit.
Bedankt Marc 3, Langzaam begint het weer wat te worden, Het achterste deel is weer volledig ingeruimd. En een testfilmpje van de peroscopen, het loopt nog niet helemaal soepel, moet nog de peroscopen en de luchtschakelaar aanpassen.
Mooi,Manfred. Die afdichtingsrubber voor onder je afsluitdeksel,is dat een zachte rubber,die ze bij kozijnen gebruiken? Grtjs,Marc3.
Marc 3, Dat rubber is inderdaad afdichtingsrubber voor standaard kozijnen( of te wel tochtrubber), wel oppassen dat je de open cel rubber variant gebruikt, dat andere spul van een soort schuim is voor ons niet te gebruiken.
Ben afgelopen weken weer aardig opgeschoten, de ballasttank is aangepast naar een open uitvoering en het een en ander al ingebouwd met de mini compressors voor het ontluchten van de tank en het bewegen van de peroscopen. Na het openen van de tank heb ik het lood losgesneden en schoongemaakt, uiteindelijk deze broodjes voorzien van een primerlaag tegen corrosie, er kwam aardig wat witte zooi vanaf tijdens het schoonmaken. De tank aanpassen was een beetje spannend, ik moest namelijk twee gaten boren door een reeds waterdichte boot, twee koperen buizen met flensen geplaatst en verlijmd met 2K epoxylijm. De binnenkant ook een beetje aangepast, dat slangetje lag vroeger onderin de tank, hierdoor kon ik ook het laatste beetje water eruit krijgen met de slangenpomp. De slang is nu zo hoog mogelijk geplaatst ivm toepassing van een kleine luchtcompressor. Voorin de mini ontvanger geplaatst, zit eenvoudig vast met dubbelzijdig tape, ik gebruik totaal 6 kanalen van deze ontvanger. De compressor die de peroscopen bediend heb ik in een plastick bakje geplaatst, kan eventueel lekwater worden opgevangen. De andere compressor is tegen de wand geplaatst en zorgt voor het blazen van de ballasttank. Tevens een schakelaartje gemaakt voor het testen van de watermelder, hiermee kan ik het systeem 'droog' testen op de werkbank.