walters cracker

hallo ik heb de plannen walter cracker uitgeprint en ik heb er een paar vraagjes over hij is 41 cm
1 wat voor een hout voor het frame en wat voor de bekleding
2 wat zouden jullie voor een setup (niet al te duur)
3 wat voor een as komt hier in en hoe?
mvg robin

Hallo Robin,

Leuk om te lezen dat je ook een Cracker gaat bouwen.
Ik zal je wat antwoorden geven op je vraagjes, aangezien ik zie dat hier verder nog niemand gereageerd heb.
Als eerste: bekleding...De spanten moet je maken van 2,5mm balsa hout. motorsteun van 2mm berken triplex. en de buitenkant bekleden met 0,75mm berken triplex. Op die manier hou je de romp lekker licht. Als je klaar bent met de romp, smeer je de binnen zijde met epoxi in, en eventueel bekleed je die met glas doek. Op die manier maak je de romp waterdicht. De buitenzijde verf je eerst met spanlak, zodat er geen vocht in het hout kan trekken, en daarna kun je hem in elk gewenste kleur schilderen of spuiten.
Kwa hardware zou ik gaan voor een Gundert flexas met strutt. Graupner roertje en trimvlakken, en de fins onder de boot gewoon zelf maken van epoxy plaat of hout. totale kosten voor de hardware: C.a. 50,-

Succes met het bouwen.

hallo mario ik heb nog een vraag ik zag ergens een graupner 440 black series met regelaar zou dit gaan in deze boot een kunnen jullie die lever (2bro´s)
en hoe zet je die vinnetjes er in ?
en epoxi is dat niet dat 2 compeneten lijm ?
mvg robin hengeveld

De vinnetjes maak je van dun metaal
Op de tekening staan de vinnetjes je laat boven de vinnetjes een extra stuk metaal over zodat je de vinnetjes onder een hoek buigt met het extra stukje metaal.

Je maakt in de bodem van de boot op de plek waar de vinnetjes moeten komen in het midden een sleufje, en daar steek je de vinnetjes door vanuit de binnenkant zodat het extra stukje metaal op de bodem komt te zitten.

en dan kun je met epoxy(inderdaar 2 componenten) de boel vast lijmen.

een beetje ingewikeld uitleggen, maar het werkt bij mijn 2 crakerboxen van bijna 50 cm goed.

Groeten

Ha Mario weer hier....
met weer wat antwoorden op je vragen.

1e: Op zich zouden die 440 balck serie van Graupner best wel gaan. Zijn lekker betaal baar, en leveren goede resultaten. Eeventueel zijn er ook nog andere low buget motoren op de markt die ook leuke resultaten leveren. (2b kan deze ook l...)
2e: De vinnetjes lijm je gewoon i.d.d. met Epoxi. 2 componeten lijm.
3e: De finnetjes apsoluut niet van Dun Metaal maken, maar gewoon van 2mm Epoxy plaat. = alleen maar gewicht en kost snelheid. Kwa stevig heid hebben de finnetjes ook niks te houden, dus daar voor hoef je het ook niet te laten.

Verdere vragen....Ik hoor of zie het wel.
:D

Ligt eraan hoe dun
mijn finnetjes zijn maar 0,5 mm van soort rvs (roest in iedergeval niet)en dan nog even aanschrepen aan de voorkant.
Denk dat ik minder weerstand hebt dan 2mm epoxyplaat :wink:
en qua gewicht het zelfde of 2 gram meer.

Groeten

Back